بازدید از باغ‌های جذاب و شعف‌انگیز است، شما درباره باغ ایرانی تهران چه می‌دانید؟ همراه باشید و از این باغ دیدنی اطلاعاتی کسب کنید.

درباره باغ ایرانی تهران چه می‌دانید؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: باغ ایرانی از باغ‌های قدیمی محله ونک تهران است؛ این باغ که چهره‌ی جدیدی به خود گرفته است، با مساحتی حدود ۳٫۴ هکتار بیش از دو هکتار از آن را فضای سبز پوشانده است. درختان ۱۵۰ ساله تا ۲۵۰ که سن عهد قاجاری دارند؛ چنارها، سروها، نارون‌ها، زبان‌گنجشک‌ها، اقاقیا و درخت‌های چون گردو، توت، انار و خرمالو به‌همراه یک استخر قدیمی از ساکنان این مکان‌ هستند که حق آب و گل دارند.

آشنایی با باغ ایرانی در تهران

بی‌کرانگی، طبیعت، شعر، باغ‌ درون، بهشت یک، بهشت دو، تنهایی، آرامش، دو رنگ، خاطره و اسطوره؛ نام ۱۱ بخش باغ ایرانی است که به دو محور به نام‌های سروستان و چنارستان، طاق ایرانی، ۶ آب‌نما، و گونه‌های گیاهی دیگر از قبیل برگ نو، برگ بو، زرشک، شیر خشت، مورد، پیراکانتا، انواع رز و نسترن و بوته‌های فصلی و دائمی به مجموعه‌ای بی‌نظیر تبدیل شده‌اند. یکی از قسمت‌های دنج این باغ چشم‌اندازی تماشایی روبه اتوبان نیایش دارد و در سردر غربی قرار دارد.

درباره باغ ایرانی تهران چه می‌دانید؟

این باغ در واقع متعلق به یکی از خاندان‌های معروف دوره‌ی قاجار است و بخشی از باغ مستوفی است که دیوار به دیوار شمالی آن ساختمان‌ها و دیوار گلی باغ قدیمی را می‌توان دید. این مجموعه باغ و عمارت آن برای میرزا حسن‌خان مستوفی‌الممالک‌، فرزند میرزا یوسف‌خان مستوفی‌ و شکر خانم، دختر رئیس یکی از قبایل کرد بود. خاندان وی از خانوداه‌های مهم و سیاسی در تاریخ ایران است که مالک بیشتر زمین‌های ده ‌ونک بودند.

پدر میرزا حسن اراضی ده‌ ونک را از ناصرالدین شاه خرید و با حفر چند رشته قنات آن را به‌صورت آبادی درآورد. و حالا هم علی مهتاری مختاری؛ نامی که برا بالای سردر دیدید، با حفظ اصالت آن، طرح و الگوی باغ ایرانی را به آن داده و به‌صورت بوستانی دیدنی در پایتخت تبدیل شده است. این مجموعه در سال ۱۳۸۱ به‌عنوان اثری ملی در فهرست میراث ملی به ثبت رسید و امروزه از جمله جاهای دیدنی در پایتخت است.

یکی از دیدنی‌ترین بخش باغ ایرانی لاله‌های رنگارنگی هستند که هر ساله از اواخر فروردین‌ماه تا اواسط یا حدود اواخر اردیبهشت‌ماه در این باغ چشم‌نوازی و دلبری می‌کنند.

درباره باغ ایرانی تهران چه می‌دانید؟

از بهانه‌های اصلی بازدیدکنندکان برای آمدن به این مکان است. حالا که صحبت از گل لاله شد بد نیست کمی از این زیباروی باغ ایرانی بدانید. جالب است بدانید که گل لاله یکی از گیاهان بومی کشور است که علاوه بر ایران، بومی نواحی جنوب اروپا، شمال آفریقا، آناتولی و شمال غربی چین نیز است. این گل به خانواده‌ی Liliaceae و راسته‌ی Liliales تعلق و ۱۰۹ گونه دارد. لاله‌ گیاهی چندساله و پیاز دار است و بیشتر آن‌هایی که امروزه کشت می‌شوند از گونه‌ی Tulipa gesneriana به‌دست آمده‌اند.

بازدید از باغ ایرانی

باغ ایرانی تهران دارای ۳ ورودی مختلف است که در هر یک از این ورودی‌ها می‌توان سردرهای خاصی دید. این باغ که معماری سنتی حرف اول و آخر را در آن می‌زند، دارای حوضچه‌هایی با اشکال هندسی چشم نواز بوده و زیبایی خارق العاده‌ای دارد. البته آنچه که زیبایی باغ ایرانی را چندصد برابر می‌کند، عمارت یا کوشکی است که درست وسط باغ ایرانی به چشم می‌خورد. اگر چند قدمی در باغ راه بروید می‌توانید از تماشای فواره‌های کوچک در داخل حوضچه‌های بوستان باغ ایرانی تهران لذت ببرید.

درباره باغ ایرانی تهران چه می‌دانید؟

لازم به ذکر است که در داخل باغ ایرانی، آلاچیق‌های مختلفی نیز طراحی شده تا بازدیدکنندگان دقایقی را در آنها بنشینند و حال و هوایی عوض کنند. ضمنا، کودکان نیز می‌توانند برای سرگرمی به زمین بازی مخصوص خود در این باغ مراجعه کنند.

خوشبختانه اگر قصد تهران گردی دارید، تماشای این باغ هیچ هزینه‌ای برای شما در پی نخواهد داشت. به همین دلیل، بد نیست زمان زیادی را به حضور در آن اختصاص دهید و از اوقات فراغت خود لذت ببرید. به طور کلی، هر چه بیشتر در باغ بمانید، احساس آرامش بهتر و بیشتری خواهید داشت.

اما در کل، به نظر می‌رسد که ۲ تا ۴ ساعت زمان برای بازدید از نقاط مختلف باغ کافی باشد. لازم به ذکر است که اگر در اواسط هفته به بوستان باغ ایرانی تهران بروید، شاهد فضای خلوت‌تری در آن خواهید بود. فضایی که برای خواندن کتاب واقعا ایده‌ آل و بی‌ نظیر است.

فصل بهار فصلی است که در آن باغ ایرانی به زیباترین شکل ممکن در می‌آید. در این فصل، لاله‌های رنگارنگی که سرتاسر باغ را می‌پوشانند، بازدیدکنندگان بوستان باغ ایرانی را به یاد کشور هلند می‌اندازند.

درباره باغ ایرانی تهران چه می‌دانید؟

جالب است بدانید که زیبایی رویایی باغ ایرانی در فصل بهار باعث شده که هر ساله جشنواره گل در این باغ برگزار شود. البته با توجه به وجود کاج و سرو سیمین در سرتاسر باغ، این مکان در فصل‌های دیگر نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد. اما به هر حال، پیشنهاد ما این است که حتما تا اواسط اردیبهشت سری به این باغ بزنید زیرا گل‌های لاله آن تا اواسط اردیبهشت پابرجا هستند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید