براساس جدیدترین آمار وزارت بهداشت، ۸۵ درصد مردم کشورمان ماسک نمی زنند و با کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی و افزایش رفت و آمدها در ایام پایانی سال، افزایش دوباره آمار کرونا نگران کننده است.

کرونا در پایان سال سیر صعودی گرفت / اوج گیری کرونا در ایام نوروز در راه است؟

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، آمار کرونا در روزهای پایانی سال، سیر صعودی گرفته و همین موضوع می تواند بر نگرانی های ناشی از اوج گیری بیماری در ایام نوروز و تعطیلات سال نو بیافزاید.

روند صعودی آمار روزانه کرونا در اسفند ماه، می‌تواند زنگ خطری برای اوج گیری دوباره بیماری در روزهای آغازین سال نو باشد.

در همین حال، افزایش ترددها در روزهای پایانی سال و در عین حال، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، باعث سرعت در گردش ویروس و انتقال بیماری شود.

گزارش‌ها و نمودارهای وزارت بهداشت از رعایت پروتکل‌های بهداشتی که هفتگی منتشر می‌شود، نشان می‌دهد ۸۵ درصد مردم کشور ماسک‌ها را برداشته‌اند.

بر اساس تازه‌ترین نتایج بررسی‌های هفتگی وزارت بهداشت که مربوط به سوم تا دهم اسفند ۱۴۰۱ می‌شود، استفاده از ماسک در اماکن عمومی کشور به ۱۵.۸ درصد رسیده است.

همچنین، میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی نیز به شدت نزول کرده و به ۴۳.۶۰ درصد رسیده است.

نکته جالب در نمودار وزارت بهداشت، رتبه آخر تهران در رعایت بهداشت فردی است که روی عدد ۳۰.۲۹ قرار دارد.

افشین منیری متخصص بیماری‌های عفونی گفت: افزایش ترددها در روزهای پایانی سال، دید و بازدیدهای نوروزی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، احتمال شیوع کرونا را افزایش می‌دهد.

وی، نسبت به گردش ویروس در آستانه تعطیلات نوروزی هشدار داد و افزود: کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماسک نزدن و پایین آمدن سطح آنتی‌بادی ناشی از واکسن‌ها زمینه‌ساز ایجاد پیک جدید کرونا در کشور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رعایت بی ‌کم و کاست پروتکل‌های پیشگیرانه برای کاهش گردش ویروس را خواستار شد و گفت: شستشوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک، کاهش ترددهای غیرضروری و قرنطینه شدن به محض مشاهده علامت‌های سرماخوردگی می‌تواند راهکار مؤثری برای کاهش موارد ابتلاء به کرونا باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه واریانتی که در حال حاضر در گردش است بیشتر دستگاه فوقانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ادامه داد: در موارد جدید ابتلاء، سینوس و گلوی مبتلایان بیشتر از ریه‌ها درگیر کرونا است ولی کماکان ریه‌های مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و تنفسی در صورت ابتلاء در معرض خطر است.

اوج گیری دوباره بیماری در روزهای پایانی سال، باعث شده تا وزارت بهداشت بار دیگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از طریق رسانه ملی هشدار دهد. این در حالی است که این روزها، رفت و آمدهای روزانه مردم به دلیل آماده شدن برای ورود به سال جدید، بیشتر شده و همین موضوع در کنار عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بر شدت نگرانی‌ها افزوده است.

این در حالی است که بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، در تازه‌ترین واکنش به اوج گیری دوباره بیماری کرونا در کشور، مدعی شده که پیش بینی کرده بودیم در بهمن ماه، بیماری اوج بگیرد که حالا این اتفاق در ماه اسفند در حال رخ دادن است.

وی، بار دیگر از مردم خواست که در محیط‌ها و اماکن شلوغ و سربسته مثل هواپیما، قطار و اتوبوس، حتماً ماسک بزنند.

وزیر بهداشت همچنین از کسانی که بیماری زمینه‌ای و…، دارند؛ درخواست کرد حتماً نسبت به تزریق واکسن کرونا بعد از ۶ ماه از آخرین تزریق، اقدام کنند.

وی با اشاره به افزایش موارد ابتلاء در روزهای اخیر، نسبت به اوج گیری بیماری در روزهای پایانی سال و تعطیلات سال نو، ابراز نگرانی کرد و از مردم خواست حتماً پروتکل‌ها را سفت و سخت رعایت کنند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید