با افزایش عجیب و غریب قیمت دلار در مدت اخیر، قیمت مسکن هم وارد فاز افزایشی شده بود و تقاضای سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی برای مسکن بالا رفته بود.

تاثیر ریزش قیمت دلار بر قیمت مسکن در تهران

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، با فروکش کردن نوسانات بازار ارز، قیمت‌ها در بازار مسکن تهران و شهرهای اطراف از جمله پردیس دچار افت شد.

بررسی‌های میدانی از افت تقاضای سوداگری در بازار مسکن تهران و شهرهای حومه آن حکایت دارد. مشاوران املاک می‌گویند که پس از فروکش کردن التهاب بازار ارز، معاملات مسکن و به تبع آن قیمت‌ها دچار افت شده است.

بنا به گفته‌ی واسطه‌های ملکی، تقاضای سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی که معمولا با نوسانات بازار ارز بالا می‌رود دچار کاهش شده و دلالان از بازار مسکن عقب‌نشینی کرده‌اند. معدود معاملات از سوی متقاضیان مصرفی انجام می‌شود. در شهر تهران عمده خریدها از نوع تبدیل است اما در شهرهای جدید پردیس و هشتگرد بعضا حضور خانه اولی‌ها دیده می‌شود. این در حالی است که تا حدود دو هفته قبل تحت تاثیر انتظارات تورمی، عمده معاملات توسط سفته‌بازان و دلالان انجام می‌شد.

در حالی که طی یک سال اخیر شیب قیمت‌ها در بازار مسکن شهرهای تهران و پردیس افزایشی بود، طی چند روز اخیر با ریزش قیمت دلار و افت خریدهای سرمایه‌ای، نرخ‌های پیشنهادی هم ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

با کاهش قیمت ارز، نهاده‌های ساختمانی هم ارزان‌تر شده و این عامل در کاهش نرخ‌های پیش‌فروش مسکن در تهران و پردیس تاثیر گذاشته است. بازار آهن در یک هفته اخیر روند کاهنده به خود گرفته و هر شاخه آهن نسبت به دو روز قبل کاهش ۷۰۰ هزار تومانی قیمت را تجربه کرد.

ارزیابی برخی فعالان بازار مسکن این است که کسادی معاملات و افت قیمت‌های پیشنهادی مسکن تا پایان سال جاری ادامه پیدا کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید