وزیر امور خارجه ونزوئلا امروز در پیامی تصریح کرد: توافق عربستان- ایران گامی در راستای ایجاد جهانی چندقطبی است.

استقبال ونزوئلا از توافق ایران و عربستان

به گزارش سلام نو به نقل از مشرق، وزیر امور خارجه ونزوئلا امروز یکشنبه در پیامی توییتری از توافق میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین استقبال کرد.

«ایوان خیل پینتو» (Yvan Gil Pinto) وزیر امور خارجه ونزوئلا در پیامی توییتری در این خصوص نوشت: توافق مذکور یک دستاورد دیپلماتیک مهم به شمار می آید.

وی در این باره اضافه کرد: رایزنی میان کشورها محور اصلی اجرای دیپلماسی بر اساس اصول منشور سازمان ملل متحد است.

وزیر امور خارجه ونزوئلا افزود: مردم و دولت بولیواری امیدوارند توافق حاصل شده میان جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی راهی برای تقویت صلح و امنیت منطقه و گامی بیشتر در راستای ساختن جهانی چندمرکزی و چن قطبی باشد.

روز جمعه بیانیه سه جانبه‌ ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در نتیجه گفتگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر ۲ ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ ۱۳۸۰.۱.۲۸ خورشیدی برابر با ۲۰۰۱.۴.۱۷ میلادی و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ ۱۳۷۷.۳.۶ خورشیدی برابر با ۱۹۹۸.۵.۲۷ میلادی توافق کردند.

اعلام توافق غیرمنتظره ایران و عربستان و احیای روابط دیپلماتیک پس از ۷ سال، با واکنش گسترده منطقه‌ای و بین‌اللملی روبرو شد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید