در طلاق عاطفی بر خلاف دیگر انواع طلاق، زن و شوهر به زندگی با هم ادامه می‌دهند، اما هیچ گونه احساسی با هم برقرار نمی‌کنند.

طلاق عاطفی چیست؟ | فرق طلاق عاطفی با طلاق رسمی چیست؟ + فیلم

به گزارش سلام نو، وقتی صحبت از این می‌شود که طلاق عاطفی چیست؟ منظور جدایی کامل زن و شوهر نخواهد بود. بلکه در این نوع جدایی زوجین همچنان زیر یک سقف با یکدیگر زندگی می‌کنند اما هیچ گونه روابط عاطفی و زناشویی با یکدیگر برقرار نمی‌کنند یا روابطی بسیار محدود دارند.

درطلاق عاطفی روابط معمول میان زن و شوهر مانند ابزار علاقه وجود ندارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی مفهوم طلاق عاطفی، دلایل و تبعات این نوع طلاق اشاره کنیم.

طلاق عاطفی چیست؟

به عبارت ساده تر در طلاق عاطفی زن و شوهر مانند دو همخانه در یک ساختمان زندگی می‌کنند. این نوع طلاق به علل مختلفی ایجاد می‌شود که اگر به موقع بررسی و درمان نشود، می‌تواند بنیان خانواده را از هم بپاشد.

در بحث طلاق باید بگوییم که گاهی جدایی کامل بسیار بهتر از طلاق عاطفی است و آسیب کمتری هم به دو طرف رابطه و هم به فرزندان وارد می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در صورت عدم رفع این مشکل زوجین برای طلاق توافقی اقدام کنند تا کمتر در یک رابطه مسموم زندگی کنند.

طلاق عاطفی از آغاز تا طلاق و جدایی + فیلم

بیشتر بخوانید:دردسرهای ازدواج با کمال‌گراها

نشانه‌ های طلاق عاطفی

طلاق عاطفی در طول زمان رخ می‌دهد و شدت آن از زوجی به زوج دیگر متفاوت است. با این حساب ممکن است بسیاری از طلاق‌های عاطفی قابل حل باشند که البته این امر پیگیری زوجین را می‌طلبد.

اگرچه گاهی طلاق عاطفی ممکن است سال‌های سال طول بکشد که در این مواقع برای جلوگیری از آسیب بیشتر، پیشنهاد می‌شود زوجین با کمک وکیل طلاق، مراحل طلاق را طی کنند.

قبل از رسیدن به این مبحث بهتر است ببینیم که نشانه‌های طلاق عاطفی چیست؟

عدم ارتباط مناسب و ایجاد یک زندگی شاد، کارآمد و طولانی

کناره گیری عاطفی با محروم کردن همسر از بروز احساسات عاشقانه

جدایی در زندگی از نظر مالی

عدم اختصاص دادن زمان برای یکدیگر

عدم گفتگو در مورد مسائل زندگی یا فرزندان و رفع مشکلات

از بین رفتن صمیمت و عدم برقراری رابطه

داشتن دعواهای مکرر و عدم حفظ احترام طرف مقابل در زمان دعوا

انتقاد و سرزنش مداوم یکدیگر، دروغ گویی و خیانت

طلاق عاطفی از آغاز تا طلاق و جدایی + فیلم

دلایل طلاق عاطفی

وقتی صحبت از این می‌شود که طلاق عاطفی چیست؟ علل و عوامل زیادی می‌توانند در بروز این نوع طلاق تأثیر داشته باشند. عللی که به مرور حتی می‌توانند روابط عاشقانه افراد را روی به سردی ببرند. توجه به این نکته ضروری است که طلاق عاطفی معمولاً به یکباره اتفاق نمی‌افتد و تدریجی خواهد بود.

به همین دلیل شناخت دلایل طلاق عاطفی می‌تواند به بررسی به موقع و رفع مشکلات ناشی از این نوع طلاق کمک کننده باشد. در ادامه نشان می‌دهیم که دلایل طلاق عاطفی چیست؟

بروز مشکل در برقراری روابط جنسی،مشکلات اخلاقی زوجین،مشکلات مالی یا بیکاری مرد،دخالت‌های اطرافیان در زندگی،بروز خشونت در روابط، ناسازگاری،ازدواج دیرهنگام،تفاوت‌های شخصیتی زوجین، ازدواج‌های اجباری، تفاوت سنی زیاد،مشکل در برقراری روابط عاطفی، ضعف در مهارت‌های کلامی و غیر کلامی،عدم توجه زوجین به نیازهای یکدیگر

معایب و تبعات طلاق عاطفی

بعد از بررسی طلاق عاطفی، دلایل و نشانه‌های آن بد نیست ببینیم که معایب طلاق عاطفی چیست؟ جالب است بدانید که تبعات وارده بر زن و شوهر و حتی فرزندان در طلاق عاطفی بسیار بیشتر از جدایی رسمی است.

برای مثال هر یک از زوجین هیچ انگیزه ای برای رشد در زندگی ندارند و در این بین فرزندان دچار آسیب‌های روحی و روانی بیشتری هستند، زیرا همیشه در محیطی سرشار از استرس و فشار زندگی می‌کنند. از دیگر معایب طلاق عاطفی می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم.

انزوا و گوشه گیری،افت تحصیلی دانش آموزان، اضطراب شدید،کینه توزی و انتقام جویی،بی حوصلگی و بروز افسردگی، پرخاشگری، کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس، عدم ارضای نیازهای روحی و جسمی

علاوه بر مشکلات بعضاً روانشناسی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، معمولاً افرادی که دچار طلاق عاطفی هستند، از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز دچار مشکلاتی می‌شوند. به همین دلیل در صورت عدم حل مشکلات بهترین راه حل طلاق توافقی و به دور از تنش خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید