ارومیه جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیری را در خود جای داده، از این رو با ما همراه باشید و بازدید از دریاچه فوق‌العاده مارمیشو را از دست ندهید.

بازدید از دریاچه فوق‌العاده مارمیشو را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: زیبایی‌های آذربایجان غربی تنها به دریاچه ارومیه خلاصه نمی‌شود؛ دریاچه مارمیشو یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی زیباست که در ۴۵ کیلومتری غرب ارومیه و نزدیک مرز ترکیه قرار دارد. آب‌ نیلی رنگ و زلال این دریاچه از رود نازلوچای، چشمه‌های طبیعی و برف و باران تامین می‌شود. وجود این دریاچه ۵ هکتاری که حدود ۶۰ متر هم عمق دارد مایه حیات و سرزندگی گیاهان و جانوران آن منطقه است و موجب شده تا حال و هوایی مطبوع و دلپذیر بر آنجا حاکم باشد. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که علت تشکیل این دریاچه ریزش کوه بر اثر زلزله است؛ این ریزش موجب شده تا سدی طبیعی به وجود بیاید و دریاچه شکل بگیرد.

درباره دریاچه بی‌نظیر و فوق‌العاده مارمیشو

یکی از بکرترین و زیباترین جاذبه های طبیعی در ارومیه برای گذراندن یک آخر هفته عالی و تفریح در کنار دوستان و خانواده، دریاچه مارمیشو است. مطمئنا وقتی حرف از ارومیه می زنیم، اولین جاذبه ای که به ذهن همه می آید، دریاچه ارومیه است. اما در ارومیه علاوه بر دریاچه ارومیه، جاذبه های طبیعی متعدد دیگری هم وجود دارند.

بازدید از دریاچه فوق‌العاده مارمیشو را از دست ندهید!

شاید کمتر کسی با آن ها آشنایی داشته باشد. شما با خواندن این مقاله جزو نادر افرادی خواهید بود که یکی از گنجینه های طبیعی نهان ارومیه را می شناسید. دریاچه مارمیشو (Marmisho Lake) در ۴۵ کیلومتری غرب شهر ارومیه قرار دارد.

این دریاچه نیلی زیبا از میان کوهستان های شهرستان ارومیه که به مرز ترکیه هم نزدیک است، به چشم می خورد. دریاچه مارمیشو از حاشیه رودخانه نازلوچای واقع در غرب شهر اومیه عبور می کند و در طول مسیرش روستاهای بانی، هلانی و پسان قرار دارند. جاده دسترسی به دریاچه مارمیشو خود به قدری زیبا و چشم نواز است که تا رسیدن به دریاچه هرگز احساس خستگی نمی کنید. این جاده در دره زیبایی واقع شده و از منظره کوهستانی بی نظیری برخوردار است.

پس از رسیدن به روستای مارمیشو در ارومیه، یک زیارتگاه به نام "زیارتگاه پیر خراسانی" مشاهده خواهید کرد. از این محل مسیر سنگلاخی را اگر ادامه بدهید، به دریاچه زیبای مارمیشو می رسید. یک دریاچه بسیار وسیع و نیلی رنگ به مساحت ۵ هکتار و با عمق ۵۰ الی ۶۰ متر مقابل چشمانتان ظاهر می شود. چشم برداشتن از این منظره کار آسانی نیست و می توان تا ساعت ها غرق تماشای آن شد.

بازدید از دریاچه فوق‌العاده مارمیشو را از دست ندهید!

آب دریاچه مارمیشو از تجمع آب رودخانه نازلوچای حاصل می گردد و رودخانه نازلوچای نیز از کوه های ستاره لوند و بایبون سرچشمه می گیرد و در نهایت در تنگه ای سرسبز و تماشایی جریان می یابد. دریاچه مارمیشو زیستگاه گیاهان و جانورانی از قبیل درخت بید، لاله کوهی، شیرین بیان، زالزالک، بلوط، زنبق وحشی، گون، صنوبر و ماهی قزل آلا است.

پرندگان مهاجر مختلف نیز در این دریاچه زندگی می کنند. قزل آلاهای بومی این منطقه بین مردم محلی شهرت خاصی دارد و اکثر گردشگرانی که به بازدید از دریاچه مارمیشو می روند، تجهیزات و لوازم ماهیگیری و قایق بادی شان را آماده کرده و به ماهیگیری در دریاچه می پردازند.

بازدیدی راحت از دریاچه فوق‌العاده مارمیشو

به دلیل قرارگیری دریاچه در ناحیه مرزی ایران - ترکیه، پیش از ورود، شماره پلاک خودرو و مشخصات سرنشینان در ایست بازرسی بررسی و ثبت می‌شود. همچنین باید بدانید که ورود به این جاذبه تنها در ساعات خاصی امکان پذیر است؛ معمولا این ساعت بازدید بین ۹ تا ۱۶ یا ۱۷ هست اما امکان دارد به دلایل مختلف، ساعت بازدید تغییر پیدا کند یا به طور کلی از ورود شما به دریاچه جلوگیری شود.

بازدید از دریاچه فوق‌العاده مارمیشو را از دست ندهید!

حتی ممکن است در بعضی مواقع جاده توسط هنگ مرزی بسته ‌شود؛ پس بهتر است پیش از حرکت از محلی ها پرسش و جو کنید و از باز بودن دریاچه و مسیر آن مطمئن شوید.

یکی از زیباترین و لذت بخش ترین تفریحات دریاچه مارمیشو هم همین ماهیگیری است. ماهیگیری که بعدش یک ماهی کبابی تازه و خوشمزه نوش جان می شود. اطراف دریاچه مارمیشو با درختان سرسبز و بلند احاطه شده و به منطقه جذابیت خاصی بخشیده است. قرار گرفتن در چنین فضایی برای چندین ساعت قطعا در تجدید روح و روان بسیار موثر است و به شما احساس سرزندگی و نشاط می دهد.

اطراف دریاچه امکاناتی وجود ندارد. تجهیزات و لوازم ضروری سفر و هر آنچه که نیاز دارید را با خود ببرید. روستاهای اطراف امکانات بسیار محدودی دارند. امکان شب‌مانی در اطراف دریاچه وجود ندارد و برای اقامت می‌توانید هتل‌ها و اقامتگاه‌های ارومیه را که تا جاذبه مورد نظر ۶۳ کیلومتر فاصله دارد، انتخاب کنید. به طور کلی بهترین فصل سفر به مارمیشو، بهار و تابستان است.

بازدید از دریاچه فوق‌العاده مارمیشو را از دست ندهید!

بهار و تابستان: از آنجا که این منطقه کوهستانی‌ست در بهار و تابستان هوایی مطبوع و دلپذیر انتظار شما را می‌کشد و به دلیل قرارگیری در دره بسیار خنک است.

پاییز و زمستان: به دلیل شرایط جوی و سرمای هوا در فصول پاییز و زمستان، بهتر است در این فصول از سفر به این دریاچه خودداری کنید.

دسترسی به دریاچه مارمیشو

خود را به ارومیه برسانید و از آنجا به سمت خیابان استاد شهریار حرکت کنید. سپس وارد جاده انهر شوید و مسیر را ادامه ‌دهید تا به جاده بند وارد شوید. راه را در جاده دریاچه مارمیشو ادامه بدهید تا پس از گذشتن از روستاهای پسان، بانی و هلانی به روستای زیبای مارمیشو برسید. از روستا تا آبشار هم مسیر کوتاهی پیش روی شماست.

نکته: توجه کنید که جاده منتهی به مارمیشو، از کیفیت خوبی برخوردار نیست؛ پس به هنگام رانندگی جوانب احتیاط را رعایت کنید. همچنین قبل از آغاز سفر از سلامت خودروی خود مطمئن شوید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    4 0
    بسیار عالی بنده چند سال پیش طی سفری که به شهر زیبای اورمیه داشتم به منطقه مارمیشو هم رفتم در تابستان هوای عالی و خنکی داشت امیدوارم قسمت بشه دوباره به منطقه آذربایجان و اورمیه برم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید