یکی دیگر از خواص لوبیا قرمز مانند حبوبات دیگر موثر بودن در کنترل و کاهش وزن است.

مصرف لوبیا قرمز برای کاهش وزن

به گزارش سلام نو به نقل از برنا، انواع لوبیاها همچون گوشت حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین هستند و غذایی سالم که خواص درمانی هم دارند. در اصل سه نوع لوبیا قرمز وجود دارد که شامل لوبیا قرمز، لوبیا آزوکی (لوبیا قرمز بزرگ) و لوبیا قرمز کوچک می‌شود.

مهمترین خواص لوبیا قرمز

از خواص لوبیا قرمز می‌توان به ادرار آور بودن آن اشاره کرد که این امر موجب درمان بیماری‌های کلیه (سنگ کلیه) و مثانه می‌شود. همچنین این لوبیا برای ریه هم مفید می‌باشد. مواد و ترکیبات موجود در لوبیا شامل پروتئین، کلسیم، کربوهیدرات، منیزیم، نشاسته، پتاسیم، فیبر، ویتامین‌های B۳ و B۵، آهن و اسید فولیک است

تقویت و رفع مشکلات دستگاه گوارش

انواع لوبیاها منبع خوبی از فیبر محلول و نامحلول هستند. مقدار فیبر در پوست لوبیاها بیشتر می‌باشد. فیبر نامحلول به تقویت دستگاه گوارش و عملکرد بهتر روده‌ها کمک می‌کند. این نوع فیبر از یبوست پیشگیری و در صورت بروز نیز آن را درمان می‌کند. یکی دیگر از خواص لوبیا قرمز این است که سرشار از فیبر محلول می‌باشد که وقتی با آب ترکیب گردد به ماده‌ای ژله مانند در معده و روده تبدیل می‌شود.

تقویت و رفع ناراحتی‌های قلبی و عروقی

از خواص لوبیا قرمز می‌توان به نداشتن کلسترول و چربی اشاره کرد که این امر برای قلب و عروق مفید است. این منبع عالی پروتئین گیاهی جایگزین خوبی برای گوشت می‌باشد بدین ترتیب چربی‌های اشباع شده در بدن کاهش می‌یابد و سطح کلسترول در خون تنظیم می‌شود. وجود مواد معدنی کلسیم، پتاسیم و منیزیم به کنترل و کاهش فشار خون کمک می‌کنند. لوبیا قرمز سرشار از مواد معدنی همچون فولات است که این ترکیبات هم برای سلامت قلب و هم برای گرفتگی و اسپاسم عضلانی بسیار مفید هستند.

کمک به لاغری و کاهش وزن

یکی دیگر از خواص لوبیا قرمز همچون حبوبات دیگر موثر بودن در کنترل و کاهش وزن است. به دلیل دارا بودن حجم بالایی از پروتئین، نشاسته مقاوم و فیبر، شخص را تا مدت طولانی تری سیر نگه می‌دارد. همچنین مانع از بین رفتن بافت ماهیچه‌ای و عضلانی در حین تمرینات ورزشی برای کاهش وزن می‌شود. موجب تنظیم شدن متابولیسم بدن هم می‌شود.

کنترل قند خون و دیابت

معمولا مواد غذایی که برای سلامت قلب و عروق و کنترل وزن مناسب هستند از ابتلا به بیماری‌های دیابت هم جلوگیری می‌کنند. لوبیا قرمز هم شامل این نوع مواد غذایی می‌شود که این امر به نشاسته مقاوم و فیبر موجود در این ماده غذایی مربوط می‌شود. در واقع فیبر و نشاسته مقاوم موجود در لوبیا قرمز سرعت آزادسازی گلوکز و قند به جریان خون را کند می‌کنند و قند کمتری وارد خون می‌شود در نتیجه ابتلا به بیماری‌های دیابت هم کاهش می‌یابد.

جلوگیری از انواع سرطان

تحقیقات نشان می‌دهد که از دیگر خواص لوبیا قرمز ترکیبات و مواد مغذی موجود در آن است که از بدن در برابر انواع سرطان حفاظت می‌کنند. فیبر موجود در این لوبیا از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری می‌کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در لوبیا قرمز مثل سلنیوم رادیکال‌های آزادی که منجر به سرطان می‌شوند را مهار می‌کنند. این نوع لوبیا نسبت به سایر حبوبات اکسیژن بیشتری جذب می‌کند که این امر نیز در پیشگیری از سرطان موثر است.

نکته؛

مصرف لوبیا به دلیل حجم بالای پروتئین برای افرادی مبتلا به نقرس و یا کسانی که اسید اوریک خونشان بالاست، توصیه نمی‌شود. قبل از پخت حبوبات حداقل به مدت ۱۲ ساعت آن‌ها را بخیسانید تا نفخ آن‌ها گرفته شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید