کاخ موزه سعدآباد زیبا و تماشایی است از این رو با ما همراه باشید و درباره چند کاخ جذاب‌تر در مجموعه سعدآباد تهران بیشتر بدانید.

چند کاخ جذاب‌تر در مجموعه سعدآباد تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: زمینی که مجموعه کاخ سعدآباد در آن ساخته شده است دارای مساحتی به وسعت ۳۰۰ هکتار بوده که ۱۱۰ هکتار از آن به کاخ ها و عمارت های مجموعه و ۱۸۰ هکتار نیز به باغ سرسبز، گلخانه های زیبا و قنات ها تعلق یافته اند. عمارت ها و کاخ هایی که در این مجموعه وجود دارند، بر اساس معماری اروپایی و معماری اصیل ایرانی ساخته شده اند و چنین شکوه و جلالی را به نمایش می گذارند. برای ساخت این عمارت ها نیز علاوه بر معمارها و مهندسان ایرانی، از معماران و نامدار و حاذق خارجی نیز استفاده شده است.

جذاب‌ترین کاخ‌های مجموعه سعدآباد

کاخ بهمن

یکی از کاخ هایی که در زمان پهلوی دوم در مجموعه کاخ سعدآباد ساخته شده است، کاخ بهمن می باشد که پسر غلامرضا پهلوی به عنوان سکونتگاه از آن استفاده می کرد و به عنوان یکی از زیباترین عمارت های کاخ سعدآباد از آن یاد می شود. از سال ۱۳۸۲ به بعد، این عمارت را به دفتر یونسکو در ایران اختصاص دادند. اما در حال حاضر دفتر مدیریت مجموعه در این بخش قرار دارد. موقعیت قرارگیری کاخ بهمن در مجاورت موزه مردم شناسی در ضلع شمالی و کنار درب شمالی دربند می باشد.

چند کاخ جذاب‌تر در مجموعه سعدآباد تهران

کاخ اختصاصی مجموعه سعدآباد

در حال حاضر کاخ اختصاصی مجموعه سعدآباد نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران در آن قرار دارد و یکی از بخش های غیرقابل بازدید مجموعه تاریخی سعدآباد محسوب می شود. در زمان پیش از انقلاب، این عمارت را به عنوان موزه تاریخ طبیعی استفاده می کردند و پس از انقلاب با تغییر کاربری مواجه شد. موقعیت قرارگیری کاخ اختصاصی در بخش غربی موزه هنرهای زیبا می باشد.

کاخ احمدشاهی

کاخ احمدشاهی به عنوان قدیمی ترین کاخ این مجموعه می باشد که زمان ساخت آن به سال ۱۲۹۷ و اواخر دوران پادشاهی احمدشاه قاجار بازمی گردد. در زمان وزارت جنگی رضاشاه پهلوی ساخت این عمارت به اتمام رسید و پس از انقلاب اسلامی، این عمارت به عنوان پایگاه مرکزی بسیج خواهران استان تهران مورد استفاده قرار گرفت. تصمیم بر آن شد که این کاخ را از پایگاه بسیج خواهران بازپس گیرند. همچنین این بخش درحال حاضر در دست مرمت و بازسازی قرار گرفته و پس از آن که عملیات بازسازی آن به پایان برسد، در اختیار بازدید عمومی قرار خواهد گرفت.

چند کاخ جذاب‌تر در مجموعه سعدآباد تهران

کاخ اسود یا سیاه

موزه هنرهای زیبا

محل استقرار وزیر دربار در دوره پهلوی دوم

کاخ سیاه در منتهی الیه جنوب مجموعه تاریخی سعد آباد قرار گرفته است. این بنا از زیباترین کاخ‌های مجموعه سعد آباد است. در طول سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷، کاخ سیاه محل استقرار وزیر دربار بوده است. دلیل نام‌گذاری این ساختمان به نام کاخ سیاه، کاربرد سنگ‌های مرمر سیاه در نمای ظاهری این کاخ است. از سال ۱۳۶۱ کاخ سیاه با عنوان موزه هنرهای زیبا افتتاح شد.

کاخ‌های دیدنی و زیبای سعدآباد

کاخ شمس

موزه مردم شناسی

موزه پوشاک سلطنتی

در گذشته محل اقامت شمس پهلوی، اولین فرزند رضا شاه و خواهر بزرگ محمدرضا شاه

ساختمان کاخ شمس پهلوی در ضلع شمال غربی مجموعه سعد آباد قرار گرفته است. در این کاخ امروزه موزه‌ای بسیار کامل از سیر تکاملی انسان وجود دارد. لباس‌های سلطنتی فرح دیبا نیز در بخشی از این کاخ با عنوان موزه پوشاک سلطنتی به نمایش در آمده‌اند.

کاخ اشرف

موزه ظروف سلطنتی

در گذشته محل اقامت اشرف پهلوی، خواهر دو قلوی محمد رضا شاه پهلوی

کاخ اشرف پهلوی در شرق مجموعه تاریخی و فرهنگی سعد آباد، امروزه به موزه ظروف سلطنتی تبدیل شده است.

چند کاخ جذاب‌تر در مجموعه سعدآباد تهران

اولین بار موزه ظروف سلطنتی در سال ۱۳۷۲ افتتاح شد و دو سال بعد از آن در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار گرفت. اما پس از آن دوباره در سال ۱۳۸۴ به سازمان میراث فرهنگی برگردانده شد. در حال حاضر صنایع دستی و ظروف سلطنتی مربوط به دوره‌های پهلوی و قاجار و همچنین ظروف اهدایی به محمد رضا شاه و فرح پهلوی از سراسر دنیا، در این موزه به نمایش در آمده‌اند.

کاخ ملکه عصمت دولتشاهی

موزه استاد فرشچیان

در گذشته محل اقامت همسر چهارم رضا شاه پهلوی

این کاخ در مرکز مجموعه سعد آباد، امروزه محل نمایش آثار برجسته استاد مینیاتور ایران، استاد فرشچیان است. در زمان رضا شاه، عصمت دولتشاهی، همسر چهارم او در این کاخ زندگی می‌کرد و در دوران پهلوی دوم، پس از سکونت برادر محمد رضا شاه و سر آشپز مخصوص او، این ساختمان به انبار تبدیل شد. موزه استاد فرشچیان در سال ۱۳۸۰ افتتاح شد و در پنج سالن این موزه بیش از ۷۰ اثر زیبا از استاد فرشچیان به نمایش در آمده‌اند.

چند کاخ جذاب‌تر در مجموعه سعدآباد تهران

کاخ قدیم ولیعهد رضا پهلوی

موزه مینیاتور استاد بهزاد

نام دیگر کاخ کرباس

در گذشته محل استقرار رضا پهلوی، ولیعهد محمدرضا شاه

کاخ قدیم ولیعهد با نام کاخ کرباس نیز شناخته می‌شود. این کاخ در ابتدا محل کار و استراحتگاه رضا شاه پهلوی بود؛ اما پس از برکناری او، در زمان پهلوی دوم، رضا پهلوی نوه رضا خان از کاخ کرباس استفاده می‌کرد و به همین دلیل این ساختمان را با نام کاخ ولیعهدی می‌شناسند.

پس از انقلاب ایران، ساختمان کاخ ولیعهدی را بازسازی و مرمت کردند و در سال ۱۳۷۳ که صدمین سالگرد تولد استاد بهزاد بود، ساختمان کاخ کرباس با کاربری موزه و عنوان موزه استاد بهزاد افتتاح شد. هم‌اکنون زیرزمین موزه بهزاد، آموزشگاه و نمایشگاه هنری است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید