احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی، ضمن اعلام وضعیت اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ گفت: یارانه نقدی حذف نمی‌شود و استفاده از کالا برگ الکترونیکی در کشور اجرا می شود.

جزئیات طرح کالابرگ الکترونیک از زبان وزیر اقتصاد / یارانه نقدی حذف می‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، احسان خاندوزی گفت: برای دو میلیون متقاضی صندوق بازنشستگی و فولادی تا پایان عید فطر اعتبار خرید تا سقف ۱۰ میلیون تومان بدون مراجعه و بدون اخد ضامن در نظرگرفته شده است.

به گفته وزیر اقتصاد و دارایی، فراگیری کالا برگ الکترونیکی در تمامی کشور فراهم شده است و در حال حاضر کالا برگ به شکل اختیاری، اما فراگیر است و بعد از طی دوره آزمایشی این امکان فراهم شده است در حال حاضر یارانه نقدی حذف نمی‌شود، اما مردم این امکان را خواهند داشت یک ماه زودتر یارانه خود را برای خرید ۱۰ قلم کالا دریافت کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد وضعیت اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: حتما انصاف ایجاب می‌کند که نقاط ضعف و قوت را با هم ببینیم و من به عنوان سخنگوی دولت فهرست هر دو موارد را همراه با تدابیر دولت برای علاج آن‌ها خواهم گفت.

بر مبنای آمار ۶ ماهه بانک مرکزی نیز رسما نرخ رشد اقتصادی ما ۲.۷ درصد بود

او افزود: امسال بخش واقعی اقتصاد ایران شاهد اتفاقات مبارک و شروع‌های بسیار امیدبخشی نسبت به گذشته بود. در رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱ مسیر رشد سال قبل را دنبال کردیم.

وی ادامه داد: اگر مبنای آمار ۹ ماهه مرگز آمار را پایه قرار دهیم در ۹ ماهه امسال نرخ رشد ۳.۳ درصدی در اقتصاد ایران رخ داد که بدون محاسبه نفت ۲.۹ درصد است.

خاندوزی افزود: بر مبنای آمار ۶ ماهه بانک مرکزی نیز رسما نرخ رشد اقتصادی ما ۲.۷ درصد بود. در صنایع ۳.۸ درصد، کشاورزی ۶.۱ درصدی و در بخش مستقل صنعت ۵.۸ درصد رشد را داشتیم.

وی افزود: در حوزه سرمایه گذاری‌ها که جزء روندهای منفی از سال ۹۷ به بعد بود شاهد رشد سرمایه گذاری را ۳.۹ درصد رشد را در ۶ ماهه داشتیم، این عدد سال قبل منفی ۶.۴ درصد بود.

نرخ بیکار در پاییز امسال به ۸.۲ درصد کاهش یافت‌

وزیر اقتصاد گفت: رشد سرمایه گذاری خارجی نسبت به دوره آخر دولت قبل صد در صد رشد داشت. نرخ بیکار در پاییز امسال به ۸.۲ درصد کاهش یافت.

خاندوزی افزود: در ۱۱ ماهه امسال صادرات غیرنفتی با ۱۳ درصد رشد نسبت به پارسال به ۴۸.۸ میلیارد دلار رسید.

وزیر اقتصاد به تامین آب اشاره کرد و گفت: امسال ۴ ابرپروژه آبی و یک پروژه زیست محیطی به سرانجام رسید. انتقال آب غدیر که ۶۰ درصد آب خوزستان را تحت پوشش قرار می‌دهد اجرایی شد. انتقال آب همدان، انتقال آب سنندج، انتقال آب شیرین کن خرمشهر و انتقال آب به دریاچه ارومیه از دیگر طرح‌ها بود.

وی افزود: ۵ پروژه ریلی هم با حدود ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارج بودجه‌ای راه افتاد که ظرفیت ترانزیتی کشور را از ۱۰ میلیون تن به ۳۰ میلیون تن افزایش میدهد.

وزیر اقتصاد گفت: ۱۶ طرح پالایشگاهی و پتروپالایشی با ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارج از بودجه عملیاتی شد.

وی افزود: امسال سیاست کنترل تورم را همراه با سایر سیاست‌های تحولی اقتصاد پیش بردیم.

سخنگوی اقتصادی دولت اضافه کرد: موفق به کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و بخشی از خلق پول مازاد بانک‌ها کاهش یافت و رشد نقدینگی کاهش یافت.

خاندوزی ادامه داد: تا ۲۰ بهمن امسال نرخ رشد نقدینگی حدود ۳۲ درصد شده است در حالیکه در مدت مشابه پارسال این رقم ۳۹ درصد بوده است.

وی گفت: حساب تنخواه بانک مرکزی به صفر رسید. همچنین با رشد ۶۰ درصدی درآمدهای بودجه‌ای و ۵۵ درصدی هزینه ها، ناترازی بودجه را کاهش دادیم.

خاندوزی در ادامه با بیان اینکه جهان در سال ۲۰۲۲ تامین مواد غذایی و قیمت‌ها وضعیت بی سابقه‌ای را داشت، گفت: در ایران تا پایان شهریور ماه موفق شدیم هم نرخ ارز و سایر قیمت‌ها را کنترل کنیم. نرخ ارز در شهریور ماه در بازار آزاد ۲۹ هزار تومان بود، اما با ناآرامی‌های پاییز که بعد به تورم انتطاری زمستان سرریز کرد شاهد افزایش قیمت بودیم.

وی افزود: همچنین بسیاری از نقاط ضعف اقتصاد ایران بر اثر تحریک‌ها خودنمایی کرد. به فنوان نمونه در حوزه افزایش نرخ ارز و خودرو و ... مصادیق نقاط ضعف قسمت اسمی اقتصاد ایران است.

او بیان کرد: ضعف حکمرانی ریال بانک مرکزی، وابستگی به دلار و سایر ارزهای خارجی مشکلات چندین ساله اقتصاد ما بود که سعی کردیم این مسائل را حل کنیم؛ مثلا بانک مرکزی سعی کرد با مرکز مبادله ارز و طلا بازار ارز را کنترل کند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: مشکل کم عرضه کردن خودرو و مسکن از سال‌ها قبل در اقتصاد ایران بود که علاج نشده بود که امیدواریم با مالیات سوداگری این مساله حل شود.

وی اضافه کرد: چندین سال بود به تیراژ بالای یک میلیون دستگاه نرسیده بودیم که امسال محقق شد و سال بعد بیشتر هم تولید می‌شود. ممنوعیت واردات خودرو هم در این راستا لغو شد که بازار کنترل شود.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه به حوزه گواهی سپرده نفتی اشاره کرد و گفت: میزان صادرات نفت بالاتری در بهمن داشتیم که مسیری برای هدایت نقدینگی داخل فراهم شد که با انتشار گواهی سپرده نفتی ضمن اینکه نقدینگی مردم را به سمت فعالیت‌های سودآور و مسیرهای جایگزین هدایت می‌کنیم، نسبت به کاهش ریسک تحریم پذیری و ایجاد بازارهای کاغذی و تنوع پذیری مشتریان نفت کشور و کاهش فشار بر بازارهای موازی هم اقدام میکنیم.

وی ادامه داد: برای هدایت نقدینگی به پروژه‌های جذاب معادن طلا و پروژه‌های تولیدی مس سونگون برنامه‌هایی داریم که تا پایان سال اعلام می‌شود.

سامانه فکتورینگ هفته آینده رونمایی می‌شود

خاندوزی افزود: سامانه فکتورینگ هم هفته آینده رونمایی خواهد شد. بسیاری از پیمانکاران کشور از این پس می‌توانند مطالبات خود را ابزاری برای تامین مالی قرار دهند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید