در حالی برخی از نمایندگان مجلس از طرح تخصیص ۱۵ لیتر بنزین به هر کد ملی خبر داده اند اما به دلیل نبود زیرساخت ها احتمالا این طرح بار دیگر به فراموشی سپرده شود.

طرح تخصیص ۱۵ لیتر بنزین به هر کد ملی به کجا رسید؟

به گزارش سلام نو به نقل از موج، درچند سال اخیر با تورم های پی در پی که در اقتصاد کشور اتفاق افتاد و از طرف دیگر صادرات نفت هم کاهش پیدا کرد به نوعی درآمد دولت با افت زیادی مواجه شده است، از این رو دولت در کنار افزایش پایه های مالیاتی موضوع اصلاح قیمت سوخت را هم در دستور کار قرار داده و تعرفه های برق، گاز و آب تا حدودی اصلاح شده اند، اما در حال حاضر موضوع تغییر قیمت سوخت بنزین و گازوئیل هنوز جزو برنامه های دولت نیست، هر چند برخی خبرهای ضد و نقیض حکایت از این داشت که دولت قیمت بنزین را برای سال آینده تغییر خواهد داد، اما موضع گیری نماینده ها حکایت از این دارد که قیمت ها تغییری نمی کند، اما در یک طرح پیشنهادی بحث تخصیص سهمیه بنزین به هر فرد به جای هر پلاک ماشین جدی شده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تایید این موضوع که قیمت سوخت بنزین در سال آینده گران نخواهد شد، گفت: البته پیشنهاد شده برای کسانی که خودرو ندارد سهمیه بنزین اختصاص پیدا کند و هر فرد مستقل این سهمیه را دریافت کند.

جوکار با بیان اینکه در پیشنهاد مطرح شده برای سهمیه بنزین روزی نیم لیتر و ماهانه ۱۵ لیتر به ازای هر عضو خانوار تخصیص داده خواهد شد، تصریح کرد: هر فردی می تواند سهمیه را تحویل بگیرد و در پمپ بنزین ها آن را بفروشد یا اینکه دولت همین بنزین را خریداری کند.

جزئیات تخصیص سهمیه بنزین

پیش از این هم در مجلس قبلی موضوع تخصیص سهمیه بنزین به هر کد ملی را مطرح کرده بود، اما به دلیل اینکه سازوکار فروش بنزین توسط افراد حقیقی به یک چالش جدی بدل شده بود این طرح عملا عقیم ماند، البته در همان زمانی برخی از نمایندگان مجلس وعده داده بودند که دولت سامانه ای را راه اندازی خواهد کرد و افراد می توانند در همان سامانه بنزین را به دولت بفروشند که تاکنون خبری از آن سامانه نشده است.

از طرف دیگر این طرح به صورت آزمایشی در مناطقی مانند کیش اجرا شد و برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی از ناکارآمدی طرح خبر داده بودند و دولت هم دلیل آن را نبود زیرساخت های لازم برای اجرای طرح عنوان کرده بودند.

یک عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه قیمت سوخت در ایران یک مزیت است اظهار کرد: بسیار از شرکت های ایرانی به دلیل بهره مندی از همین سوخت ارزان قیمت می توانند محصولات خود را صادرات کنند و اگر قیمت ها واقعی شود قدرت رقابت پذیری برخی شرکت ها هم کاهش پیدا می کند.

فرشید شکرخدایی با بیان اینکه واقعی سازی اقتصاد کشور باعث می شود رانت های انرژی و ... هم از بین برود، تصریح کرد: در مقطع کنونی منافع انرژی ارزان قیمت به همه به صورت یکسان نمی رسد و برای اصلاح شرایط واقعی سازی قیمت ها و هزینه درآمدهای حاصل از ان در بخش های زیرساختی و ... به اقتصاد و معیشت مردم کمک بیشتری می کند.

به گزارش خبرگزاری موج، در سال های اخیر با افزایش هزینه های خودرو و همچنین کاهش درآمد خانوارها، مسافرت هم کاهش پیدا کرده است، با این حال مصرف بنزین ایران نسبت به سال های گذشته تغییر چندانی کرده است که ریشه در دو عامل دارد نخست افزایش استفاده از ماشین های مستهلک و دیگری استفاده بالای دهک های بالای جامعه از بنزین است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید