کویر مرنجاب یکی از جذاب‌ترین کویرهای ایران و میزبان یکی از یادگارهای شاه عباس صفوی یعنی کاروانسرای مرنجاب است. برای آشنایی با این کویر با ما همراه شوید.

کویر مرنجاب؛ کویری گرم و مهمان دوست

سلام نو - سرویس گردشگری: کویر مرنجاب یکی از جاذبه های گردشگری استان اصفهان است و در شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع کاشان قرار دارد. کویر مرنجاب از شمال به «دریاچه نمک مسیله» در آران و بیدگل، ازغرب به بیابان مسیله و کویر آب شیرین، از شرق به بیابان پشت ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به بیابان بند ریگ و تپه‌های ماسه‌ای روان می‌رسد.

نام مرنجاب از کاروان‌سرا و قناتی تاریخی در این منطقه متعلق به دوران صفویه گرفته شده است. کویر مرنجاب از بهترین گزینه‌های کویرنوردی برای گردشگران و علاقه‌مندان به بیابان‌گردی به شمار می‌رود و در واقع یکی از قطب‌های اصلی کویر گردی ایران است. گرچه کویر مرنجاب بسیار بکر و زیبا است، اما گروه‌های مختلف تازه کار و همین طور کویرنوردان مجرب، در طول سال از این کویر دیدن می‌کنند.

پیاده‌روی در میان تپه‌های شنی بلند و محصور میان جنگل‌های تاغ و دریاچه نمک، از جذابیت‌های برجسته کویر مرنجاب به شمار می‌رود. لفظ دریاچه در محیط کویر با تصور ما از این کلمه متفاوت است. دریاچه‌های کویری محوطه‌های فراخ و گود در کویرها هستند که به‌جای آب، نمک سراسر آن‌ها را می‌پوشاند. با این وجود در بعضی از سال‌ها بارش مناسب باران باعث تجمع آب تا چند سانتی‌متر در دریاچه‌های کویری می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری کویر مرنجاب

کویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران‌ محسوب می‌شود. تپه‌های شنی بلند و جنگل‌های تاغ جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده‌است. دریاچه نمک آران و بیدگل و جزیره سرگردان از دیگر نقاط دیدنی منطقه محسوب می‌شوند.

لازم است ذکر شود جزیره سرگردانی در دریای بیکران کویر، به جز یک یا دو ماه از سال که به دلیل بارندگی در منطقه، قابل مشاهده می‌شود، در سایر ایام سال به نمکزار تبدیل می‌گردد.

چاه تاریخی دستکن در قسمت شرق کویر، محل آبشخور شترهای کاروان‌ها بوده‌است. قلعه مرنجاب، کاروانسرایی است در کویر که در مسیر راه ابریشم قرار دارد و کاروانها برای سفر به خراسان، اصفهان، ری و بالعکس از این مسیر می‌گذشتند. همچنین منطقه بیابانی ریگ شق (در گویش محلی رق شق) منطقه‌ای بیابانی شمال شهرستان بادرود اصفهان، ادامه ریگزار بزرگ بند ریگ است، ارتفاع بلندترین تپه‌های ماسه‌ای ریگ شرق حدوداً ۷۰ متر می‌باشد.

کویر مرنجاب؛ کویری گرم و مهمان دوست

در کنار تپه‌های شنی که اصلی‌ترین جاذبه کویرند، وجود قلعه کرشاهی و جزیره سرگردان در کویر مرنجاب.

درباره دلیل ساخت این قلعه و کاروانسرا در کنار دریاچه نمک، نقل است که شاه عباس با وجود ایجاد کاروانسرا و قلعه‌های متعدد در سراسر کشور، در این منطقه تأسیسات دفاعی تعبیه نکرده بود، چون تا آن زمان دشمنان به خاطر دریاچه نمک و گستره کویر، از این سوی به پایتخت هجوم نبرده بودند.

حمله ازبک‌ها و افغان‌ها از طریق دریاچه نمک به کاشان که تا اصفهان پیش رفتند، شاه عباس را به صرافت انداخت تا در سال ۱۰۱۲ قمری سریعاً یک پایگاه نظامی در این منطقه ایجاد کند و جلوی تهدید را بگیرد. بالای کاروانسرا به شکل سنگرهای دیدبانی است و ذکر شده‌است که همیشه ۵۰۰ پاسدار مسلح در قلعه حضور داشتند و امنیت عبور کالا از چین به اروپا و بالعکس را در این منطقه تأمین می‌کردند.

قنات کنار کاروانسرا که برکه بزرگی به وجود آورده‌است، آب شیرین دارد و این در کویر نمک و شوره‌زار یک پدیده بسیار منحصر به فرد است.

داستان کاروانسرای مرنجاب چیست؟

شاه عباس صفوی در راستای سلسله کاروانسراسازی‌هایی که در مسیرهای اصلی و پر رفت‌وآمد می‌ساخت، دستور ساخت کاروانسرای مرنجاب را بر روی تپه‌ای، کنار چشمه و قنات آب شیرین و جنوب دریاچه‌ی نمک صادر کرد. بنابراین خضر نهاوندی، که در آن زمان حاکم کاشان بود، همت کرد و کاروانسرای آجری مرنجاب را برپا کرد. کاروانسرا هم نقش استراحتگاه را داشت و هم نقش پاسداری از راه پر رفت‌وآمدی که اصفهان پایتخت را به مشهد وصل می‌کرد.

کویر مرنجاب؛ کویری گرم و مهمان دوست

کاروانسرای مرنجاب در موقعیت جغرافیاییِ’۷و °۳۴ عرض جغرافیایی و ’۴۸و °۵۱ طول جغرافیایی، در ارتفاع ۸۱۰ متری از سطح دریای آزاد در حاشیه جنوبی دریاچه قم واقع شده‌است. بیرون قلعه برکه‌ای وجود دارد که آب آن از دو چشمه آب شور و آب شیرین تأمین می‌شود و این دو چشمه با هم به سطح زمین می‌آیند که در عین حال وجود یک چشمه آب شیرین در کویر نمک، باعث تعجب بسیاری از زمین شناسان گشته‌است. مرنجاب از دهستان کویرات شهرستان آران و بیدگل و در ۵۰ کیلومتری شمال شرق مرکز این شهرستان قرار دارد.

مرنجاب باشد وه اردشیر بجا مانده از دودمان دلیر

به هر گوشه‌ای خسروی پایمرد به چشمان دشمن به پا کرد گرد

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب چه فصلی است؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که تحمل گرما و نور مستقیم خورشید برایتان دشوار است، باید بگوییم تقریبا در تمام طول سال در کویر با این شرایط رو به رو خواهید شد. اما بهترین زمان برای گردش در این پهنه‌ی نارنجی رنگ، از اول آبان تا اواخر فروردین است. اگرچه در این زمان هم ساعت‌های گرمی از روز را تجربه می‌کنید، اما به طور کلی می‌توان گفت درجه‌ی حرارت این منطقه در پاییز ، زمستان و اول بهار قابل تحمل‌تر است.

اگرچه مرنجاب منطقه‌ای کویری و بسیار گرم است، اما به دلیل آب و غذای کافی که در این منطقه وجود دارد می‌توان به جز رمل‌های طلایی ماسه ، گیاهان مختلفی را در آن دید. این منطقه همچنین محل زندگی شغال، روباه، آفتاب پرست، انواع مار و مارمولک نیز هست. در ساعت‌های خنک، می‌توان پرندگانی مانند عقاب و شاهین را بر فراز این تپه‌های کویری دید.

نکاتی درباره کمپ زدن در کویر مرنجاب

اکثر افرادی که عاشق واقعی طبیعت هستند، ترجیح می‌دهند که شب را در دل کویر به صبح برسانند. اگر شما نیز جزء این دسته افراد هستید، باید نکاتی را در نظر بگیرید.

  • اصلا به صورت انفرادی کمپ نزنید. حداقل تعداد برای کمپ زدن در کویر مرنجاب باید بین ۵ تا ۷ نفر باشد.
  • حتما از چادر ضد آب با توری بند استفاده کنید.
  • دور محل کمپ خود را با نفت یا گازوئیل یک دایره بکشید تا حشرات و حیوانات مختلف به شما حمله نکنند.
  • بهتر است حتما آتشی بزرگ درست کنید که تا نزدیکی صبح روشن باشد.
  • اسپری ضد حشره همراه خود بیاورید و قبل از خوابیدن استفاده کنید.
  • شب‌های کویر بسیار سرد است. تصور نکنید که کویر به دلیل حرارت بالا شب‌های گرمی هم دارد. لباس گرم و پتو به اندازه کافی همراه خود داشته باشید.
  • آب به اندازه کافی همراه خود بیاورید.
  • بهتر است چادر را در نزدیکی وسیله نقلیه خودتان به پا کنید.
  • سنگ فرش نزدیک کاروانسرای عباسی، محلی مناسب برای کمپ زدن شما خواهد بود.

چطور به کویر مرنجاب برویم؟

فاصله تهران تا کویر مرنجاب در حدود ۲۷۰ کیلومتر است. فاصله کوتاه این کویر تا پایتخت و امکانات مناسب آن، کویر مرنجاب را به مقصدی محبوب میان ساکنان تهران و شهرهای اطراف آن تبدیل می‌کند. شهرهای کاشان و آران و بیدگل در استان اصفهان دسترسی مناسبی به کویر مرنجاب دارند و بسته به محل اقامتتان می‌توانید، بهترین مسیر را با توجه به منطقه ورودتان به استان اصفهان انتخاب کنید.

کویر مرنجاب؛ کویری گرم و مهمان دوست

فاصله آران و بیدگل تا کویر مرنجاب در حدود ۴۰ کیلومتر است و از خروجی آران و بیدگل یک جاده اختصاصی به‌سمت کویر مرنجاب وجود دارد. برای رسیدن به کویر مرنجاب از شمال آران و بیدگل در بلوار ارتش تا میدانگاهی بزرگ ادامه دهید. در مسیر مستقیم به جاده مرنجاب وارد می شوید. می‌توان با ماشین‌های معمولی نیز این مسیر را طی کرد؛ اما باید آرام برانید. پس از رسیدن به دو راهی دریاچه نمک باید به‌سمت راست بروید. پس از طی فاصله‌ای کوتاه به کمپ مرنجاب می‌رسید. برای تردد در میان کویر باید حتما از ماشین‌های آفرود استفاده کنید.

آدرس کویر مرنجاب: استان اصفهان، شهر کاشان، آران و بیدگل، بلوار ارتش، جاده مرنجاب، کویر مرنجاب

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید