تجربه حضور در پارک جنگلی جذاب است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم چگونه به پارک ملی سرخه‌حصار دسترسی پیدا کنیم.

چگونه به پارک ملی سرخه‌حصار دسترسی پیدا کنیم؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: پارک ملی سرخه حصار پس از انتخاب شهر تهران به‌عنوان پایتخت کشور (۱۱۳۳ خورشیدی) در زمان قاجاریه با نام‌ قرق یا شکارگاه سلطنتی تحت حفاظت قرار گرفت. پارک ملی سرخه حصار به‌همراه پارک ملی خجیر از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده در جهان هستند. این پارک یکی از شکارگاه‌های قدیمی ایران است که حدود دویست سال پیش به پارک تبدیل شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با تصویب شورای انقلاب، اداره آن به سازمان حفاظت محیط زیست محول و در سال ۱۳۵۹ به گفته وزیر وقت هوشنگ ضیایی و طی مصوبه شماره ۹۱ تاریخ ۲۱/۶/۶۱ شورای عالی حفاظت محیط زیست، با حدود و ثغور مشخص به‌عنوان پارک ملی تعیین شد.

آشنایی با پارک جذاب و دیدنی سرخه‌حصار

آب‌وهوای این منطقه نیمه‌خشک و اختلاف درجه حرارت روز و شب در آن بالا است. متوسط حداکثر درجه حرارت سالانه آن ۹/۱۸ درجه سانتی‌گراد است. این منطقه از وجود رودخانه جاجرود بهره می‌برد که پس از سد لتیان، در حاشیه منطقه جریان پیدا می‌کند و در شهرک پارچین از منطقه خارج می‌شود.

چگونه به پارک ملی سرخه‌حصار دسترسی پیدا کنیم؟

پارک ملی سرخه حصار و خجیر دارای اکوسیستمی یکسان هستند؛ با این تفاوت که نزدیکی پارک سرخه حصار با شهر تهران، جاذبه‌های توریستی این منطقه را افزایش داده است. وجود مناظر بکر و طبیعی و تنوع زیستی مناسب، همچنین تاثیر بسیار بالای این منطقه در کاهش آلودگی هوای شهر تهران، اهمیت این پارک ملی را دو چندان می‌کند.

رود جاجرود سهم به‌سزایی در سرسبزی این منطقه از شهر دارد. همچنین به‌خاطر نوع موقعیت جغرافیایی این پارک جنگلی که از جنوب به ورامین و از شمال به ارتفاعات البرز می‌رسد، تنوع اقلیمی متأثر از مناطق پست و ارتفاعات دیده می‌شود. در مجموع، این منطقه وسیع با آب‌وهوای نیمه‌خشک، میزبان گونه‌های متنوع گیاهی است و سرتاسر آن سبز و تماشایی است.

تفاوت در ارتفاع پارک ملی سرخه حصار سبب شده که موقعیت جغرافیایی و اقلیمی متفاوت در هر قسمت آن وجود داشته باشد و در نتیجه گیاهان و درختانی متفاوت در سرتاسر پارک ظاهر شوند. تنوع زیستگاه‌های گوناگون در پارک ملی سرخه حصار تهران، سبب شده است که گونه‌های جانوری نیز در این جاذبه شهری، همچون پوشش گیاهی آن، تنوع بسیار مطلوبی داشته باشد.

چگونه به پارک ملی سرخه‌حصار دسترسی پیدا کنیم؟

در میان حیوان‌های این جنگل شهری می‌توان به خرگوش، آهو، کفتار، روباه قرمز، شغال، سنجاب، گربه وحشی اشاره کرد. پرندگان بسیاری نیز قاب زیبای این طبیعت شهری را بیش از پیش تماشایی کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها بر فراز این جنگل سرسبز پرواز می‌کنند. بوتیمار، حواصیل، عقاب ماهیگیر، عقاب طلایی، شاهین، قرقی، دال سیاه، اردک سرسبز از جمله این پرندگان هستند.

ساکنان این جنگل خوش‌منظره تنها به پرندگان و حیوانات گفته‌شده، محدود نمی‌شوند و در میان آن‌ها از خانواده دوزیستان و خزندگان نیز دیده می‌شود. در میان خزندگان و دوزیستان این جنگل می‌توان به لاک‌پشت، قورباغه، وزغ و انواع مار اشاره کرد.

دسترسی راحت به پارک ملی سرخه حصار

پارک سرخه حصار در ضلع شرقی پایتخت قرار گرفته و جزو منطقه ۱۳ تهران محسوب می‌شود. با رسیدن به شرق تهران، در جهت مکان‌یابی راحت‌تر و آسان‌تر، بد نیست بدانید در حاشیه این پارک که به سمت شمال ادامه پیدا می‌کند، بزرگراه شهید یاسینی واقع شده است. در سمت شرق پارک، پردیس و جاجرود با فاصله‌های تقریبی ۳۵ و ۲۶ کیلومتری قرار گرفته‌اند.

چگونه به پارک ملی سرخه‌حصار دسترسی پیدا کنیم؟

در کنار این پارک، در فاصله ۱۴ کیلومتری و در سمت شمالی آن پارک دیگری با نام پارک جنگلی لویزان واقع شده‌ است، که در فاصله حدوداً ۲۱ کیلومتری از آن پارک جنگلی سوهانک توجه شما را به خود جلب می‌کند. همان‌طور که متوجه شدید، پارک‌ها با زیبایی هرچه تمام‌تر خود را در سرتاسر شهر تهران گسترانده و زیبایی و سرسبزی خود را به پایتخت عزیزمان هدیه می‌کنند. با دیدن نقشه تهران می‌توانید در سمت شمالی پارک جنگلی سرخه حصار، مناطق نارمک و تهرانپارس را مشاهده کنید. از طرف، در سمت غرب میدان هفت حوض توجه شمارا به خود جلب می‌کند.

برای رسیدن به این پارک زیبا، که با وجود درختان بسیار تنومندش زیبایی خود را چندین و چند برابر کرده مسیرهای مختلفی وجود دارد که ما به شما راحت‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم. اگر از وسیله حمل‌ونقل عمومی مانند مترو استفاده می‌کنید، به راحتی می‌توانید به پارک برسید. ایستگاه‌های مناسب و نزدیک به پارک شامل: ایستگاه تهرانپارس، شهید باقری و کلاهدوز است که از بهترین مسیرها می‌توان به ایستگاه فرهنگسرا اشاره کرد.

چگونه به پارک ملی سرخه‌حصار دسترسی پیدا کنیم؟

اگر با خودرو شخصی رفت‌وآمد می‌کنید، برای دسترسی به پارک به سمت بزرگراه رسالت رفته و وارد بزرگراه شوید، بعد به سمت بزرگراه شهید یاسینی رانندگی کنید و وارد مسیری شوید که به پارک منتهی است. مسیر دیگر را می‌توان از سمت خیابان آزادی آدرس داد؛ به سمت خیابان انقلاب و دماوند بروید، وارد اتوبان عباس دوران شوید و در آخر با ورود به خیابان اقاقیا از پارک جنگلی سرخه حصار دیدن کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید