باغ ایرانی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت است و زمان رفتن به آن مهم، همراه باشید و درباره بهترین زمان برای بازدید از باغ ایرانی تهران بدانید.

بهترین زمان برای بازدید از باغ ایرانی تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: جالب است بدانید که زیبایی رویایی باغ ایرانی در فصل بهار باعث شده که هر ساله جشنواره گل در این باغ برگزار شود. البته با توجه به وجود کاج و سرو سیمین در سرتاسر باغ، این مکان در فصل‌های دیگر نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد.

سیر تاریخی باغ ایرانی

این باغ و بوستان بزرگ و تماشایی، به یکی از خاندان‌های معروف دوره قاجار تعلق داشته است. این باغ همراه با عمارت بزرگ آن متعلق به فردی با نام میرزا حسن‌خان مستوفی‌الممالک‌ بود. وی فرزند بزرگ میرزا یوسف‌خان مستوفی‌ بود. میرزا حسن خان با دختر یکی از قبایل مهم کرد ازدواج کرده بود. پس به‌صورت کلی می‌توان گفت که خانواده مستوفی‌الممالک‌ از جمله خانواده‌های بسیار پرنفوذ و قدرتمند ایران بودند.

در بسیاری از رویدادهای مهم سیاسی آن دوران، نام خاندان مستوفی‌الممالک‌ به چشم می‌خورد. با توجه به اینکه مستوفی‌الممالک‌ خاندان بزرگی بودند، زمین‌های بسیاری در منطقه شمال تهران و ده ونک داشتند. جالب است بدانید که پدر میرزا حسن، اراضی ده ونک را به‌صورت مستقیم از ناصرالدین شاه قاجار خریداری کرد.

بهترین زمان برای بازدید از باغ ایرانی تهران

پس از مدتی چند رشته قنات در آن حفر کرد تا اراضی بدون آب و علف، به باغ و بوستانی زیبا تبدیل شود. وقتی که قصد ورود به باغ ایرانی تهران را داشته باشید، حتماً با یک تابلو روبه‌رو می‌شوید. روی این تابلو عبارت «بوستان مهندس علی مختاری» به چشم می‌خورد. حتماً کنجکاو می‌شوید که مهندس علی مختاری چه کسی بوده است و چه ارتباطی با این باغ دارد؟ آیا این باغ به او تعلق داشته است؟ خب در بخش قبلی اشاره کردیم که باغ ایرانی به خاندان مستوفی‌الممالک‌ تعلق داشته است.

این باغ و بوستان بعد مرگ میرزا حسن مستوفی‌الممالک‌ سال‌ها بدون مالک باقی ماند. حتی در دوران پهلوی هم برای مدتی به آن توجهی نکردند. بعد از مدت‌ها، فردی با نام مهندس علی مختاری دست به کار شد و این باغ را به شکلی که امروز شاهد آن هستیم در آورد. وی تلاش بسیاری کرد تا در طراحی و ساخت این باغ، تمامی معیارها و اصول معماری سنتی باغ حفظ شود. باغ ایرانی تهران دارای ۳ ورودی مختلف است که در هر یک از این ورودی‌ها می‌توان سردرهای خاصی دید.

بهترین زمان برای بازدید از باغ ایرانی تهران

این باغ که معماری سنتی حرف اول و آخر را در آن می‌زند، دارای حوضچه‌هایی با اشکال هندسی چشم نواز بوده و زیبایی خارق العاده‌ای دارد. البته آنچه که زیبایی باغ ایرانی را چندصد برابر می‌کند، عمارت یا کوشکی است که درست وسط باغ ایرانی به چشم می‌خورد.

اگر چند قدمی در باغ راه بروید می‌توانید از تماشای فواره‌های کوچک در داخل حوضچه‌های بوستان باغ ایرانی تهران لذت ببرید. لازم به ذکر است که در داخل باغ ایرانی، آلاچیق‌های مختلفی نیز طراحی شده تا بازدیدکنندگان دقایقی را در آنها بنشینند و حال و هوایی عوض کنند. ضمنا، کودکان نیز می‌توانند برای سرگرمی به زمین بازی مخصوص خود در این باغ مراجعه کنند.

زمان مناسب برای بازدید از باغ ایرانی

اگر اهل تهران باشید، با توجه به آب‌وهوای شهر می‌توانید هر زمانی که بخواهید، به باغ ایرانی سر بزنید. اگر ساکن شهر دیگری هستید و می‌خواهید در سفر خود به تهران، باغ ایرانی را نیز تماشا کنید، بهتر است این بازدید را در فصل بهار انجام دهید. در فصل بهار و مخصوصاً ماه اردیبهشت، لاله‌های باغ در زیباترین و لطیف‌ترین حالت خود هستند.

بهترین زمان برای بازدید از باغ ایرانی تهران

جشنواره لاله‌ها در باغ برگزار شده است. مهم‌ترین نکته نیز آب‌وهوای شهر در بهار است. در این فصل و در این ماه، هوا دیگر خنک شده است. وقتی اردیبهشت ماه به باغ ایرانی بروید، در عین اینکه از نسیم خنک بهاری لذت می‌برید، شگفتی‌ها و زیبایی‌های باغ مخصوصاً لاله‌های آن به پیشواز شما می‌آیند. درباره ساعت بازدید از باغ نیز باید بگوییم که این باغ به‌صورت ۲۴ ساعته باز است و در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانید به دیدن آن بروید.

اگر جزو افراد توان‌یاب هستید، برای بازدید از باغ ایرانی خیالتان راحت باشد چون مسیرهای رفت‌وآمد این باغ به‌گونه‌ای طراحی شده که بتوانید از آن عبور کنید. اگر با کودکان و فرزندان دلبندتان به این مکان می‌روید مراقب آن‌ها باشید چون که حوض‌ها و آب راه‌ها، حفاظی ندارند. گل‌های لاله‌ی این باغ به شما زیبایی را هدیه می‌دهند و برای شما را برای تماشای زیبایی‌شان دعوت کرده‌اند؛ پس از چیدن آن‌ها یا وارد شدن به باغچه‌ها جداً خودداری کنید. طلایی‌ترین زمان برای رفتن به باغ ایرانی، فصل بهار است. این مکان در بهار، شکوفا و سرزنده می‌شود.

بهترین زمان برای بازدید از باغ ایرانی تهران

مانند عروسی بهشتی که از خواب بیدار شده باشد و شهر را با رنگ‌ها و عطرهای دل‌نشینش، مست و شاداب کند. در بهار، رنگ‌های تند و شاداب لاله‌ها، درختان سربلند و سرسبز، صدای شرشر جریان آب، هوای لطیف و خنک و حتی رنگ‌ها و تزئینات باغ حال و هوایی دیگر دارند. همگی به انتظار مسافرانی هستند تا هرکدام بیشتر از دیگری، زیبایی خود را به رخ بکشند.

اگر ساکن تهران هستید، حتی اگر در پاییز و زمستان هم به باغ سر بزنید، پشیمان نمی‌شوید. در فصل پاییز در هر قدمی که در باغ برمی‌دارید، صدای خش‌خش برگ‌های پاییزی را زیر پایتان احساس خواهید کرد. در این فصل می‌توانید از تماشای درختانی با برگ‌های زرد و نارنجی و قرمز لذت ببرید. باغ ایرانی ده ونک در پاییز، مانند یک تابلوی نقاشی می‌شود که هر گوشه آن با رنگی متفاوت و به شیوه‌ای هنرمندانه کشیده شده است.

این باغ، در زمستان نیز زیبایی و وقار خود را حفظ می‌کند. وقتی در سکوت و هوای سرد زمستان به این مکان سر بزنید، طبیعت خفته در خواب زمستانی را مشاهده خواهید کرد.

بهترین زمان برای بازدید از باغ ایرانی تهران

اگر در فصل زمستان به باغ بروید، بر خلاف بهار و تابستان، این مکان را آرام و ساکت خواهید یافت. باغ ایرانی تهران در زمستان، مکانی دنج و خلوت برای یک پیاده‌روی دل‌نشین در میان درختان سربه‌فلک کشیده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید