شبکه بلومبرگ که در هفته گذشته ادعا کرده بود که ایران غنی سازی ۸۴ درصدی را آغاز کرده است اما خبرنگارآمریکایی اعلام کرده که آژانس درباره ادعای غنی‌سازی۸۴درصدی درایران جداگانه گزارش نمی‌کند.

توئیت خبرنگار آمریکایی درباره ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی درایران

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، خبرنگار ارشد نشریه وال‌استریت ژورنال در توئیتی به نقل از منابع آگاه مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار نیست به‌طور جداگانه درباره ادعای غنی سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران اطلاع رسانی کند.

لارنس نورمن روز جمعه با انتشار پیامی در توئیترش نوشت: از دومین منبع آگاه شنیدم که هیچ گزارش جداگانه ای از آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره غنی سازی ۸۴ درصدی ایران ارائه نخواهد شد.

وی افزود: قرار است در گزارش سه ماهه آتی آژانس درباره ایران به این موضوع پرداخته شود.

تارنمای شبکه بلومبرگ یکشنبه شب با انتشار گزارشی ادعایی، به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس مدعی شد که در نتیجه بازرسی‌های اتمی صورت گرفته در ایران طی هفته گذشته، مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت نزدیک سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.

این رسانه آمریکایی ادعا کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا چگونگی انباشت اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد توسط ایران را روشن کند». بلومبرگ این ادعا را در کنار گزارش تحریک آمیز خبرگزاری رویترز قرار داد که دو هفته پیش ادعای تغییراتی را در تاسیسات اتمی فردو مطرح و در این گزارش تلاش کرد تا به سهم خود در پروژه سیاه‌نمایی برنامه اتمی ایران بدمد.

در همین پیوند کشورهای اروپایی و آمریکا، در ادامه مواضع خصمانه خود علیه برنامه صلح‌آمیز هسته ای ایران خواستار تحقیقات آژانس اتمی در این رابطه شدند. جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه شب در جمع خبرنگاران گفت: مسائل هسته‌ای پیچیده و حساس هستند. اینکه گزارشی منتشر شده مبنی بر اینکه شاید غنی‌سازی صورت گرفته ... این در حد یک گزارش است و من نمی‌دانم منبع آن موثق است؟

وی با بیان اینکه «این مسائل به مراتب پیچیده‌تر از چیزی است که تصور می‌شود» افزود: به همین خاطر ما یک نهاد ناظر داریم به نام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آن‌ها تمام ظرفیت‌های لازم و دانش فنی را برای نظارت در ایران دارند.‌ آن‌ها باید به من اعلام کنند که موضوع چیست. ما درباره این موضوع توضیح خواسته‌ایم و آن‌ها ظرف این هفته به ما پاسخ می‌دهند.

بازرسان آژانس طبق اعلام رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان روز سه‌شنبه تحقیقات در این زمینه را آغاز کردند. محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت: روابط ما با آژانس در چارچوب پادمان برقرار است و مواردی را که بازرس آژانس مطرح کرده بود، مسئولان آژانس که در تهران هستند، بررسی کردند. وی تصریح کرد: ابهاماتی را که با برداشت ناصواب یک بازرس خلق شده بود، رفع و رجوع شده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید