فرستاده آمریکا در سازمان ملل، گزارش‌ها درباره دست داشتن واشنگتن در انفجار خط لوله نورد استریم را رد کرد.

واکنش آمریکا به گزارش دست داشتن در انفجار خط لوله نورد استریم

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، «جان کلی» فرستاده ویژه آمریکا در سازمان ملل متحد، گزارش ها درباره دست داشتن واشنگتن در انفجار خط لوله نورد استریم را رد کرد.

براساس این گزارش، وی در شورای امنیت اظهار کرد اتهام مشارکت آمریکا در خرابکاری و انفجار خط لوله نورد استریم 2، کاملا اشتباه است.

در همین حال توماس فیپس فرستاده انگلیس در سازمان ملل این حمله را محکوم و اظهار کرد انگلیس در کنار کشورهای آلمان، دانمارک و سوئد تحقیقات لازم درباره این حادثه را ادامه خواهد داد.

چانگ جون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد سه‌شنبه شب در سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: سازمان ملل می‌تواند نقش فعالی در انجام تحقیقات بین‌المللی و تضمین امنیت زیرساخت‌های فرامرزی ایفا کند، به‌ویژه که این خرابکاری‌ها آسیب زیادی به امنیت انرژی وارد کرده است.

وی افزود: چین از پیش نویس قطعنامه روسیه که به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده استقبال می کند و معتقد است که اجازه دادن به تحقیقات بین‌المللی در مورد خرابکاری خط لوله «نورد استریم» بسیار مهم است.

چانگ جون خاطرنشان کرد: اظهارات آمریکا مبنی بر عدم دست داشتن این کشور در خرابکاری در خطوط لوله گاز کافی نیست.

چانگ جون گفت: اخیرا به جزئیات و اطلاعات زیادی در رابطه با این حادثه دست یافته‌ایم و این داده ها نگران کننده است و ما انتظار توضیحات قانع کننده از طرف‌های ذی‌ربط داریم و این درخواست کاملاً مشروع و موجه است.

پیشتر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرده بود که مقام‌های آمریکایی اذعان کردند که آنها مسئول حادثه نورداستریم هستند.

وزیر خارجه روسیه ضمن اعلام اینکه آمریکایی‌ها «اکنون حتی با لذت در مورد آن صحبت می کنند»، افزود که واشنگتن این خرابکاری را برای از بین بردن اتحاد قدرتمند مبتنی بر منابع انرژی روسیه و فناوری آلمان انجام داد زیرا موقعیت انحصاری بسیاری از شرکت‌های آمریکایی را مورد تهدید قرار می‌داد.

اوایل ماه جاری میلادی، «سیمور هرش» روزنامه‌نگار آمریکایی با انتشار مقاله‌ای فاش کرد که ایالات متحده انفجار خطوط لوله «نورد استریم» در دریای بالتیک را سازماندهی کرده است و این حمله توسط نروژی‌ها در سپتامبر گذشته و در آب‌های سرزمینی آنها انجام شده است.

اوایل این هفته، «سیمور هرش» برنده جایزه پولیتزر در یک گزارش تحقیقی توضیح داد که چگونه غواصان آمریکایی در جریان رزمایش تابستان سال گذشته ناتو، در عمق آب مواد منفجره زیر سه نقطه از خط لوله نورد استریم کار گذاشتند.

هرش در اینباره نوشت که مواد منفجره روز 26 سپتامبر 2022 به دستور جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از راه دور منفجر شدند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در سخنانی ضمن رد اتهامات روسیه درباره دست داشتن آمریکا در انفجار خط لوله گاز نورد استریم گفت: این اطلاعات غلط آشکاری است که ایالات متحده پشت این انفجار قرار دارد.

در همین حال، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل شب گذشته اعلام کرد که پیش نویس قطعنامه ارائه شده توسط این کشور برای بررسی خرابکاری در خطوط لوله گاز نورد استریم 1 و نورد استریم 2 در شورای امنیت در حال بررسی است.

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، روز گذشته اعلام کرد برخلاف ادعای مطرح شده، دانمارک، سوئد و آلمان طرف روسی را در مورد نتیجه تحقیقات انجام شده در رابطه با انفجار و خرابکاری در خطوط لوله گاز نورد استریم مطلع نکرده‌اند.

این دیپلمات به خبرنگاران گفت: آنها ادعا می کنند که به روسیه اطلاع داده‌اند، اما این ادعا درست نیست. بلکه برعکس، تا به امروز، هر گونه تلاش از سوی مقامات روس برای به دست آوردن اطلاعات در این زمینه توسط آنها رد شده است.

پیش از این، بیانیه مشترکی از سوی نمایندگی های دائمی سه کشور دانمارک، آلمان و سوئد، در سازمان ملل منتشر شد که در آن مدعی شدند که مقامات روس را از تحقیقات در حال انجام در ارتباط با حملات به خطوط لوله گاز نورد استریم مطلع کرده‌اند. در این بیانیه همچنین اشاره شده که تحقیقات درباره این حملات تروریستی هنوز کامل نشده و زمان تکمیل آنها مشخص نیست.

انتهای پیام/

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید