استیضاح وزیر صمت در دستور کار قرار گرفت. اصلی‌ترین دلیلی که وزیر را به استیضاح نزدیک کرد بازار خودرو است.

وضعیت نگران کننده افزایش قیمت خودرو /  این خودرو روزانه ۱۰ میلیون تومان گران می شود

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، ۱۰ آبان ۱۴۰۱ بود که جلسه استیضاح وزیر صمت رئیسی در مجلس برگزار شد و او برای بار دوم از نمایندگان رأی اعتماد گرفت. یکی از دلایل اصلی کلید خوردن استیضاح رضا فاطمی‌امین به عملکرد او در بازار خودرو مربوط می‌شد.

در نهایت، وزیر صمت با وعده ساماندهی بازار خودرو کشور توانست به کار خود ادامه دهد. اما این وعده نیز مانند سایر وعده‌های این وزیر، نه تنها وضعیت بازار خودرو در این مدت را رو به بهبود حرکت نداد، بلکه باعث شد تا قیمت خودرو به صورت روزانه در حال افزایش باشد.

نابسامانی بازار خودرو باعث شد تا بار دیگر مساله استیضاح فاطمی‌امین در دستور کار قرار بگیرد. آن‌گونه که لطف‌ا… سیاهکلی به تجارت‌نیوز گفته است، طرح استیضاح فاطمی امین اکنون در دست اعضای هیئت رئیسه قرار دارد، اما آن‌ها این طرح را تا این لحظه اعلام وصول نکرده‌اند.

افزایش قیمت خودرو از زمان استیضاح وزیر صمت

حال مساله‌ای که مطرح می‌شود این است که قیمت خودرو از زمانی که وزیر صمت استیضاح شد و وعده کاهش قیمت‌ها را داد، چقدر افزایش یافته است؟

برای شروع می‌توان به سراغ ارزان‌ترین و اقتصادی‌ترین خودروهایی رفت که این روزها در بازار آزاد خودرو کشور یافت می‌شود. پراید ۱۱۱ در زمان استیضاح فاطمی‌امین، یعنی ۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۲۰۵ میلیون تومان قیمت داشت. اما این خودرو امروز در نرخ ۳۳۱ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. این یعنی پراید طی ۱۱۷ روز به طور میانگین، روزانه بیش از یک میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

البته همیشه این بهانه وجود دارد که پراید جزو خودروهایی است که تولید آن متوقف شده و به همین دلیل قیمت آن تا ۳۰۰ میلیون و بالاتر نیز رشد کرده است. در نتیجه به سراغ خودرویی می‌توان رفت که خبری از توقف تولید یا کاهش عرضه آن در کار نباشد.

کوییک این روزها جایگزین پراید شده و در زمره خودروهای اقتصادی بازار خودرو قرار گرفته است. این خودرو در روز استیضاح وزیر صمت ۲۱۰ میلیون تومان قیمت داشت، اما امروز به ۳۶۶ میلیون تومان نیز رسید. یعنی در دوره مدیریت وزارت فاطمی‌امین، این خودرو هم به صورت روزانه بیش از یک میلیون تومان افزایش قیمت را در کارنامه خود ثبت کرد.

دنا پلاس ۶ دنده‌ای توربو در ۱۰ آبان ۱۴۰۱ به ۴۷۵ میلیون تومان رسید. اما این خودرو در بازار آزاد امروز قیمت ۷۹۲ میلیون تومان را به ثبت رساند. دنا پلاس در ۱۱۷ روز گذشته، به صورت متوسط دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

افزایش ۱ میلیارد تومانی لاماری طی ۳ ماه

اما این افزایش قیمت تنها در خودروهای داخلی فزاینده بود؟ بازار خودروهای خارجی و مونتاژی نیز در ماه‌های اخیر چنگی به دل نزد.

برای مثال، لاماری که در ابتدای سال به بازار خودرو کشور عرضه شده بود، طی ۱۱۷ روز گذشته، یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان گران شد و به دو میلیارد و ۳۲۵ میلیون تومان رسید.

به عبارتی دیگر، این خودرو نیز به صورت روزانه بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با افزایش قیمت همراه شد.

گرانی خودرو تنها دلیل استیضاح؟

با نگاهی به وعده‌های رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت دولت سیزدهم، می‌توان پی برد که تنها بخش اندکی از این وعده‌ها به مرحله اجرا رسیده است.

یکی از اصلی‌ترین وعده‌هایی که وزیر در رابطه با بخش خودرو داده بود، آزادسازی واردات خودرو به کشور بود. وزارت صمت در ابتدا اعلام کرد که واردات خودرو از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز می‌شود. اما با نزدیک شدن به پایان سال، تنها تعداد اندکی خودرو خارجی به کشور آمده است. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که همان تعداد محدود نیز به عنوان نمونه وارد کشور شده است و همچنان خبری از محموله‌های اصلی سواری‌های خارجی نیست.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید