با اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به اجرای موفقیت‌آمیز طرح کالابرگ الکترونیک به‌صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، اجرای این طرح به صورت ملّی و در سراسر کشور آغاز شد.

فروش ۱۰ قلم کالای اساسی به قیمت شهریور ۱۴۰۰ آغاز شد + جزئیات

به گزارش سلام نو، روزنامه همشهری نوشت: از دیروز با شارژ اعتباری حساب همه خانوارهای یارانه‌بگیر، اجرای ملی طرح کالابرگ الکترونیک برای فروش ۱۰قلم کالای اساسی به قیمت شهریور ۱۴۰۰آغاز شد.

به‌دنبال نتایج موفقیت‌آمیز اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک در استان‌های هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: از دیروز اجرای این طرح به‌صورت ملّی و در سراسر کشور آغاز شده و حساب همه سرپرستان خانوارهای یارانه‌بگیر، معادل یارانه نقدی ماهانه در سامانه «شما» برای خرید از فروشگاه‌های طرف قرارداد این طرح شارژ شده است. البته استفاده از طرح کالابرگ الکترونیک اختیاری بوده و فرایند واریز نقدی در بیستم هرماه برای کسانی که بخشی از اعتبار خود را استفاده نکنند یا اصلاً خواستار اجرای طرح کالابرگ نباشند، ادامه خواهد داشت.

کالابرگ و یارانه

در جریان حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی، مجلس موافقت با حذف این ارز را مشروط به این کرد که دولت راهکاری برای جبران حذف یارانه ارزی این کالاها بر معیشت مردم ارائه دهد. درنهایت مقرر شد اجرای طرح کالابرگ الکترونیک بر مبنای قیمت کالاهای اساسی در شهریور ۱۴۰۰در دستور کار قرار بگیرد؛ اما در ابتدای کار، به‌واسطه مهیا نبودن زیرساخت‌های موردنیاز این طرح و همچنین برای اجرای آزمایشی این طرح به‌صورت استانی، پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰و ۴۰۰هزار تومانی به ازای هر فرد یارانه‌بگیر پیگیری شد.

اکنون، پس از اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک در ۴استان، یارانه‌بگیران کل کشور این اختیار را دارند که یک‌ماه پیش از موعد واریز یارانه نقدی، از اعتبار این یارانه برای خرید ۱۰قلم کالای اساسی استفاده کنند. در این میان، شرایط برای افرادی که به هر دلیل خواستار استفاده از کالابرگ نباشند، هیچ تغییری نخواهد کرد و در بیستم هرماه یارانه نقدی خود را دریافت خواهند کرد.

همچنین افرادی که از طرح کالابرگ استفاده کنند، هر میزان از اعتبارشان که بلااستفاده بماند را در بیستم هرماه به‌صورت نقدی دریافت خواهند کرد.

خرید به قیمت شهریور ۱۴۰۰

از دیروز با اجرای ملی طرح کالابرگ الکترونیک، اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک‌ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی شامل ماست، شیر، پنیر، قند، شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم‌مرغ استفاده کنند. درصورت استفاده از این مزیت و خرید کالا از محل اعتبار یارانه، به میزان اعتبار استفاده شده از یارانه‌ماه بعد خانوار کسر و مابقی به‌صورت نقدی، در موعد مقرر واریز یارانه به‌حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

ارزش ریالی سبد تعیین شده در طرح کالابرگ معادل ۵۳۰ هزار تومان است که حدود ۳۰۰هزار تومان آن از محل اعتبار یارانه تسویه می‌شود و مابقی را مردم می‌پردازند. البته خرید همه این اقلام اجباری نیست و افراد می‌توانند به هر میزان از هر کدام از این کالاها و از هر برندی خرید کنند؛ اما سقف اعتبار اختصاص یافته به هر فرد از میزان یارانه نقدی او فراتر نخواهد رفت.

طبق اعلام وزارت کار، خانوارهایی که یارانه دریافت می‌کنند جهت مشاهده میزان اعتبار، لیست کالاها و فروشگاه‌های مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک، با تلفن همراه سرپرست خانوار، کد دستوری #۲۸* ۷۸۸* را شماره‌گیری و یا به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir مراجعه کنند.

خرید ۱۰ قلم کالای اساسی به قیمت پارسال | ارزش ریالی سبد تعیین شده در طرح کالابرگ چقدر است؟

فروشگاه‌های متصل به کالابرگ

در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، افق کورش، دیلی مارکت، جانبو و برخی فروشگاه‌های خُرد که مجهز به بارکدخوان شده‌اند، به این سامانه متصل و پذیرای هموطنان هستند. سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز بنا به درخواست خود می‌توانند به این سامانه متصل شوند.

حمید فرداد، مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان و مجری پروژه کالابرگ الکترونیک، می‌گوید: شرکت فروشندگان در این طرح اختیاری است و فروشندگان صنوف خواربار، لبنیات، پروتئین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی مصرف، می‌توانند با مراجعه به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir و نصب برنامه کاربردی «شما» در قسمت پنل فروشنده اطلاعات و موقعیت جغرافیایی خود را ثبت کنند. ضمناً اتصال به این طرح کاملاً رایگان و تسویه‌حساب و واریز مبالغ خریدهای اعتباری (مابه‌التفاوت مبلغ پرداختی مردم با قیمت کالاها) مشابه تسویه با فروشندگان از طریق کارتخوان است.

حذف و اضافه یارانه‌بگیران در سال ۱۴۰۲

مجلس در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در جلسه علنی دیروز، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف به حذف یارانه پردرآمدها و شناسایی و ثبت متقاضیان جدید یارانه کرد. با این حساب، در سال آینده پنجره حذف و اضافه یارانه‌بگیران ادامه دارد و از یک‌سو یارانه خانوارهایی که پردرآمد محسوب شوند از طریق رصد اطلاعات مالی در «سامانه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان» حذف خواهد شد و از سوی دیگر امکان اعتراض خانوارهایی که یارانه نمی‌گیرند یا خانوارهایی که به‌تازگی خواستار دریافت یارانه هستند نیز وجود خواهد داشت.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید