علاوه بر سبک طراحی، رنگ، طرح و متریال نیز می بایست با دقت و وسواس بالایی انتخاب شوند. ترکیب نامتعادل و ناشیانه این آیتم ها، منجر به خلق یک مبلمان نازیبا و بی کیفیت می شود. مطابق با استانداردهای طراحی مبلمان اداری، طراحان می بایست در انتخاب این فاکتورها نیز از سبک طراحی پیروی کنند.

استاندارد های طراحی مبلمان اداری

مبلمان های اداری با وجود تفاوت بسیاری که در ظاهر و شکل کلی دارند، بر اساس یک سری استانداردهای خاص، طراحی و ساخته می شوند. این استاندارد ها در جهت ایجاد شرایط مناسبی برای نشستن و فعالیت به کار گرفته می شوند. خوشبختانه استانداردهای طراحی مبلمان اداری توانسته موثر عمل کرده و کارمندان را در طول ساعت های فعالیت مستمر، راضی نگه دارد. با ما همراه باشید تا با این قبیل استانداردها آشنا شوید.

معرفی قوانین طراحی مبلمان اداری

کارکرد اصلی مبلمان اداری، ایجاد محیطی امن و آسوده برای نشستن و انجام فعالیت های اداری است. از سوی دیگر مبلمان ها برای تجهیز فضا و ایجاد یک دکوراسیون زیبا و تأثیرگذار نیز به کار می روند. به همین خاطر است که بخش مهمی از استانداردهای طراحی مبلمان اداری به ایجاد قوانین ارگونومیک و بخش دیگر آن به تأمین ویژگی های ظاهری مبلمان اختصاص می یابد.

معرفی استانداردهای ارگونومیک در طراحی مبلمان اداری

بدن انسان دارای یک فرم طبیعی و منحنی شکل است. هر قدر لوازم مصرفی انسان تناسب بیشتری با این شکل کلی داشته باشند و بتوانند از نقاط حساس بدن همچون ستون فقرات و گردن، پشتیبانی بهتری به عمل آورند، کیفیت و کارآیی بیشتری خواهند داشت. الگوگیری از شکل طبیعی بدن برای ساخت مبلمان اداری، تأثیر فوق العاده مثبتی بر کاهش بیماری های جسمانی داشته است.

افرادی که به طور مستمر از مبلمان های اداری ارگونومیک استفاده می کنند، با احتمال کمتری به بیماری های همچون دیسک کمر، گردن و آرتروز مبتلا می شوند. همین مسئله موجب شده تا امروزه اغلب طراحان و تولیدکنندگان مبلمان اداری استفاده از استانداردهای ارگونومیک را برای ساخت یک مبلمان کارآ و ایمن، در اولویت قرار دهند. استانداردهای ارگونومیک ابعاد مختلفی از طراحی و ساخت مبلمان را در بر می گیرد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

استاندارد های طراحی مبلمان اداری

  • استانداردهای ابعادی

مطابق استانداردهای ارگونومیک مبلمان های اداری اعم از میز، صندلی و مبل اداری می بایست در تناسب با نوع کارکردی که دارند، اندازه گذاری و ساخته شوند.

  • استانداردهای کیفی

بخش دیگری از استانداردهای طراحی مبلمان اداری به تأمین مولفه های کیفیت اختصاص می یابد. مطابق این استانداردها سازندگان می بایست از متریال های با کیفیت و مقاوم برای ساخت مبلمان اداری استفاده کنند. از آنجایی که در مبلمان های اداری سرعت فرسایش و استهلاک بسیار بالاست، عدم استفاده از مواد اولیه درجه یک منجر به بروز خرابی در کوتاه مدت می شود.

علاوه بر این، استانداردهای ارگونومیک از سازندگان تقاضا می کند تا استفاده از متریال های تنفس پذیر را در اولویت قرار دهند. برای مثال در انتخاب جنس رویه صندلی ها سراغ متریال هایی بروند که قابلیت عبور جریان هوا را داشته باشد. در غیر اینصورت نشستن طولانی مدت بر روی صندلی منجر به تعریق بدن شده و عارضه های پوستی مختلفی را به همراه می آورد.

استاندارد های طراحی مبلمان اداری

  • ایجاد قابلیت های ویژه

شخصی سازی مشخصات صندلی و میز اداری از دیگر مولفه های استانداردهای ارگونومیک است. مطابق این استاندارد صندلی های و میزهای اداری می بایست قابلیت تنظیم ارتفاع کلی را داشته باشند. با به کارگیری این قابلیت، کارمندان می توانند ارتفاع میز و صندلی را در تناسب با قد خود تنظیم کرده و بدین شکل سلامت ستون فقرات و گردن خود را تضمین کنند. در صندلی های اداری قابلیت های بیشتری به منظور تنظیم زاویه نشیمن یا تکیه گاه، تنظیم ارتفاع دسته ها، و امکان گردش صندلی ایجاد می شود.

معرفی استانداردهای طراحی مبلمان اداری در شکل ظاهری

طراحان مبلمان اداری علاوه بر رعایت استانداردهای ساختاری که منجر به ایجاد یک مبلمان ارگونومیک می شود، از استانداردهای مربوط به شکل ظاهری مبلمان نیز استفاده می کنند. این استانداردهای به گونه ای تدوین شده اند که مانع از ساخت مبلمان های خلاقانه و نوآور نشوند. اما در هر حال طراحان را به استفاده از برخی قوانین موظف می سازند.

  • استفاده از یک سبک مشخص

برای اینکه مبلمان اداری شکل و شمایل زیبا و جذابی داشته باشد، لازم است تا مطابق المان های یک سبک، طراحی و ساخته شود. برای مثال سبک کلاسیک که جزو سبک های فاخر و تجملاتی است نباید به شکل ناشیانه با سبک مدرن که فاقد تزئینات مضاعف است، ترکیب شود. در عوض می بایست المان های هر سبک به شکل ماهرانه و خلاقانه ای به کار روند تا شکلی متفاوت و خاص به مبلمان اداری دهند. اگر با مشخصات سبک های طراحی مبلمان اداری آشنا نیستید، می توانید با بررسی انواع مبلمان در فروشگاه اینترنتی مبلمان اداری، متوجه تفاوت های هر سبک شوید.

استاندارد های طراحی مبلمان اداری

  • ترکیب متعادل طرح، رنگ و متریال

علاوه بر سبک طراحی، رنگ، طرح و متریال نیز می بایست با دقت و وسواس بالایی انتخاب شوند. ترکیب نامتعادل و ناشیانه این آیتم ها، منجر به خلق یک مبلمان نازیبا و بی کیفیت می شود. مطابق با استانداردهای طراحی مبلمان اداری، طراحان می بایست در انتخاب این فاکتورها نیز از سبک طراحی پیروی کنند.

به طور مثال با انتخاب سبک کلاسیک سراغ هارمونی رنگ های گرم و جذاب، طرح های سنتی و متریال های ارزشمندی همچون چوب و چرم بروند. انتخاب طرح و رنگ در سبک مدرن، محدودیت چندانی ندارد. اما استفاده از طرح های شلوغ و متریال های برجسته چندان رایج نیست.

با وجود این طراحان می توانند در انتخاب رنگ و طرح کمی خلاقیت به خرج داده و ساختار شکنی کنند. اما این سبک از طراحی نباید به خلق یک مبلمان نازیبا و غیر معمول بینجامد. بلکه باید در خدمت زیبایی و کارآیی مبلمان باشد.

سخن پایانی

استانداردهای مختلفی برای طراحی مبلمان اداری وجود دارد. برخی از این قوانین ساختار اصلی مبلمان را مورد هدف قرار داده و برخی دیگر نیز ویژگی های ظاهری آن را شامل می شوند. بهترین مبلمان اداری، از عموم استانداردها برای ساخت یک مبلمان با کیفیت و زیبا بهره می برد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید