۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷
کد خبر: 55422842

در این مقاله به معرفی تعدادی از جاهای دیدنی ابرکوه می پردازیم. این شهر علاوه بر جاذبه های طبیعی دارای آثار تاریخی بسیاری نیز است.

سلام نو-سرویس گردشگری: در این مقاله به بررسی تعدادی از جاهای دیدنی ابرکوه می پردازیم.

معرفی شهر و جاهای دیدنی ابرکوه

یکی از شهرستان هایی که در نزدیکی استان یزد واقع شده است، ابرکوه می باشد. در واقع این شهر در بین سه شهر مهم و توریستی ایران قرار دارد. اگر به سمت شمال این شهرستان حرکت کنید، به شهر یزد و شهرستان شهرضا که یکی از شهر های اصفهان است، می رسید. از سمت شرق استان ابرکوه به شهر خاتم یزد می رسید. همچنین این شهر از سمت جنوب و غرب به استان فارس نیز راه دارد. در این شهر آثار تاریخی بسیاری را می توانید مشاهده کنید. این شهر در کنار کوه واقع شده است و به همین علت با نام ابرکوه شناخته می شود. مساحت شهرستان ابرکوه حدود ۵۷۰۰ کیلومتر مربع است. این شهر حدود چهارصد اثر طبیعی و تاریخی را در خود جای داده است. بنابراین شهر ابرکوه جزو شهر های نمونه گردشگری است و این شهرستان از لحاظ جاذبه های طبیعی و تاریخی جزو ۱۴ شهر برتر ایران است.

همان طور که گفته شد این شهر حدود ۴۰۰ آثار تاریخی و طبیعی دارد و از بین آنها، ۱۲۳ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده اند. میزان بارندگی در این شهر بسیار کم است و آب و هوای آن از نوع گرم و خشک بیابانی است. در ادامه به معرفی برخی از جاهای دیدنی ابرکوه می پردازیم.

معرفی درخت سرو کهنسال

درخت سرو کهنسال از جاهای دیدنی ابرکوه به حساب می آید. این درخت نمونه ای از سرو مدیترانه ای است. درخت سرو ابرکوه دارای قدمت طولانی است. این درخت تا به امروز حدود ۴۵۰۰ سال عمر کرده است. این درخت از شکوه و عظمت بسیاری برخوردار است به طوری که گردشگران و توریست های بسیاری را به خود جذب می کند. علاوه بر گردشگران و توریست ها، دانشمندان و گیاه شناسان بسیاری از سراسر جهان جهت تحقیق درباره ی این درخت کهنسال، به شهر ابرکوه سفر می کنند. ارتفاع این درخت حدود بیست و پنج متر می باشد. در جنوب شهر ابرکوه می توانید این درخت را مشاهده کنید. این درخت در کنار یکی از محله های قدیمی ابرکوه واقع شده است.

آشنایی با گنبد عالی از جاهای دیدنی ابرکوه

گنبد عالی یکی از آثار تاریخی شهرستان ابرکوه محسوب می شود. همچنین این گنبد جزو جاهای دیدنی ابرکوه نیز می باشد. معماری این گنبد به صورت هشت ضلعی است. گنبد عالی بر روی کوهی بلند واقع شده است. با گذر از جاده ابرکوه می توانید این بنای تاریخی را مشاهده کنید. اطلاعات کاملی از زمان ساخت این گنبد در دسترس نیست. برخی از محققان معتقد هستند که این بنا در دوران دیلمیان ساخته شده است و برخی دیگر از محققان بر این عقیده هستند که این گنبد متعلق به دوران سلجوقیان می باشد. از کم نظیر ترین و زیباترین معماری های ایران، می توان به گنبد عالی اشاره کرد. بنای این گنبد بسیار مستحکم می باشد به طوری که بعد از گذشت هزاران سال هیچ گونه بازسازی بر روی آن انجام نشده است و همچنان استوار بر روی کوه قرار دارد. اولین آثاری که از شهر ابرکوه در لیست میراث فرهنگی ثبت شده است، گنبد عالی می باشد.

معرفی مسجد جامع

در این بخش به معرفی مسجد جامع که یکی از جاهای دیدنی ابرکوه است می پردازیم. مسجد جامع دارای قدمت طولانی می باشد و این مسجد در دوران سلجوقیان ساخته شده است. این مسجد با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارد، مورد توجه بسیاری از گردشگران و توریست ها قرار گرفته است. داشتن دو محراب، از جمله ویژگی های منحصر به فرد این مسجد است. در قرن هشتم هجری قمری این مسجد مورد بازسازی قرار گرفته است. بازسازی این بنا در دوران پادشاهی ابوسعید ایلخانی اتفاق افتاده است. در قسمت شرقی این مسجد، گچبری های زیبایی را می توانید بر روی ایوان آن مشاهده کنید.

جاهای دیدنی ابرکوه

جاهای دیدنی ابرکوه

معماری این مسجد نسبت به سایر مسجد های شهر ابرکوه، بسیار خاص تر می باشد. معماری مسجد جامع، از نوع بناهای چهار ایوانی می باشد. از ویژگی های این بنا می توان به داشتن دهلیز، شبستان و محراب اشاره کرد. برخی از قسمت های این مسجد متعلق به دوره مغول ها است. اما سایر قسمت های آن که شامل شبستان گنبد دار است، متعلق به دوره پادشاهی ابوسعید ایلخانی است. آن قسمت از مسجد که متعلق به دوره ایلخانان است، دارای قدمت بیشتری می باشد.

آشنایی با مسجد بیرون از جاهای دیدنی ابرکوه

مسجد بیرون از جاهای دیدنی ابرکوه است که در جنوب این شهر واقع شده است. در این مسجد می توانید دو ایوان، گنبدخانه، شبستان و حیاط مرکزی را مشاهده کنید. زمانی که اقدام به ساخت این مسجد کردند، محل ساخت آن خارج از شهر بوده است و به همین علت با نام مسجد بیرون شناخته شده است. دیوار های مسجد بیرون دارای ضخامت بسیاری می باشند به طوری که ضخامت آنها حدود ۲ متر است. بر سر ورودی این مسجد کتیبه ای قدیمی نصب شده است که جنس آن از کاشی معرق است. بر روی این کتیبه سه نوع خط وجود دارد. خط نسخ مهم ترین خطی است که بر روی این کتیبه می توانید مشاهده کنید. در قرن نهم در دوران تیموری ، کتیبه هایی با خط نسخ از اهمیت بسیاری برخوردار بوده اند.

جاهای دیدنی ابرکوه

جاهای دیدنی ابرکوه

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید