کویر مصر از آن کویرهای داغ و جذابی است که هیچ گردشگری را دلسرد باز نمی‌گرداند. برای شناخت این کویر با ما همراه شوید.

کویر مصر و تفریحات آن / داستان یوسف و روستای مصر چیست؟

سلام نو - سرویس گردشگری: کویر مصر یکی از جاهای دیدنی مصر در استان اصفهان است و یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت ایران و از محبوب‌ترین مقاصد اهالی طبیعت گردی و کویرنوردی محسوب می‌شود. این کویر زیبا، توسط رشته کوه‌هایی از جانب غرب، جنوب غرب و جنوب شرق محاصره شده است که بخشی از سلسله جبال کوه‌های فلات مرکزی ایران به حساب می‌آید. کویر مصر در گودال‌هایی طبیعی در کوهپایه‌های این کوه، تپه‌های ماسه‌ای زیبایی را تشکیل داده که هدف گردشگری و کویرنوردی قرار گرفته است. مردم مصر در سال‌های اخیر و به‌خصوص در ایام گردشگری، بیشتر به مشاغل مربوط به اسکان و خدمات به مسافران مصر می‌پردازند. شهرت کویر مصر زندگی آنان را نیز تغییر داده است؛ اما پیش از این، بیشتر به کشاورزی و دامداری مشغول بودند و در کنار کاشت زعفران و گندم، به پرورش شتر نیز اشتغال داشتند.

داستان یوسف و روستای مصر

چندین سال پیش بنیانگذار این روستا فرد سرمایه‌داری به نام یوسف بود که به شبانی و چراندن گوسفندان می‌پرداخت. عمر این روستا شاید بیشتر از ۱۰۰ سال نباشد، اما همه آن را به نام مزرعه یوسف می‌شناختند تا آنکه قناتهای روستا خشک و کم‌آب شد و یوسف را مجبور به حفر چاه با موتورهای دیزلی انگلیسی کرد. چند سال بعد از بهره‌برداری از این چاه، دوباره سفره‌های زیرزمینی آب پائین‌تر رفت تا اینکه یوسف چاه عمیق‌تری را حفر کرد به همین دلیل اهالی روستاهای همجوار، این روستا را «چاه دراز» نامیدند.

اما از آنجایی که یوسف این نام را دوست نداشته از اهالی خواست چون نام وی یوسف و داستان یوسف پیامبر نیز در سرزمین مصر اتفاق افتاد بود از آن به بعد نام این روستا را مصر بنامند. اهالی روستا نیز از آنجا که برای یوسف احترام زیادی قائل بودند، این روستا را «مصر» نامیدند. یوسف دستور داد تا در وسط روستا نیز خیابان عریضی به طول حداقل ۵۰۰ متر احداث شود و در پاسخ به ابهامات اهالی که می‌گفتند روستای ما کوچک است و نیازی به احداث این خیابان عریض و طویل نیست می‌گفت که در آینده‌ای نزدیک اینجا معروف و شلوغ می‌شود. جالب اینکه این پیش‌بینی یوسف درست از آب درآمد و اکنون گردشگران زیادی از این روستا دیدن می‌کنند به نحوی که اکنون این روستا یکی از مقاصد مهم طبیعت گردی در ایران به‌شمار می‌آید.

در ورودی روستا دو تاق کوچک مقابل هم قرار دارد که داخل یکی ژنراتور بزرگی وجود دارد که برق مصر و روستای هم جوار آنرا (فرحزاد) از این طریق تأمین می‌گردد و دیگری تنها مغازهٔ روستاست که مجهز به خط تلفن ثابتی است که ارتباطات مخابراتی ساکنان یا احیاناً مسافران را برقرار می‌کند. هم‌اکنون استفاده از تلفن همراه میسر می‌باشد.

تفریحات کویر مصر چیست؟


از تفریح‌های قابل توجه در کویر مصر می‌توان به موتورسواری اشاره کرد که رانندگی با موتورهای چهارچرخ بر روی شن‌های کویر حسی شگفت‌انگیز دارد.
شتر سواری از محبوب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین تفریحات این کویر است و سوار شدن بر روی شترها و لمس کوهان آن‌ها و کویرنوردی و عکس گرفتن با شترها به شما تجربه‌ای خاطره‌انگیز و حس نزدیک بودن به طبیعت را می‌دهد.
اگر علاقه‌مند به آفرود باشید، می‌توانید با کرایه خودروهای آفرود با دوستان و همسفران خود بر روی شن‌های روان کویر مصر آفرودسواری کنید و تفریح هیجان‌انگیز وصف‌نشدنی را تجربه کنید.
عکاسی در کویر و گرفتن عکس‌های یادگاری و خلاقانه از تفریحات ساده اما سرگرم کننده و جالبی است که می‌تواند شما را مشغول کند و توجه شما را به زیبایی‌های محیط بکر و طبیعی کویر جلب کند.
پا برهنه راه رفتن بر روی شن‌ها هم از تجربه‌های نویی می‌تواند باشد که حس خوبی را برایتان ایجاد می‌کند.

کویر مصر و تفریحات آن / داستان یوسف و روستای مصر چیست؟


همچنین سندبوردینگ یا سر خوردن بر روی تپه‌های شنی با بورد هم بسیار می‌تواند عالی باشد که لحظات شاد و دلچسبی را برای شما ایجاد می‌کند.

جاذبه‌های گردشگری کویر مصر

رمل‌ها از جاذبه‌های دیدنی و بی‌نظیر کویر مصر هستند که تماشای وسعت این اشکال خاص و ماسه‌ای می‌تواند بسیار با ارزش باشد و همچنین از نقاط دیدنی روستای مصر، نیزار مصر است که در ۶ کیلومتری این روستا است و چشم‌انداز شگفت‌انگیزی دارد که ترکیب نیزارها با شن‌ها و گیاهان اطراف آن خیلی زیبا و منحصر به فرد هستند.
چال‌های سلکنون که در شمال روستای مصر واقع شده‌اند، فرورفتگی‌های عجیب و زیبایی هستند که اطراف آنها را تپه‌های شنی فرا گرفته‌اند. این چال‌ها به علت سیلی که در قدیم در این منطقه آمده است ایجاد شده‌اند و نام آن‌ها هم به همین خاطر سیل کنون گذاشته شده است که بعدها تغییر یافته است.
همچنین از دیدن دریاچه نمک کویر مصر هم صرف نظر نکنید زیرا یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های فصلی نمک در ایران است و بسیاری از گردشگران ایرانی می‌خواهند برای دیدن این دریاچه نمک به این منطقه سفر می‌کنند. این دریاچه دارای پنج‌ضلعی‌های نمکی است که به علت اختلاف دما در شب و روز و فصول مختلف، رنگ آنها تغییر می‌کند و در تابستان‌ها رنگ روشن و در زمستان‌ها رنگی تیره به خود می‌گیرند.

بهترین زمان سفر به کویر مصر

کویر مصر و تفریحات آن / داستان یوسف و روستای مصر چیست؟

کویر مصر آب‌وهوایی گرم و خشک دارد و از همین رو در فصول گرم سال، هوای بسیار گرمی بر منطقه حاکم شده و با فرارسیدن فصول سرد، وضعیت آب‌وهوا معتدل می‌شود. به‌طور کلی، در طول روز به‌خاطر تابش نور خورشید، هوا گرم است و با تاریک‌شدن هوا، دما کاهش می‌یابد و هوا رو به سردی می‌رود.

با این اوصاف، بهترین زمان سفر به کویر مصر را می‌توان از آبان ماه تا اواسط اردیبهشت دانست؛ هرچند تماشای زیبایی‌ها و طبیعت بکر و آسمان پرستاره کویر مصر باعث شده است که در تمام ایام سال پذیرای طبیعت‌گردها باشد.

چطور به کویر مصر برویم؟

فاصله کویر مصر تا تهران، ۶۴۲ کیلومتر است. در حرکت از تهران تا کویر مصر حدود ۹ تا ۱۰ ساعت رانندگی در پیش دارید که از بزرگ‌راه امام رضا شروع می‌شود و باید به‌سمت سمنان و دامغان بروید. از دامغان راهی معلمان و جندق می‌شوید تا در نهایت از طریق جاده‌ای خاکی خود را به روستای مصر برسانید. اگر خودروی شاسی‌بلند دارید، می‌توانید از جاده خاکی سمنان معلمان استفاده کنید که کوتاه‌تر است.

  • مسیر دسترسی یک: تهران، سمنان، دامغان، معلمان، جندق، کویر مصر
  • مسیر دسترسی دو: تهران، قم، کاشان، نایین، اردکان، چوپانان، چاه‌ملک، فرخی، کویر مصر
کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید