شهردار تهران گفت: برخی افراد با سنوات خدمتی بالا در شهرداری حدود ۳۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند.

شهردار تهران: برخی افراد در شهرداری ۳۰ میلیون حقوق می‌گیرند

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، امروز یکصد و سی و یکمین جلسه دوره ششم شورای شهر تهران با دستور کار تصویب نهایی لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری پایتخت و بررسی تبصره‌ها، ردیف‌ها و جداول این لایحه، در سه نوبت صبح، عصر و شب با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران و معاونان شهرداری برگزار شد و شهردار پایتخت در جریان بررسی برخی از تبصره‌ها به صورت جداگانه به تشریح مواضعی شهرداری تهران پرداخت.

دولت سیزدهم تنها دولتی است که تمام حق و حقوق شهرداری را پرداخت می‌کند

زاکانی در جریان بررسی تبصره پانزدهم بودجه شهرداری تهران با موضوع یارانه بلیت مترو و اتوبوس و لزوم پرداخت سهم دولت در این زمینه گفت: دولت سیزدهم تنها دولتی است که تمام حق و حقوق شهرداری تهران را پرداخت کرده است، به نحوی که امسال میزان اعتبار دریافتی از سرفصل‌های دولت بی‌نظیر است و در هیچ سالی چنین اعتباری وجود نداشته است.

وی افزود: یارانه مربوط به بلیت مترو و اتوبوس در مطالبات شهرداری از دولت آمده و در تهاتر با دولت انجام می‌شود. دولت کنونی تمام تعهدات خود نسبت به ما را قبول کرده و این در حالی است که‌ این تعهدات توسط دولت‌های قبلی قبول نشده بود.

شهردار تهران تاکید کرد: در دولت سیزدهم در عوارض، جرایم خودرو، گمرک، قدرالسهم دولت به صورت شفاف پرداخت می‌شود و برای ما مایه مباهات است که دولت در این زمینه تصمیم گرفت و اقدام لازم را انجام داد؛ به طوری که دولت هزار میلیارد تومان یارانه بلیت مترو را متقبل شده است.

۲۵ هزار ون در خطوط کم‌مسافر جایگزین تاکسی‌ها می‌شود

زاکانی در ادامه اظهارات خود گفت: پیشنهاد می‌کنم یارانه بلیت ون به لایحه بودجه سال آینده اضافه شود، چراکه‌ در سال آینده ۲۵ هزار ون جایگزین خطوط کم‌مسافر و خطوط ثابت تاکسی‌ها خواهند شد؛ لذا به صرفه است که ون را به صورت یک الگوی حمل‌ونقلی جدی در دستور کار قرار دهیم و برای آن یارانه اختصاص دهیم. در حال حاضر قیمت هر ون ۸۰۰ میلیون تومان است، ضمن این که ون‌ها ۱۴ صندلی دارند و ما به ازای هر صندلی، دو پنجم تا یک سوم قیمت اتوبوس لحاظ می‌شود، لذا به صرفه است که ون جایگزین شود.

شهردار تهران ادامه داد: در حال حاضر ۳۴ درصد ظرفیت اتوبوسرانی ۷۰ درصد مسافران را حمل می‌کنند و ۶۶ درصد خطوط کم‌مسافر ۳۰ درصد مسافران را جابه‌جا می کنند. ون‌ها سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی می‌سوزانند و اگر آنها را توسعه دهیم، به کنترل آلودگی هوا کمک می‌کنند. در بودجه سال آینده ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه ون‌ها اختصاص داده شده است و با چنین اقدامی، تحول خوبی در توسعه حمل‌ونقل عمومی ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر مصوبه دولت درباره یارانه اتوبوس، ون و تاکسی‌های تهران منوط به تصویب در مجلس شود، ممکن است با یک سال وقفه مواجه شویم، بنابراین به صرفه و صلاح شهر است که شهرداری، امسال هزینه توسعه ناوگان ون را متقبل شود. در حال ۶ هزار ون در سطح شهر تهران داریم که ۲ هزار عدد از آنها فعال هستند، این در حالی است که در برنامه چهارم توسعه مکلف به واردات ۲۵ هزار دستگاه ون تا پایان برنامه برنامه شده‌ایم.

افراد با حقوق بالا باید بازنشسته و پرسنل با حقوق کمتر و کارآمد جایگزین شوند

زاکانی همچنین در جریان بررسی تبصره هفدهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران با موضوع استخدام پرسنل جدید در شهرداری به میزان نصف خروجی‌های سالانه در سال آینده گفت: براساس برنامه چهارم، چهار درصد میانگین برای جذب نیروهای جدید مجوز داریم، در چهار سال میانگین به ۱۶ درصد می‌رسد و اگر این درصد را تغییر دهیم، قانون برنامه مجوز لازم را داده است.

وی افزود: اگر بخواهیم نظامات پرداخت را منظم کنیم باید اصلاح جدی در ساختارها ایجاد شود، ما از گذشته مسیری را آمده‌ایم و ماهانه عددی را به نیروها پرداخت می‌کنیم و می‌توانیم همان عدد را برای به ازای دو یا سه نفر برای یک فرد جدید پرداخت کنیم که قابلیت او چند برابر برخی افرادی باشد که در حال فعالیت هستند.

شهردار تهران ادامه داد: اکنون برخی افراد با سنوات خدمتی بالا در شهرداری تهران ماهیانه ۳۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند. این در حالی است که می‌توانیم بعد از بازنشسته شدن این افراد، اشخاص جایگزین را با حقوق ۱۰ میلیون تومان و با همان شغل و با همان کیفیت و حتی کارآیی بیشتر جذب کنیم.

اگر حقوق تمام کارکنان شهرداری را شفاف اعلام کنیم، برخی نظامات کشور به هم می‌ریزد

زاکانی در ادامه اظهارات خود در این زمینه گفت: برخی افراد می‌گویند چرا حقوق تمام کارکنان شهرداری به صورت شفاف اعلام نمی‌شود، اما قطعا با این اقدام نظامات کشور به هم می‌ریزد. اکنون مدرسان دانشگاه‌ها بین ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرند و اگر حقوق کارکنان برخی سازمان‌های شهرداری را اعلام کنیم، معلمان و اساتید دانشگاه اعتراض خواهند کرد. این در حالی است که اخیرا یک فیش منتشرشده باعث شد کل نیروهای خدوم شهرداری مستمسک آسیب باشند.

شهردار تهران ادامه داد: بهترین راهکار ما این است فردی که ۳۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، بازنشسته شود و نیرویی به جای او جذب شود که ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت کند. ما با این کار شهرداری را سبک خواهیم کرد و نیرویی را جذب می‌کنیم که فوق‌العاده بهتر فعالیت بکند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما برای سال آینده به راهور مترو نیاز داریم، از طرفی سه هزار اتوبوس در شهر نیاز است که به راننده نیاز دارند و راننده اتوبوس‌هایی که جذب می‌شوند با حقوق ۱۰ میلیون تومان وارد شهرداری می‌شوند. تقاضای ما این است که شورا اجازه دهد مسیر اصلاح نیروهای شهرداری باقی بماند. البته شورا می‌تواند نظارت کند که چه اتفاقی در جذب نیروها رخ خواهد داد. ما امسال در مجموع ۷۰۰ نیرو جذب کرده‌ایم که ۲۰۰ نفر از آنها راننده اتوبوس هستند. ما خود را تحت فشار قرار می‌دهیم تا کاری که انجام می‌دهیم ساز و کار اساسی باشد.

اگر به مجموعه‌های ورزشی رسیدگی نشود، ۷۰ درصد از رده خارج خواهند شد

زاکانی همچنین در جریان بررسی تبصره بیستم لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران با عنوان صدور مجوز برای شهرداری جهت جذب منابع مازاد بر بودجه گفت: تمام بزرگراه‌های پایتخت از گذشته در قالب طرح جامع شهر تهران مصوب شده است و در بهمن‌ماه سال ۹۸ نیز مصوبه دیگری در خصوص ۱۱ خط ریلی وجود دارد. این مسأله محل اشکال ما نیست، بلکه محل اشکال ما سایر ملزوماتی است که باید به شورای عالی ترافیک ببریم که شامل پارکینگ، تقاطع‌های غیرهمسطح، مدیریت تقاضای سفر، حمل‌ونقل پاک و مواردی از این قبیل می‌شود.

وی افزود: اگر موضوعات اتوبوسرانی، تاکسیرانی، ون، پیاده‌راه و موتورسیکلت در طرح جامع تسریع شود، استانداری بسته جامع را برای تصویب به شورای عالی ارائه خواهد داد. البته بسته‌های هشت گانه ما نیاز به مصوبه دارد که در استانداری مصوب خواهد شد.

شهردار تهران با بیان این که یکی از دستگاه‌های نظارتی اعلام کرده بود که ۹۸ اصلاح تقاطعی که مسیر را از بیش از ۷۰۰ کیلومتر به ۵۷ کیلومتر تبدیل می‌کند به مصوبه نیاز دارد، اما این موضوع نیازمند مصوبه نیست، گفت: ما ۴۵۰ مجموعه ورزشی در شهر داریم که اگر به این مجموعه‌ها رسیدگی نشود، ۷۰ درصد از رده خارج خواهند شد. بنابراین از شورا می‌خواهیم بودجه مازادی را برای رسیدگی به فضاهای ورزشی شهرداری تهران اختصاص دهد.

تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه مازاد برای آسفالت و ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای فضاهای فرهنگی و ورزشی شهرداری

زاکانی در ادامه اظهارات خود در این زمینه گفت: در بزرگراه‌ها اشکالات زیادی در خصوص آسفالت وجود داشت که پارسال ۵۴۰ هزار تن و امسال ۷۰۰ هزار تن آسفالت توزیع شده است، اما هنوز هم کفاف تهران را نمی‌دهد؛ چراکه در سال‌های قبل اعتنای جدی به این موضوع نشده بود. در سال آینده تهران به ۱.۵ میلیون تن آسفالت نیاز خواهد داشت که در همین راستا دو کارخانه ۲۰۰ تنی مجهز و فوق‌العاده مدرن احداث کرده‌ایم که یک کارخانه تا پایان سال و دیگری سال آینده افتتاح خواهد شد.

شهردار تهران ادامه داد: اگر رقم درج‌شده در بودجه ۱۴۰۲ را برای آسفالت‌ریزی سال آینده اختصاص دهیم، در سال آتی حتی به اندازه امسال نیز نخواهیم توانست آسفالت‌ریزی انجام دهیم؛ ما علاوه بر بزرگراه‌ها برای آسفالت‌ریزی شریان‌های درجه دو نیز پیش‌بینی کرده‌ایم، بنابراین حتما به بودجه بیشتری نیاز داریم.

وی در پایان تصریح کرد: مساله آسفالت‌ریزی و موضوع رسیدگی به فضاهای فرهنگی و ورزشی شهرداری به مبالغی فراتر از بودجه ۷۶ هزار میلیارد تومانی نیاز دارد و این درخواست را داریم که هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مجوز آسفالت‌ریزی برای ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن و مجوز هزار میلیارد تومان برای بخش زیرساخت‌های فرهنگی نیز به شهرداری داده شود. از شوراب شهر می‌خواهیم که مانع این دورخیز شهرداری نشود.

گفتنی است، پس از بیان این صحبت‌های زاکانی تبصره بیستم‌ لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران با حداکثر آرا موافق به تصویب رسید و مقرر شد که ۲۰۰ میلیارد تومان در بودجه مازاد برای آسفالت و هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی شهرداری اختصاص داده شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید