دیدنی‌های خرم‌آباد پر شمار هستند، در این میان شما درباره بام خرم‌آباد چه می‌دانید؟ همراه باشید و اطلاعاتی از این بام کسب کنید.

درباره بام خرم‌آباد چه می‌دانید؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان لرستان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی دارد که به‌دلیل قرارگیری در کوه‌های زاگرس، دسترسی به بسیاری از آن‌ها دشوار است. برای همین طبیعت استان در بیرون از شهرها به نسبت دست نخورده باقی مانده است. در این بین، شهر خرم‌آباد به‌عنوان مرکز این استان یکی از پررونق‌ترین مقاصد گردشگری منطقه است؛ شهری کوهستانی و خوش آب و هوا که در میان دره‌های پر آب استان لرستان قرار گرفته است. این شهر بناهای تاریخی، رودخانه‌ها و چشمه‌های فراوانی را در خود جای داده است و به همین دلیل، یکی از شهرهای گردشگر پذیر کشور به شمار می‌آید.

آشنایی با بام لرستان یا بام خرم‌آباد

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی خرم آباد «بام لرستان» نام دارد که بسیاری از گردشگران در هنگام سفر به این استان از آن بازدید می‌کنند، همچنین در میان شهروندان به‌عنوان مکانی دنج و آرام برای استراحت و تفریح شناخته می‌شود. ساخت فاز اول این جاذبه گردشگری و تحقیقاتی که ۸۰۰ هکتار وسعت دارد، در سال ۱۳۸۹ و در ماه رمضان به مرحله اجرا درآمد.

درباره بام خرم‌آباد چه می‌دانید؟

در ابتدا در این منطقه هیچ‌گونه پوشش گیاهی و درختی وجود نداشت؛ اما پس از شروع به کار در حدود ۷۰۰ هزار درخت برای ایجاد فضای سبز در آن کاشته شد و ۵۰۰ هکتار از این مجموعه به فضای سبز تبدیل شد. بام لرستان فقط محدود به این فضای سبز مرتفع نیست، بلکه در این مجموعه امکانات و تفریحات متنوعی در نظر گرفته شده است که هر گردشگری را به‌سمت خود می‌کشاند.

هم‌اکنون مجتمع بام لرستان بزرگ‌ترین مجتمع تفریحی غرب کشور است و به‌عنوان یک مجتمع تفریحی، گردشگری و تحقیقاتی شناخته می‌شود. در سفر به خرم آباد نباید تماشای زیبایی‌های این منطقه تفریحی و هوای خنک آن را از دست داد.

بام لرستان در شرق خرم آباد و در خروجی شهر به‌سمت درود، بر بالای کوه مدبه قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که چشم‌انداز زیبا و فوق‌العاده‌ای را پیش روی چشمان بینندگان می‌گذارد. موقعیت و منظر مناسب به شهر باعث شد تا ایده احداث مجتمع بام لرستان ایجاد شود. به‌دلیل قرارگیری این مجتمع گردشگری در یکی از نقاط مرتفع شهر خرم‌آباد، آن را به‌عنوان «بام لرستان» می‌شناسند.

درباره بام خرم‌آباد چه می‌دانید؟

بازدیدی جذاب از بام خرم آباد

رفتن به مجتمع تفریحی و تحقیقاتی شهر خرم آباد دردسر ندارد و حتی اگر معلولیت جسمی دارید اذیت نمی‌شوید. امکانات مناسب برای افراد معلول وجود دارد. وقتی به اینجا می‌آیید خود را بالای کوهی پیدا می‌کنید که خرم آباد را در آغوش گرفته است! شما در اینجا به سراسر شهر دید دارید. وسعت بام خرم آباد در آن اندازه است که شلوغی آنجا شما را کلافه نکند و تفریح مورد نظر خود را پیدا کنید و به آن مشغول شوید.

اگر هم برای ستاره‌شناسی یا کارهای تحقیقاتی در مورد گیاهان دارویی به آنجا می‌خواهید بروید به مکان خوبی می‌روید. خرم آباد، مرکز لرستان، با اینکه گزینه‌های تفریحی و گردشگری زیادی در داخل و اطراف خود دارد اما لازم بود که مسافران چهره‌ای جدید از این شهر ببینند. امروزه احداث مراکز تفریحی بزرگ در نقاط شهری مهم معمول است و انتخاب کوهی که امروز لقب «بام» را گرفته است انتخابی عاقلانه بود.

استان لرستان جاذبه‌های تفریحی، طبیعی و تاریخی زیادی دارد که به‌دلیل بودن در آغوش کوه‌های زاگرس رفتن برای دیدن این جاذبه‌ها سخت است.

درباره بام خرم‌آباد چه می‌دانید؟

برای همین طبیعت استان تقریباً دست‌نخورده باقی مانده و امکانات گردشگری مناسب را در آن پیدا نمی‌کنید. انتخاب مرکز استان لرستان برای گسترش گردشگری شروع خوبی است. مردم مناطق دور مرکز استان را معرف استان می‌دانند و برایشان مهم است که مرکز استان چه جاذبه‌ای برای آنها دارد و آیا سایر مناطق استان را هم پوشش می‌دهد.

شما پس از پیاده شدن در خرم آباد و برای اقامتی چند روزه در شهر یا استان هتل یا اقامتگاه مناسب برای خود پیدا می‌کنید. شما دوست دارید که برای روزهای اول در شهر تفریح کنید و حتماً به بام خرم آباد می‌روید. شاید این مجتمع تفریحی دروازه‌ی ورود شما به استان پرجاذبه‌ی لرستان است.

شاید مجتمع تفریحی و تحقیقاتی خرم آباد را به‌نام «بام لرستان» به شما معرفی کنند؛ مجتمعی که روی کوه مدبه و ورودی شهر در قسمت جنوبی قرار دارد. کوه مدبه قبل از شروع پروژه‌ی بام لرستان پوشش گیاهی نداشت و لازم بود که مجتمع آینده پوششی سبز به خود بگیرد. برای همین در ابتدای کار کاشت نهال در دستور کار قرار داشت و ۷۰۰ هزار اصله درخت برای این کار فراهم شد.

درباره بام خرم‌آباد چه می‌دانید؟

هم‌اکنون هم ۵۰۰ هکتار از وسعت ۸۰۰ هکتاری مجتمع را فضای سبز اشغال می‌کند. پس از تمهیدات لازم برای فضای سبز کارکردهایی که برای مجتمع انتظار داشتند را تعیین کردند و برای هر کدام محدوده و عرصه‌ای را اختصاص دادند. بام خرم آباد تنها کاربرد تفریحی ندارد. در کنار وسایل و اماکن تفریحی مختلف (مانند باغ وحش، پارک آبی) که در این مجتمع وجود دارد قسمت‌هایی از مجتمع به ستاره‌شناسی و مطالعه روی گیاهان دارویی اختصاص دارد.

رصدخانه‌ مجتمع که «کاسین» نام دارد نه‌تنها در ایران بلکه در خاورمیانه معروف است؛ این رصدخانه در ارتفاع ۱۸۶۰ متری قرار دارد و بهترین جا برای دنبال کردن پدیده‌های نجومی و ستاره‌ها در غرب ایران است. شما در بام شهر خرم آباد احساس نزدیکی بیشتری به آسمان شب دارید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید