دریاچه کیو یکی از زیباترین جاذبه‌های لرستان است، با ما همراه باشید تا بدانیم چگونه به دریاچه کیو خرم‌آباد دسترسی پیدا کنیم.

چگونه به دریاچه کیو خرم‌آباد دسترسی پیدا کنیم؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: مساحت دریاچه کیو خرم‌آباد حدود هفت هکتار و عمق آن در نقاط مختلف بین سه تا هفت متر متغیر است. کیو در گویش لری مردمان خرم آباد به معنی رنگ کبود و آبی تیره است؛ دلیل نام‌گذاری دریاچه نیز به خاطر رنگ آن هنگام پرآبی است. در این بازه‌های زمانی، آب دریاچه به دلیل زلالی و وجود گونه‌های گیاهی در آن، رنگی کبود به خود می‌گیرد. این دریاچه علاوه بر زیبایی‌های چشمگیر، زیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی، پرندگان بومی و مهاجر نیز محسوب می‌شود. گفتنی است که در ادامه بعد از معرفی کیو، به نحوه راحت دسترسی به این دریاچه دیدنی می‌پردازیم.

آشنایی با دریاچه جذاب و دیدنی کیو

دریاچه کیو در خرم آباد یک دریاچه طبیعی و پرطرفدار است. اگر به این شهر سفر کردید حتما باید از آن دیدن کنید. دریاچه کیو (به لری: سراو کیاو) در دل شهر قرار دارد، بنابراین برای رفتن به آن لازم نیست از شهر خارج شوید. به دلیل خوش آب و هوا بودن این ناحیه، اطراف دریاچه اغلب اوقات گردشگران و افراد زیادی حضور دارند که برای تفریح به آنجا آمده اند.

چگونه به دریاچه کیو خرم‌آباد دسترسی پیدا کنیم؟

این دریاچه حدود ۷ هکتار مساحت دارد. عمق آب آن بین ۳ الی ۷ متر می باشد و در محدوده شمال غربی شهر قرار دارد و به راحتی قابل دسترسی است. وجود این دریاچه در دل شهر باعث به وجود آمدن چشم انداز زیبا در منطقه شده و آب و هوای این ناحیه در تمام فصول سال خنک و دلنشین می باشد. دریاچه کیو به یک تفرجگاه زیبا تبدیل شده که در اطراف آن امکانات رفاهی و تفریحی برای گردشگران وجود دارد.

وجود پرندگان مهاجر در برخی از فصل ها به جذابیت این ناحیه افزوده است. «اگرت ها» نام گونه ای خاص از لک لک ها است که از جمله معروف ترین پرندگان مهاجر دریاچه کیو خرم آباد به حساب می آیند. احتمالا کنجکاو شده اید تا بدانید آب این دریاچه از کجا تامین می شود. باید به شما بگوییم که آب این منطقه از طریق چشمه هایی که در کف دریاچه وجود دارد و سرچشمه هایی که از مخمل کوه و چشمه گلستان می آید، تامین می شود.

چگونه به دریاچه کیو خرم‌آباد دسترسی پیدا کنیم؟

قبل از هر چیزی بگویم که کلمه کیو یک عبارت لری بوده و به معنای رنگ کبود و آبی تیره است. به دلیل رنگ دریاچه هنگامی که پر آب است و وجود گونه های گیاهی و آبزی در آن، دریاچه رنگ کبود به خود می گیرد، بنابراین در گویش لری به آن دریاچه کیو گفته می شود.

در گذشته یعنی سال های قبل از ۱۳۵۴ شمسی، چشمه ای به نام «سراب کیو» در محل فعلی دریاچه کیو خرم آباد وجود داشته که امروزه نیز بخش عمده آب این دریاچه از این چشمه تامین می شود. سراب کیو در سمت شمال شرقی دریاچه کیو قرار دارد. سرانجام در اوایل دهه ۵۰ دریاچه فعلی در زمان شهرداری، مرحوم علی محمد ساکی ساخته شد.

این دریاچه فصلی معمولا در فصل پاییز خشک و دوباره در زمستان پر آب می شود. شهرداری خرم آباد به منظور دائمی کردن آب دریاچه کیو، آب چشمه دائمی گلستان را که در زیر قلعه فلک الافلاک قرار دارد، به این ناحیه انتقال داده است. در سال های اخیر نیز اقدامات دیگری در جهت حفاظت و زیباسازی این منطقه انجام شده است.

چگونه به دریاچه کیو خرم‌آباد دسترسی پیدا کنیم؟

تفریحات جذاب و امکانات رفاهی دریاچه

برای جذب بیشتر گردشگران و رفاه حال آن ها در اطراف این دریاچه امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی تعبیه شده است. علاوه بر آن قدم زدن و تنفس در فضای سرسبز این ناحیه و تماشای گونه های آبزی و پرندگان مهاجر احساس سرزندگی و رهایی از خستگی های روزمره را به شما منتقل می کند. امکانات رفاهی که در دریاچه کیو وجود دارد، عبارت اند از: پیک نیک، شهربازی، قایق سواری، جت اسکی، اسکی روی آب.

دسترسی راحت به دریاچه زیبا کیو خرم‌آباد

اگرچه بازدید از دریاچه کیو در هر زمان از سال جذابیت خاصی دارد و تماشایی است، اما در فصل بهار و تابستان همراه با جان گرفتن طبیعت و آغاز رویش ها زیبایی دریاچه کیو چندین برابر می شود. اگر در فصل زمستان و پاییز نیز به بازدید از دریاچه کیو بروید، شاهد منظره گیرا و رنگارنگ پاییزی و پرندگان مهاجر زیبا خواهید شد.

دریاچه فصلی و طبیعی کیو خرم آباد یکی از منحصربه‌فردترین و زیباترین دریاچه‌های خودجوش استان لرستان و غرب کشور است. این دریاچه در شمال غربی شهر خرم آباد، کنار بوستانی به همین نام در بلوار جام جم قرار دارد.

چگونه به دریاچه کیو خرم‌آباد دسترسی پیدا کنیم؟

آدرس: استان لرستان، خرم آباد، بلوار جام جم

مسیر دسترسی به دریاچه کیو

اگر از تهران عازم خرم آباد هستید، سه مسیر پیش‌ روی شما قرار دارند:

  • بزرگراه اراک_خرم آباد، آزادراه ساوه_سلفچگان و آزادراه تهران_ساوه با مسافتی حدود ۴۸۸ کیلومتر
  • بزرگراه اراک_خرم آباد و آزادراه تهران_قم با مسافتی حدود ۴۸۴
  • بزرگراه دورود_خرم آباد و آزادراه تهران_قم با مسافتی حدود ۵۲۳ کیلومتر

هرکدام از مسیرها را انتخاب کنید، پس از حدود ۶ ساعت به مقصد خواهید رسید. دسترسی به دریاچه کیو در خرم آباد بسیار راحت است. وقتی وارد شهر شدید راه خیابان نیلوفر، جام‌جم یا زیباکنار را در پیش بگیرید. این خیابان‌ها به دریاچه منتهی می‌شوند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید