آربیتراژ یک فرصت مناسب برای تریدرهاست. تریدرهای ارز دیجیتال با داشتن اطلاعات کافی، می‌توانند با به کارگیری سرعت و سرمایه مناسب، معاملات سودآوری را انجام دهند اما نباید از خطرات این روش چشم پوشید.

آربیتراژ چیست و چگونه می توان از طریق آن پول به دست آورد؟

آربیتراژ در علم اقتصاد معنای مشخصی دارد. به این معنی که شما از تفاوت قیمت یک دارایی بین دو یا چند بازار سود کسب می‌کنید. مزیت این پدیده کم‌ریسک‌بودن و سودآوربودن آن است. در واقع با در نظرداشتن قیمت ارزهای دیجیتال که در صرافی‌ها عرضه می‌شوند، امکان آربیتراژ در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. حال می‌خواهیم که به این سوال پاسخ دهیم که تریدرهای ارز دیجیتال چگونه از آربیتراژ سود به دست می‌آورند.

نسبت آربیتراژ و قیمت ارز دیجیتال

آنچه تنها در دنیای ارزهای دیجیتال تغییر نمی‌کند و فقط دارایی معامله عوض می‌شود، مفهوم آربیتراژ است. تریدرها قیمت لحظه ای ارز دیجیتال را در صرافی‌های مختلف بررسی می‌کنند و صرافی‌های با قیمت بالا و قیمت پایین را پیدا می‌کنند. در مرحله بعد با توجه به نمودار قیمت ارزهای دیجیتال، ارز خود را با پایین‌ترین قیمت می‌خرند و آن را به یک صرافی که با قیمت بالاتر خریدار است می‌فروشند.

علت اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال چیست؟

همانطور که می‌دانید بازار ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا ریشه دوانده و صرافی‌های ارزهای دیجیتال هم به تبع این بازار حضور جهانی پیدا کرده‌اند. یکی از دلایل نوسان قیمت ارزهای دیجیتال در جهان همین است. جالب است بدانید که این اختلاف قیمت آنقدر ظریف است که شما در کشور خودتان هم می‌توانید شاهد این اختلاف قیمت‌ها باشید. از آنجایی که گاهی اوقات در بازار ارزهای دیجیتال اتفاقات ناگهانی پیش می‌آید، شاهد نوسان‌ قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال هستیم. این نوسان بیشتر از حالت عادی و معمول است. در این مواقع تریدرهای حرفه‌ای از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند و دارایی خود را آربیتراژ می‌کنند.

چگونه با ارزهای دیجیتال آربیتراژ کنیم؟

برای کسب سود از آربیتراژ سه روش متعارف وجود دارد:

  • آربیتراژ آماری

آربیتراژ آماری یکی از روش‌های کسب سود از بازار سرمایه توسط تریدرهای حرفه‌ای است که در دهه اخیر به بازار ارزهای دیجیتال ورود کرد و بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر گذاشت. این روش بر مبنای محاسبات ریاضی و مدل‌سازی آماری است. ریسک شیوه آماری نسبت به دو روش آربیتراژ فرامرزی و فاصله‌ای بیشتر است و به یک استراتژی تحلیلی نیاز دارد. در این روش از ناهمخوانی‌های قیمتی بسیار کوتاه مدت برای ورود و خروج در یک الی دو روز کسب درآمد می‌کند.

  • آربیتراژ فاصله‌ای

در این روش تریدرها از فرصت اختلاف پیش‌آمده در یک ارزدیجیتال، ما بین دو صرافی استفاده می‌کنند. مثلا قیمت ثابت فروش بیت‌کوین در صرافیِX  ۱۰۰۰۰ دلار است، در صورتی که صرافی Y آن را به قیمت ۱۰۲۵۰ دلار می‌فروشد. در این موقعیت می‌توان با بررسی ‌ نمودار قیمت ارزهای دیجیتال و خرید بیت کوین از صرافی X و فروش آن به صرافی Y از این اختلاف قیمت استفاده کرد و به سود رسید.

  • آربیتراژ فرامرزی

این روش، شبیه روش فاصله‌ای است اما با این تفاوت که با بررسی قیمت ارز دیجیتال در کشورهای مختلف، می‌توان از طریق صرافی‌های دیگر کشورها به خرید و فروش اقدام کرد.

  • آربیتراژ مثلثی

در این روش شما از تفاوت قیمت سه نرخ ارز دیجیتال در یک صرافی واحد  استفاده می‌کنید. در این روش هزینه تراکنش‌ها مطرح نیست و همه اتفاقات در یک صرافی واحد رخ می‌دهد. در این روش با توجه به لیست قیمت ارزهای دیجیتال امکان دارد فرصتی بین بیت‌کوین، اتریوم، تتر وجود داشته باشد. ممکن است یک یا چند مورد از این ارزها قیمت کمتری نسبت به ارزش خود داشته باشند. با توجه به این‌موقعیت، تریدر، مثلا بیت‌کوین خود را می‌فروشد و اتریوم می‌خرد؛ سپس از اتریوم استفاده می‌کند و تتر می‌خرد و دوباره با تتر خود بیت‌کوین خریداری می‌کند. اگر این کار را به درستی انجام دهد در انتها بیت‌کوین بیشتری نسبت به مقدار اولیه در اختیار دارد.

آربیتراژ چیست و چگونه می توان از طریق آن پول به دست آورد؟

روش‌های کسب درآمد از آربیتراژ ارز دیجیتال

برای کسب درآمد از آربیتراژ کردن در بازارهای دیجیتال دو روش را به شما معرفی می‌کنیم.

  • انجام تراکنش تعداد بالا
  • انجام تراکنش با تعداد کم و مقادیر زیاد

ضمن اینکه تفاوت قیمت ارز دیجیتال در آربیتراژ ناچیز به نظر می‌رسد، بهتر است برای به دست‌آوردن سود از روش دوم، سرمایه اولیه شما بالا باشد. بنابراین افراد با سرمایه کم بهتر است از همان روش اول استفاده کنند؛ یعنی تراکنش‌های زیادی را انجام دهند و از هر کدام سود کمی به دست بیاورند که در مجموع به رقم مطلوبی برسند.

انتخاب صرافی مناسب برای انجام آربیتراژ با توجه به قیمت ارز دیجیتال

کاربرانی که قصد انتخاب صرافی ارز دیجیتال برای انجام آربیتراژ دارند باید حجم معاملات صرافی منتخب‌شان زیاد باشد. از طرف دیگر، باید صرافی‌هایی را انتخاب کنند که قیمت‌های پایین‌تری برای رمز ارزها ارائه می‌دهند. اما توجه داشته باشید که اگر قیمت ارز دیجیتال در یک صرافی پایین است، لزوما آن صرافی مطمئن نیست. متاسفانه افراد تازه کار بدون تحقیق و بررسی کافی یک صرافی متفرقه انتخاب می‌کنند که در نهایت به نابود شدن سرمایه‌شان منتج می‌شود.

آربیتراژ چیست و چگونه می توان از طریق آن پول به دست آورد؟

ربات آربیتراژ و قیمت ارز دیجیتال

کاربرد ربات‌ها به این شکل است که قیمت ارز دیجیتال یک صرافی را بررسی می‌کنند و به کاربر پیشنهاد خرید و فروش می‌دهند. برای آربیتراژ ربات‌های مختلفی وجود دارند که عبارتند از:

  • ربات بین اکسچنجی:

رباتی که اختلاف قیمت در اکسچنج‌های مختلف را بررسی می‌کند.

  • ربات بین دارایی‌ها:

رباتی که اختلاف قیمت یک دارایی خاص را در یک اکسچنج بررسی می‌کند.

گرچه این ربات‌ها مزایا و معایب خود را دارند اما این روزها پیداکردن آربیتراژ نسبت به چند سال قبل سخت‌تر شده است و نمی‌شود که به طور صد در صد به این ربات‌ها اعتماد کرد.

فرصت آربیتراژ را از دست ندهید

آربیتراژ یک فرصت مناسب برای تریدرهاست. تریدرهای ارز دیجیتال با داشتن اطلاعات کافی، می‌توانند با به کارگیری سرعت و سرمایه مناسب، معاملات سودآوری را انجام دهند اما نباید از خطرات این روش چشم پوشید. بنابراین باید قبل از ورود به این حوزه به اندازه کافی اطلاعات کسب کرده باشید. اگر سوالی دارید می‌توانید با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت بله آن پاسخ دهیم.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید