اعتصابات گسترده و کاهش تولید برق در نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه به چالش جدیدی برای تصویب لایحه اصلاحات بازنشستگی در این کشور اروپایی تبدیل شده است.

تظاهرات میلیونی فرانسوی ها در اعتراض به برنامه جدید دولت مکرون

به گزارش سلامنو به نقل از ایرنا، تکرار اعتصاب‌های گسترده و منظم و برگزاری چندین تظاهرات میلیونی در اعتراض به برنامه جدید دولت امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه مبنی بر افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال، علاوه بر کند شدن گردش چرخ‌های صنعت و اقتصاد این کشور، بحرانی همه‌جانبه در روند زندگی شهروندان فرانسوی ایجاد کرده است.

بحرانی که اگر تا دیروز کشاورزان، صنعتگران، کارگران، فعالان صنعت هوایی و راه‌آهن، کارگران بنادر و حتی دانش‌آموزان و دانشجویان را علیه سیاست‌های مکرون در خیابان‌های این کشور به صف می‌کرد، امروز کارکنان نیروگاه‌های هسته‌ای که نبض تپنده تولید انرژی در فرانسه هستند را نیز به جمع مخالفان دولت افزوده است.

در همین ارتباط روزنامه پرشمارگان لو فیگارو با انتشار گزارشی از اعتصاب گسترده کارگران شرکت برق EDF (شرکت برق چند ملیتی فرانسوی که بخش عمده آن متعلق به دولت فرانسه است) در نیروگاه‌های هسته‌ای خبر داد.

بر اساس این گزارش، کارکنان این شرکت چند ملیتی روز چهارشنبه در نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه اعتصاب کردند و این چرخه تکرار خواهد شد.

لو فیگارو یادآوری می‌کند: در حالی که بحث‌ها در مورد اصلاحات بازنشستگی در مجلس سنای فرانسه در جریان است، کنفدراسیون عمومی کار (CGT: نخستین از پنج کنفدراسیون اصلی اتحادیه‌های کارگری فرانسه که از نظر آرا بزرگترین و از نظر تعداد اعضا دومین) از ادامه اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها خبر داده است تا بتواند بر روند بحث‌های جاری تاثیر بگذارد.

سباستین منسپلیه (Sébastien Menesplier) دبیرکل این کنفدراسیون در همان روز اعلام کرد: با توجه به بحثی که در سنا در جریان است، عوامل EDF نیروگاه‌های هسته‌ای، دست به اعتصاب می‌زنند و امروز بعدازظهر تولید برق را کاهش می‌دهند.

بر اساس این گزارش، اصلاح قانون بازنشستگی دولت مکرون، لغو طرح ویژه بازنشستگی برای کارکنان صنایع برق و گاز که اکثریت آنها را کارمندان این شرکت چند ملیتی تشکیل می‌دهند را مد نظر قرار داده است.

لو فیگارو با اشاره به فراخوان‌های منتشر شده از تکرار اعتصابات سراسری در نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه برای ۱۶ اسفند جاری خبر داده است.

لایحه جنجالی مکرون در زمینه اصلاحات بازنشستگی حتی پیش از ارایه به پارلمان ملی فرانسه، با سیل انتقادات در جامعه مدنی و سیاسی این کشور مواجه شده بود اما رئیس جمهور فرانسه بی‌توجه به خواست ملت، این طرح را ارایه و تمام قد از آن دفاع کرد.

این موضوع که به تعبیر فرانسویان نوعی دهن‌کجی به خواست عمومی تلقی شده، بارها و بارها به اعتصابات گسترده و چند روزه و تظاهرات میلیونی در خیابان‌های پاریس و دیگر نقاط این کشور انجامیده است.

نتایج یک نظرسنجی که روز پنجشنبه هفته گذشته برای روزنامه لو فیگارو انجام شد، از کاهش نگران‌کننده ۶۴ درصدی اعتماد فرانسویان به رئیس جمهور این کشور خبر داده است.

بر اساس این گزارش، رتبه محبوبیت مکرون ظرف مدت یک ماه پنج واحد کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود از زمان انتخاب مجدد وی رسید.

تحلیلگران شرایط حاکم را ناشی از طرح جنجالی رئیس جمهور فرانسه موسوم به اصلاحات بازنشستگی می‌دانند.

بر اساس گزارش لو فیگارو، آنچه بیش از کاهش محبوبیت رئیس جمهور فرانسه اهمیت دارد، افزایش تعداد افراد ناراضی است که باید رئیس دولت را نگران کند.

بر این اساس ۶۴ درصد از مردم فرانسه به مکرون اعتماد ندارند که این رقم بالاترین میزان از زمان انتخاب مجدد او به عنوان رئیس جمهور این کشور است.

در همین پیوند تعداد فرانسویانی که اصلا به مکرون اعتماد ندارند نیز به ۴۱ درصد رسیده است که در مدت یک ماه ۶ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، میزان بی‌اعتمادی فرانسویان به الیزابت بورن نخست وزیر این کشور نیز به عدد ۶۴ درصد افزایش یافته است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید