کویر کارال در یزد از آن کویرهای خاص ایران است کویری که میزبان یکی خاص‌ترین گونه‌های گربه ایرانی است؛ گربه کارال. برای آشنایی با این کویر با ما همراه شوید.

کویر کارال؛ خانه خاص‌ترین گربه ایرانی

سلام نو - سرویس گردشگری: کویر کاراکال در مرکز استان یزد، در نزدیکی شهر بافق و روستای صادق‌آباد قرار دارد. فاصله این کویر تا روستای صادق‌آباد، ۵٫۱ کیلومتر (هفت دقیقه با ماشین) است و به‌دلیل همین نزدیکی برخی این کویر زیبا را با نام صادق‌آباد نیز می‌شناسند. فاصله کویر کاراکال تا یزد، ۱۴۱ کیلومتر (یک ساعت و ۵۰ دقیقه با ماشین) است؛ این کویر در شرق این شهر قرار دارد. کویر کاراکال در مختصات طول جغرافیایی ۳۱٫۷۳۴۴۸۸ و عرض جغرافیایی ۵۵٫۳۲۳۴۸۸۲ واقع شده است. فاصله کویر کاراکال تا تهران، ۷۵۸ کیلومتر است؛ مسیری که با ماشین شخصی، حدود هشت ساعت و نیم به طول می‌انجامد.

شهر بافق از شهرهای جنوبی استان یزد است که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از مرکز این استان قرار دارد و با استان کرمان همسایه است. این شهر به‌دلیل وجود معادن عظیم سنگ‌آهن خود مشهور است و اولین معدن سنگ‌آهن ایران نیز در این شهر قرار دارد. بزرگ‌ترین شوره‌زار استان یزد در شهر بافق واقع شده است؛ شوره‌زاری که بر اثر شوراب‌های رودخانه شور به وجود آمده و در دل کویری به نام کویر انجیر قرار گرفته است. کویر کاراکال نیز بخشی از کویر انجیر به شمار می‌آید و در شمال غربی بافق قرار دارد. رودخانه شور مهم‌ترین رود شهر بافق است که از شهر ماهان واقع در استان کرمان سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به کویر انجیر می‌رسد. فاصله کویر کاراکال تا بافق، ۲۲٫۴ کیلومتر (۲۶ دقیقه با ماشین) است.

کویر کاراکال تا چند سال پیش یک جاذبه گردشگری ناشناخته بود که با همت مردم محلی به یک منطقه شناخته شده تبدیل شد. یکی از برنامه‌های بسیار جالبی که در این منطقه اجرا شد، همایش کشوری کویرنوردی بود. این همایش در دی ماه سال ۱۳۸۶ با حضور هیئت‌هایی از چند استان کشور اجرا شد. انعکاس خبر آن باعث شد این منطقه در کل کشور شناخته شود. بعد از ورود گردشگران خارجی به آن، کویر کاراکال توانست خود را به‌عنوان یکی از معروف‌ترین کویرهای ایران معرفی کند.

پوشش گیاهی (به‌جز درختان میوه‌دار و نخلستان‌ها) در کویر کاراکال بسیار ضعیف و عمدتا از گیاه ماسه‌پسند هستند. از گونه‌های گیاهی این منطقه می‌توان به بوته‌های «ِنسی» و به‌ندرت «اسکنبیل» اشاره کرد. در مرز شن‌زارها و نمک‌زارهای حاشیه آن هم می‌توان درختچه‌های گز را مشاهده کرد.

چرا به این کویر کارال می‌گویند؟

این کویر از قدیم زیستگاه یکی از گربه سانان ایران به اسم کاراکال بوده است و علت نام‌گزاری این کویر وجود گربه‌های نادر با گوش‌های سیاه و رنگ طلایی در این منطقه است.

گربه کارال را بشناسید

این گربه از هشت گونه گربه‌سانانی است که در ایران زندگی می‌کند و به غیر از ایران در آفریقا هم زیسگاه دارد. یکی از سنگین‌ترین و سریع‌ترین گربه‌سانان کوچک است و با توجه به مطالعاتی که روی ژنتیک آن صورت گرفته است، گربه زیبا و طلایی آفریقایی و یوزگربه از نزدیک‌ترین خویشاوندانش این گربه به‌شمار می‌رود.

کویر کارال؛ خانه خاص‌ترین گربه ایرانی

جاذبه‌های تفریحی کویر کاراکال

شترسواری، پیاده‌روی در نخلستان‌ها، موتورسواری روی تپه‌های نرم، سافاری و غلط خوردن از بالای تپه‌ها همگی جز جاذبه‌های کویر کاراکال به‌شمار می‌روند که در سفر خود به این کویر می‌توانید آن‌ها را تجربه کرده و از تجربه آن‌ها کمال لذت را ببرید.

از طرفی می‌توانید در اقامتگاه‌های سنتی که در این کویر وجود دارد، بمانید و در شب‌های پرستاره و درخشان آسمان غرق شوید. هچنین به‌علت دور بودن کویر کاراکال به مراکز پرسروصدا مثل شهرهای بزرگ، سکوت خاصی در این کویر زیبا حکم فرماست و نتیجه این سکوت آرامشی بی‌نظیر و تکرار نشدنی است که به‌عنوان یکی از جاذبه‌های کویر کاراکال می‌توان از آن نام برد.

جاذبه‌های گردشگری کویر کاراکال

کویر کاراکال، محیط مناسبی برای تقریحات خاص دارد، روزها رنگ قهوه‌ای شن‌ها با رنگ آبی آسمان را مشاهده می‌کنید که انگار در یک نقطه‌ دور به یک دیگر می‌رسند و همانطور که گفتیم شب‌ها نیز دیدن ستاره‌های درخشان عظمت دنیا بی‌کران را به شما نشان می‌دهد. البته دیدن تپه‌های شنی و نخلستان‌های زیبا نیز خالی از لطف نیست، اما اگر فکر می‌کنید این تفریحات برای شما کافی نیست و نیاز به جاذبه‌های گردشگری بیشتری دارید، می‌توانید از مکان‌هایی که به آن‌ها در ادامه اشاره می‌کنیم، هم دیدن کنید.

۱- حمام و آب انبار کاکامیر

یکی از جاذبه‌های گردشگری در کویرکاراکال حمام و آب انبار کاکامیر است. این آب انبار یکی از بزرگ‌ترین آب انبارهای شهربافق به‌شمار می‌رود. . حجم مخزن آب این آب انبار ۲۵۰تقریبا متر مکعب است و تمام قست‌های آن از پوشش آجری و به سبک معماری سنتی و اصیل ایرانی ساخته شده است. بام کاکامیر گنبدی شکل است و بسیار باشکوه و زیبا در دل زمین در عمق چهارمتری قرار دارد. اگر عاشق معماری سنتی و اصیل ایرانی هستید بی‌شک تماشایی این بنای تاریخی شما را به وجد می‌آورد.

کویر کارال؛ خانه خاص‌ترین گربه ایرانی

۲- خانه وحشی بافقی

دیگر جاذبه‌های گردشگری که در مسیر کویر کاراکال می‌توانید از آن بازدید کنید خانه وحشی بافقی یکی از شاعران بزرگ ایران است که از قرن دهم هجری قمری در این منطقه باقی‌مانده است . این خانه با معماری زیبا و خاصی که دارد از جمله آثار ملی است که در مسیر رسیدن به کویر کارکال قرار دارد و حتی گردشگران زیادی هستند که برای دیدن خانه وحشی بافقی به این کویر سفر می‌کنند

۳- قعله باقرآباد در بافق

قعله‌ای به نام باقرآباد در فاصله دو کیلومتری کویر کاراکال وجود دارد که این قلعه یکی از دژهای تاریخی یزد محسوب می‌شود. این دژ متعلق به دوره قاجار است که به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمد تقی خان بافقی به‌منظور پناه گرفتن مردم در خطرات احتمالی و همچنین انبار غلات ساخته شده است. وجود دو برج نگهبانی، سه جایگاه برای سنگ‌اندازه‌ها، ۱۰ جایگاه برای تیر اندازی و ۴۵ اتاق در این قلعه آن را به یک قلعه دیدنی و منحصر به‌فرد تبدیل کرده است.

چه فصلی و با چه لوازمی به کویر کارال سفر کنیم؟

کویرها آب و هوایی خاص دارند و نمی‌توان در هر فصلی از سال از آنها بازدید کرد. دمای هوا در تابستان بسیار بالا می‌رود و ممکن است در برابر آفتاب سوزان کویر، گرمازده شوید. سرمای خشک زمستان هم بسیار طاقت‌فرساست. در کل بهترین زمان سفر به کویر کاراکال، اوائل پاییز تا اواسط فصل بهار خواهد بود و بهترین زمان به این منطقه را می‌توان همان ماه‌های پاییز و زمستان با آب‌وهوای معتدلی که دارد، در نظر گرفت.

از بهترین لوازم سفر در کویر کاراکال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تلفن همراه، داروهای عمومی، دفترچه بیمه، لباس اضافه، عینک آفتابی، شارژر موبایل، دمپایی و صندل، پاور بانک، وعده‌های غذایی، میان وعده، لباس گرم، لباس نخی و خنک، کفش اضافه، کرم ضد آفتاب، کارت شناسایی، کلاه آفتابگیر، کلاه گرم، کوله پشتی و کیسه زباله.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید