۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
کد خبر: 55421752

در این مقاله به معرفی تعدادی از جاهای دیدنی شوشتر می پردازیم. سازه های آبی شوشتر یکی از مهم ترین و معروف ترین جاذبه گردشگری این شهر است.

جاهای دیدنی شوشتر

سلام نو-سرویس گردشگری: در این مقاله به معرفی جاهای دیدنی شوشتر می پردازیم.

آشنای با شهر شوشتر و برخی از جاهای دیدنی شوشتر

از شهر های قدیمی و زیبای ایران، می توان به شهر شوشتر اشاره کرد. شهر شوشتر یکی از شهرستان های استان خوزستان محسوب می شود. این شهر در دامنه های زاگرس واقع شده است. به همین علت دارای آب و هوایی مناسب و طبیعتی زیبا می باشد. همان طور که گفته شد این شهر در دامنه های زاگرس واقع شده است، به همین علت از خاک آبرفتی حاصلخیزی برخوردار است. شهر شوشتر از لحاظ معادنی که دارد، دارای اهمیت بسیاری است. معادن گچ، آهک، سنگ ساختمانی، شن و ماسه از معادنی هستند که در این شهر می توانید آنها را مشاهده کنید. یکی از مقصد های گردشگران و توریست ها در جنوب غرب کشور ایران، شهر زیبا و قدیمی شوشتر می باشد. در فصل بهار گردشگران و توریست های بیشتری به این شهر سفر می کنند.

بسیاری از آثار تاریخی شهر شوشتر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند. این شهر علاوه بر آثار تاریخی، دارای جاذبه های طبیعی بسیاری نیز می باشد. سازه های آبی شوشتر، پل بند لشکر، نهر داریون شوشتر، برج کلاه فرنگی شوشتر، خانه مستوفی، قلعه سلاسل و... نمونه هایی از جاهای دیدنی شوشتر محسوب می شوند. در ادامه به معرفی برخی از جاهای دیدنی شوشتر می پردازیم.

معرفی سازه ها آبی، از جاهای دیدنی شوشتر

از مهم ترین جاهای دیدنی شوشتر می توان به سازه های آبی اشاره کرد. یکی از بزرگ ترین مجموعه های صنعتی که در دوران پیش از انقلاب صنعتی ساخته شده است، سازه های آبی شوشتر می باشد. این سازه یکی از آثاری است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این سازه آبی از طرف سازمان جهانی یونسکو لقب شاهکار نبوغ و خلاقیت را دریافت کرده است. این مجموعه در دوران هخامنشیان ساخته شده است. این مجموعه از آثار مهم ایران محسوب می شود و با توجه به قدمت طولانی که دارد، امروزه از آن نیز استفاده می شود. در طی هزاران سال آب مورد نیاز شوشتر از این سازه تامین شده است. با بازدید از سازه های آبی شوشتر می توان به علم و هنر ایرانیان در دوران های مختلف پی برد. سالانه گردشگران و توریست های بسیاری جهت بازدید از این مجموعه زیبا و بزرگ، به شهر قدیمی شوشتر سفر می کنند.

آشنایی با پل بند لشکر

از دیگر جاهای دیدنی شوشتر، پل بند لشکر است. پل بند لشکر از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری این شهر به حساب می آید. این آثار دارای قدمتی بسیار می باشد و در دوران ساسانیان ساخته شده است. برای ساخت این بنا از مصالحی همچون ماسه سنگ، ملات ساروج استفاده شده است. طول این پل حدود ۱۲۳ متر می باشد. ارتفاع این پل در قسمت ای مختلف، متفاوت است. اما میانگین ارتفاع پل بند لشکر حدود ۹ متر است. در دوران صفویان این پل بازسازی شده است. بعد از بازسازی طاق ها و نوع ساخت این پل در دوران صفویان به طور کامل تغییر کرده است. پل بند لشکر بر روی رود داریون ساخته شده است. در زمان های قدیم این پل شهر شوشتر را به شهر عسکر مکرم متصل می ساخته است.

این پل یکی از دروازه های شهر شوشتر به حساب می آید. در نزدیکی این پل می توانید آثار تاریخی دیگری را نیز مشاهده کنید. آسیاب سنگی قدیمی و امامزاده عبدالله از آثار هستند که در نزدیکی این پل واقع شده اند.

آشنایی با برج کلاه فرنگی

شهر شوشتر دارای جاهای دیدنی بسیاری است و گردشگران بسیاری سالانه به این شهر سفر می کنند. برج کلاه فرنگی از دیگر جاهای دیدنی شوشتر است. در مرکز شهر شوشتر و در کنار رود کارون برج کلاه فرنگی قرار دارد. این برج را می توانید در نزدیکی عمارت بند میزان که یکی دیگر از جاهای دیدنی شوشتر محسوب می شود، مشاهده کنید. این برج در دوران قاجاریان ساخته شده است و دارای قدمتی طولانی می باشد. در زمان های قدیم از این برج برای دیده بانی استفاده می کردند. معماری این بنا به صورت هشت ضلعی می باشد. ارتفاع این برج حدود ۱۱ متر نیز می باشد.

جاهای دیدنی شوشتر

جاهای دیدنی شوشتر

معرفی نهر داریون، از جاهای دیدنی شوشتر

از جاهای دیدنی شوشتر می توان به نهر داریون اشاره کرد. یکی از مهم ترین جاذبه های شهر شوشتر، این نهر می باشد که قدمت آن به دوران داریوش هخامنشی باز می گردد. نهر داریون در شهر شوشتر، از رودی به نام رود شطیط جدا می شود. این رود بعد از طی کردن مسیری باز به رود شطیط وصل می شود. این رود از جاذبه های قدیمی شهر شوشتر محسوب می شود و قدمت آن مربوط به قرن پنجم قبل از میلاد می باشد. نام این نهر از نام داریوش، که یکی از پادشاهان هخامنشی است، برگرفته شده است. دارا و داریوش، نام های دیگر این نهر می باشند. در فهرست میراث جهانی یونسکو می توانید نام نهر داریون را نیز مشاهده کنید.

جاهای دیدنی شوشتر

جاهای دیدنی شوشتر

اگر قصد سفر به شهر شوشتر و بازدید از جاهای دیدنی آن را دارید، مطالعه مقاله فوق می تواند کمک بسیاری در این زمینه به شما عزیزان کند. امید است اطلاعات مفیدی در خصوص جاهای دیدنی شوشتر به دست آورده باشید.

کد خبرنگار: ۲۰
۹دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • أحمد IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    6 0
    أحسنت
  • علی IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    8 0
    شوشتر واقعا شهر بسیار زیبا و جذاب و دیدنی است پر است از نعمتهای مختلف با مردمانی سخاوتمند و دوست داشتنی
  • فاطمه IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    8 0
    باسلام.پذیرای همه هموطنان عزیزمان هستیم ازسراسرکشور.شوشترسوغاتی های زیادی داره.ازانواع ترشیجات.سبزیجات وحلوا و ارده مخصوص شوشتروانواع کلوچه های سنتی شوشتر.آبلیمو وآبغوره و انواع عرقیات دستی
    • حسن سبحانی IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
      1 0
      مغازه داری؟
  • LT ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    متاسفانه اون طبیعت و درختان کنار (konar)اطراف شهرکه روزگاری سایه و میوه خود را بدون توجه به شغل و مقام و زبان و تیره و طایفه مردمی که برای فراغت از مشغله های زندگی به سایه سار شأن پناه می‌بردند تا دمی بیاسایند سخاوتمندانه ارزانی می‌داشتند طبیعت ودرختانی که به خاطر فواصل نزدیک به هم باعث ایجاد مهر و محبت مردمی میشد که در پناه خنکای سایه آنها نشسته بودند که گاهی انقدر این فاصله کم بود که دو خانواده بدون هیچ شناختی از هم مهربانانه و صادقانه ظرفی از ناهار خود را به همدیگر تعارف میکردندو به خاطر رهایی و آزادی ذاتی طبیعت و نبودن هیچ حصار وحجابی درکنار هم بودند ولی به زنان و دختران همدیگه چشم بد نداشتند من یاد ندارم که یکبار تنش یا برخوردی بین دو خانواده در اون فضا دیده باشم و از برکت طبیعت هرچه بود محبت بود و شادی ولی افسوس که آن طبیعت زیبا که حصارو جدایی را از میان مردم برمیچیدامروز به ویلاهایی محصور شده با فنس و بلوکهای زمخت و زشت که وقتی از کنارشان عبور میکنی احساس بیگانه بودن ناخوشایندی به انسان دست میده و همه این موهبتها را زمانی ازدست دادیم که قدرت پول از قدرت قانون فراتر رفت
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 0
    ایران کوچک را در شوشتر ببینید سرای افضل خانه مرعشی که نمای آبشارها از آنجا بسیارزیباتر دیده میشه قلعه سلاسل بازار سنتی شهر مسجد جامع و بسیاری از اماکن که همگی مظهراصالت قداست و فرهنگ است زیارتگاه امامزاده عبدالله و مقام صاحب الزمان بسیار دیدنی هستن
  • محسن IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    سلام رفتم شهری بسیار زیبا و آثار چند هزار ساله و مردمی بسیار مهربون البته در حوزه گردشگری زیر ساخت های ضعیفی داره
  • علی IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
    1 0
    واقعا شهری زیبا و دوست داشتنی با قدمت تاریخی بسیار قدیمی می باشد. حتما به این شهر زیبا و مردم دوست داشتنی سفر کنید. سوغاتی های خوشمزه از جمله کلوچه، ترشیجات و... دارد. واقعا میشه گفت بهشت خوزستان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید