سینوزیت یک بیماری شایع است که در آن پوشش داخلی سینوس‌ها ملتهب می‌شوند. این بیماری معمولا به دلیل عفونت ویروسی ایجاد می‌شود و اغلب در عرض دو یا سه هفته بهبود می‌یابد. سینوس‌ها حفره‌های کوچک و پر از هوا در پشت استخوان گونه و پیشانی شما هستند.

آیا عفونت گلو و سینوزیت با هم مرتبط هستند؟

از آنجایی که گلو و سینوس‌ها ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، عفونت در هر یک از آن‌ها می‌تواند به دیگری سرایت کند. بنابراین در اغلب اوقات، عفونت گلو با سینوزیت مرتبط است.

بیشتر اوقات زمانی که در رابطه با سینوزیت صحبت می‌شود، عفونت و درد گلو را به عنوان یکی از علائم شایع آن در نظر می‌گیرند. خوشبختانه راه‌های مختلفی برای تسکین گلودرد ناشی از سینوزیت وجود دارد. در ادامه بیشتر در رابطه با سینوزیت و درمان درد ناشی از عفونت گلو صحبت خواهیم کرد.

سینوزیت چیست و چه علائمی دارد؟

وقتی صحبت از عفونت گلو می‌شود، گاهی اوقات تشخیص اینکه عفونت و گلودرد به دلیل عفونت سینوسی یا سرماخوردگی است، دشوار است. عفونت سینوس اغلب به دلیل ته نشین شدن باکتری‌ها در سینوس‌های مسدود شده ایجاد می‌شود که منجر به التهاب و درد می‌شود.

برای پی بردن به اینکه آیا عفونت سینوسی دارید یا خیر، به دنبال علائم سینوزیت زیر باشید:

  • فشار سینوس
  • حساسیت بیش از حد همراه با درد در گوش، چشم و دندان
  • دندان درد
  • قرمزی و تورم در صورت و مجرای بینی
  • مخاط ضخیم به رنگ سبز یا زرد
  • سردرد
  • تب
  • چکه از بینی
  • خستگی
  • خارش گوش و گلو

به خاطر داشته باشید که علائم سینوزیت می‌تواند بسیار شبیه علائم سرماخوردگی باشد. با این حال، سینوزیت معمولا بیشتر از ​​سرماخوردگی طول می‌کشد. علاوه بر این، علائم سینوزیت درمان نشده می‌تواند منجر به عوارض بیشتر شود، در موارد شدیدتر منجر به کاهش حس بویایی یا حتی از دست دادن بینایی می‌شود. به همین دلیل، مهم است که به دنبال علائم ذکر شده سینوزیت باشید و در صورت لزوم به دنبال درمان باشید.

آشنایی کامل با سینوزیت و راهکارهای مقابله با آن

گلودرد ناشی از مخاط تولید شده توسط سینوزیت چه احساسی دارد؟

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که مواد زائد سینوس‌ها در کجا تخلیه می‌شوند؟ دانستن اینکه چگونه سینوس‌ها تخلیه می‌شوند برای درک اینکه چرا ترشحات بینی شبیه آن است، بسیار مهم است.

آیا عفونت گلو و سینوزیت با هم مرتبط هستند؟

به طور معمول، سینوس‌های شما از طریق بینی و گلو شما تخلیه می‌شوند. زهکشی سینوسی که از گلوی شما پایین می‌رود معمولا آنقدر نازک و آبکی است که شما حتی متوجه آن نمی‌شوید.

با این حال، هنگامی که بیمار می‌شوید، سیستم تخلیه سینوس شما ممکن است خراب شود. برای مثال، اگر گرفتگی بینی دارید، سینوس‌های شما دیگر از بینی شما تخلیه نمی‌شوند. و به طور معمول، مخاط ایجاد شده در هنگام بیماری غلیظ‌تر از حد معمول است. همه این‌ها ترکیب می‌شوند تا مقدار بیشتری مخاط که غلظت بیشتری هم دارد به گلوی شما راه پیدا کند. در نتیجه شما مخاط غلیظ ناشی از سینوزیت را در گلوی خود احساس می‌کنید و ممکن است که آن را با عفونت گلو به دلیل سایر مشکلات اشتباه بگیرید. علائم مخاط ناشی از سینوزیت به شرح زیر است:

  • درد و خارش در گلو
  • وجود مکرر مخاط در گلو که یا بلعیده می‌شود و یا تف می‌شود
  • بوی بد دهان و یا  بوی بد در بینی و گلو
  • حالت تهوع ناشی از تخلیه مخاط اضافی به معده
  • سرفه، که معمولاً در شب بدتر می‌شود

هر آنچه که درباره عفونت گلو باید بدانید

اگر به طور مکرر بیمار نیستید، تشخیص گلودرد ناشی از مخاط سینوزیت یا مثلا گلودرد ناشی از قرار گرفتن در معرض کپک برایتان دشوار است. اما اگر از سینوزیت رنج می‌برید، مطمئن باشید که گلودرد و عفونت گلو شما احتمالا ناشی از تخلی مخاط سینوس‌ها است.

برای درمان عفونت سینوسی و عفونت گلو چه بخورم؟

تعداد انگشت شماری از گزینه‌های درمانی توصیه شده برای ترشحات سینوزیت و گلودرد ناشی از عفونت سینوسی وجود دارد. با این حال، به خاطر داشته باشید که احتمالا بهتر است خود عفونت سینوسی را به جای علائم عفونت گلو مانند گلودرد را درمان کنید.

داروهای بدون نسخه (OTC)

داروهای OTC می‌توانند به تسکین ماهیت ناراحت کننده گلودرد کمک کنند. داروهایی مانند تیلنول و ایبوپروفن لزوماً گلودرد شما را متوقف نمی‌کنند، اما می‌توانند به کاهش فشار و درد ناشی از آن کمک کنند. قطره‌ها و اسپری‌های بی حس کننده سرفه نیز می‌توانند تسکین موقتی ایجاد کنند.

آنتی هیستامین‌ها

در حالی که آنتی هیستامین‌ها و سایر داروهای مبارزه کننده با آلرژن ممکن است مستقیما به گلودرد شما کمک نکنند، اما ممکن است سایر علائم مرتبط با عفونت سینوسی را تسکین دهند. این مورد به خصوص زمانی که آلرژی شما را دچار احتقان کرده است، مفیدتر است. احتقان ناشی از آلرژی به ایجاد محیطی برای شروع عفونت کمک می‌کند.

مایعات گرم و غذاهای خاص

مایعات گرم مانند چای و قهوه می‌توانند تا حد زیادی به تسکین گلودرد کمک کنند. اما مهم است که به یاد داشته باشید مصرف کافئین خود را محدود کنید و  هیدراته بمانید. اگر قصد دارید مایعات گرم بنوشید، چای بدون کافئین با عسل گزینه بسیار خوبی است. خوردن برخی غذاها، از جمله غذاهای تند، نیز می‌تواند به از بین بردن احتقان شما کمک کند. کاهش احتقان بر اثر غذا می‌تواند ترشحات سینوسی را به طور موقت کاهش دهد.

رایحه درمانی، رطوبت، اسپری بینی و بخار

استفاده از مرطوب کننده یا دوش بخار نیز می‌تواند به تسکین موقت علائم سینوزیت مانند گلودرد کمک کند. روغن‌های ضروری مانند نعناع فلفلی یا اکالیپتوس نیز ممکن است به باز کردن سینوس‌ها و رفع برخی از انسدادهایی که به طور غیرمستقیم باعث گلودرد شما می‌شوند، کمک کنند. در نهایت، شستشوی مخاط خود با یک اسپری بینی سالین نیز می‌تواند تسکین موقتی ایجاد کند.

آنتی بیوتیک‌ها

تجویز آنتی بیوتیک برای عفونت گلو و گلودرد زیاد معمول نیست، اما اگر گلودرد شما ناشی از عفونت سینوسی باشد، ممکن است درمان حرفه‌ای با آنتی بیوتیک مناسب باشد. این داروها برای از بین بردن گلودرد شما تجویز نمی‌شوند، بلکه علت تجویز آن‌ها، از بین بردن عفونت سینوسی است.  

در رابطه با سایر گزین‌های درمان می‌توانید با پزشکان عمومی یا دکترهای خانواده مشاوره نمایید. همچنین می‌توانید از طریق پلتفرم‌های آنلاین نظیر دکترتو با متخصصان مربوط به سینوزیت ارتباط تلفنی برقرار نمایید و در صورت ابتلا به این بیماری، سوالات خود را از آن‌ها بپرسید.

من عفونت مزمن سینوسی دارم، در نتیجه همیشه گلودرد همراه با مخاط اضافی دارم، چه کاری می‌توانم بکنم؟

هنگامی که از عفونت‌های مزمن سینوسی رنج می‌برید، این احتمال وجود دارد که به طور منظم با تعدادی از علائم سینوزیت، از جمله ترشح مخاط و گلودرد مواجه شوید. و اگر عفونت‌های سینوسی شما به درمان منظم پاسخ نداده باشد، ممکن است احساس کنید که گزینه‌های دیگری ندارید. خوشبختانه اینطور نیست.

سینوپلاستی با بالون یک درمان جدید سینوزیت کم تهاجمی است که به بازیابی زهکشی مناسب کمک می‌کند. در طول عمل، پزشک سینوس شما از یک بالون آندوسکوپی کوچک برای باز کردن مجرای بینی و باز کردن سینوس‌های مسدود شده استفاده می‌کند. این روش کمتر از 30 دقیقه طول می‌کشد و می‌تواند در مطب نیز انجام شود. سینوپلاستی به زمان بهبودی بسیار کمی نیاز دارد و تسکین طولانی مدتی را فراهم می‌کند.

البته جواب اینکه شما مناسب این عمل هستید یا خیر، در دست متخصص سینوزیت است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با درمان‌ها، می‌توانید با متخصص سینوزیت مشاوره نمایید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید