۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 55422961

موزه آبگینه و سفالینه ایران از تماشایی‌ترین موزه‌های قابل بازدید در تهران است، با ما همراه باشید و درباره تالارهای دیدنی موزه آبگینه بیشتر بدانید.

تالارهای دیدنی موزه آبگینه

سلام نو_ سرویس گردشگری: در موزه آبگینه بیش از دو هزار قطعه سفال و شیشه تاریخی نگهداری می‌شود که از این تعداد ۸۹۹ شی آبگینه و شیشه، ۶۸۰ قطعه سفال، ۲۴۲ بلور و ۲۴۳ شی نفیس است. با ارزش‌ترین شیشه‌های این موزه، ‌لوله‌های شیشه‌ای معروف به سیلندر شیشه است که به هزاره دوم پیش از میلاد تعلق دارند و از معبد چغازنبیل در استان خوزستان به دست آمده‌اند. سفال‌هایی از دوره‌های مختلف فرهنگی ایران نیز زینت‌بخش‌ تالارهای موزه آبگینه هستند و می‌توانید از سفالی دست‌ساز متعلق به دوران اشکانی در طبقه اول،‌ ظروف زرین‌فام دوران سلجوقی در تالار زرین و لعاب‌های یک‌ رنگ فیروزه تالار لاجورد دیدن کنید.

درباره موزه آبگینه و سفالینه ایران زیبا

در سال ۱۲۹۱ شمسی به دستور احمد قوام ملقب به قوام السلطنه در میان باغی قاجاری عمارتی زیبا و باشکوه بنا شد که سال‌ها بعد به گنجینه‌ای از آثار شیشه‌ای و سفالینه مربوط به ادوار مختلف فرهنگی ایران تبدیل شد. معمار این عمارت استاد علی محمد معمارباشی بود که آن را به‌عنوان دفتر کار و محل زندگی قوام ساخت. قوام به‌مدت سه دهه و تا سال ۱۳۳۰ در این مکان زندگی کرد.

تالارهای دیدنی موزه آبگینه

بعد از مرگ قوام السلطنه پسرش این خانه را به سفارت مصر فروخت. در همین دوره و در زمان جمال عبدالناصر؛ رئیس‌جمهور وقت مصر، روابط سیاسی دولت ایران و مصر تیره شد و تا هفت سال خانه قوام در اختیار سفارت مصر قرار گرفت. بعد از آن نیز محل سفارت افغانستان و بانک بازرگانی بود. سرانجام در دهه ۵۰ خانه قوام السلطنه توسط دفتر فرح پهلوی با کاربری موزه خریداری و به‌منظور تأسیس موزه سفال و شیشه به وزارت فرهنگ و هنر سابق واگذار شد.

در سال ۱۳۵۵ پروژه تغییر کاربری ساختمان قوام و تبدیل آن به موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران آغاز شد. طراحی این موزه به مهندسان ایرانی و طراحی ویترین‌ها و معماری داخلی به معمار و مهندس مشهور اتریشی به نام هانس هولاین سپرده شد.

هانس در طراحی موزه از آثار برجسته تاریخی ایران مانند کاخ تچر، ستون‌های تخت جمشید، قوس‌های صفوی و کعبه زرتشت الهام گرفته و با اینکه ویترین‌ها و فضای کلی موزه به‌صورت مدرن طراحی شده‌اند؛ اما این طراحی مدرن به فضای کلی ساختمان که بنایی سنتی است آسیب نزده و در هماهنگی کامل با آن قرار دارد. امروزه این مجموعه یکی از موزه‌های جالب در پایتخت به شمار می‌رود.

تالارهای دیدنی موزه آبگینه

تالارهای تماشایی موزه آبگینه و سفالینه

۱- طبقه اول

طبقه اول از چهار بخشِ راهرو، تالار بلور، تالار مینا و تالار راهنمای صوتی تشکیل شده است.

* راهرو

راهروی طبقه اول آثاری از سفالینه های رسی که تاریخ آنها به هزاره اول باز می گردد و آثار شیشه ای که در قرن های ۱۸ و ۱۹ میلادی در کشورهای اروپایی ساخته شده است را به نمایش می گذارد.

آثار موجود در راهروی طبقه اول

* تالار بلور

نمونه هایی از آثار شیشه ای که قدمت آنها به هزاره اول قبل از میلاد، سلسله هخامنشیان، ساسانیان و اوایل دوره اسلامی بر می گردد را در تالار بلور خواهید دید. این آثار به ترتیبِ دوره های زمانی، جا نمایی شده اند تا سیر تحول و تکامل آثار شیشه ای را در صنعت ایران به نمایش بگذارند.

تالار مینا

آثار شیشه ای مات و براق، به ویژه وسایل دکوری و شیشه های عطر که قدمت آنها به هزاره اول و دوم قبل از میلاد باز می گردد در این تالار به نمایش درآمده است.

تالارهای دیدنی موزه آبگینه

مجموعه آثار سفالی که شامل نمونه هایی از گلدان های ساده مربوط به دوران ماقبل از تاریخ و گلدان های گلدار با طرح های هندسی می شود، در این قسمت در معرض نمایش گذاشته شده اند.

تالار دیداری-شنیداری

در این تالار اسلایدها و فیلم هایی از آثار موزه برای بازدیدکنندگان به نمایش در می آید.در این تالار محصولات فرهنگی نیز به فروش می رسد.

۲- طبقه دوم

راهرو، تالارهای صدف،‌ زرین فام، لاجورد یک و دو از بخش های مختلف طبقه دوم موزه آبگینه هستند.

* راهروی طبقه دوم

در این قسمت آثار شیشه ای و سفالی که به دوره اسلامی تعلق دارد در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. در کنار آنها آثاری از هنرمندان معاصر نیز دیده می شود.

* تالار صدف

کارهای سفالی دارای سنگ نوشته و آثار شیشه ای که بیشتر مصارف تزیینی داشتند و به روزهای آغازین دوره اسلامی متعلق بودند در این تالار به نمایش در آمدند.

* تالار زرین فام

کارهای سفالی دارای نقش و نگار و نوشته که به قرن های ۴ تا ۷ هجری قمری در این تالار به نمایش درآمده است. آثار این قسمت بیشتر از جنس طلا، لاجورد و فیروزه هستند و نوشته هایی نظیر دعاها، شعر یا مینیاتور، ظروف را مزین کرده اند.

تالارهای دیدنی موزه آبگینه

* تالار لاجورد یک

کارهای سفالین که با رنگ های فیروزه ای تزیین شده اند و تاریخ آن ها به قرن شش یا هفت هجری قمری بر می گردد؛ در این تالار دیده می شود.

تالارهای لاجورد به خاطر لعاب های فیروزه رنگ ظروف قرن هفتم و هشتمی به این نام مشهور شده اند.

* تالار لاجورد دو

نمونه هایی از آثار شیشه ای که قدمت آنها به دوره قرن یازدهم تا سیزدهم هجری قمری باز می گردد در تالار لاجورد دو در معرض دید عموم قرار داده شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید