۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹
کد خبر: 55420405

گرفتگی صدا و خشونت حلق می تواند باعث آزار و اذیت شما شود. تغییرات در صدای شما می تواند با درجه عفونت یا تحریک متفاوت باشد: از گرفتگی خفیف تا تقریباً از دست دادن صدای شما. اگر گرفتگی صدا مزمن دارید، پزشک ممکن است سابقه پزشکی و علائم شما را بررسی کند.

درمان سریع گرفتگی صدا

اختلال صوت (Dysphonia)، سختی یا انحراف در تولید صداست که مانع از آواسازی طبیعی می گردد. صدای فرد، بر شیوه برقراری ارتباط، اعتماد به نفس و کیفیت زندگی او تاثیر می گذارد. بنابراین اختلال صدا یکی از عوامل مختل کنند  سلامتی می تواند باشد. هم چنین با توجه به این که گفتار و صوت یکی از ابزارهای برقراری ارتباط برای بیان نظرات، احساسات و عواطف می باشد؛ وجود اختلال در صدا بر این جنبه زندگی نیز تاثیر می گذارد.

در مجموع می توان گفت که اختلال صوت علاوه بر تأثیر فیزیکی بر فرد و صدای وی، جنبه های مختلف از جمله ارتباط کلامی، خلق و خو، سلامت عمومی، سلامت روانی و علاوه بر آنها عملکرد وی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. التهاب و آسیب تارهای صوتی (تروما) دو عامل مهم گرفتگی صدا هستند. عوامل مختلفی می توانند سبب ایجاد التهاب یا آسیب تارهای صوتی شوند از جمله:

  • لارنژیت (Laryngitis) یا التهاب حنجره : زمانی که تارهای صوتی به دلیل آلرژی، سرماخوردگی یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی (ویروسی – باکتریایی) به طور موقت متورم و درگیر می‌شوند، تارهای صوتی ملتهب می توانند باعث گلودرد و مشکل در بلع یا صحبت کردن شوند. ابتلا به ویروس کرونا (COVID-۱۹) نیز علائمی ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به التهاب تارهای صوتی مانند گلودرد یا سرفه شود.
  • رفلاکس معده به مری (GERD) : این بیماری زمانی رخ می دهد که ترشحات اسیدی معدی به مری و نهایتاً به حلق و حنجره می رسد و در آنها التهاب و سوزش ایجاد می کند.
  • آلرژی: عواملی از جمله رینیت آلرژیک (حساسیت فصلی)، آسم یا التهاب آلرژیک در خود حنجره می تواند ایجاد اختلال در صوت کند.
  • آسیب های حنجره ای: افرادی که از صدای خود بیش از حد و یا به طور حرفه‌ای استفاده می‌کنند مانند معلمان، خوانندگان، نمایندگان فروش و اپراتورهای مرکز تماس
  • برخی بیماری های خود ایمنی مثل آرتریت روماتوئید، پمفیگوئید و لوپوس با درگیری در حنجره می تواند به صورت مزمن ایجاد گرفتگی صدا کند.
  • مواد استنشاقی سمی: شامل سیگار کشیدن، آلودگی هوا، کار در محیط های آلوده
  • ضربه به تار صوتی: در نتیجه ی جراحی یا لوله گذاری تنفسی.

درمان گرفتگی صدا با داروی گیاهی تارتونیک

استفاده از روش های خانگی برای درمان گرفتگی صدا بسیار مورد توجه افراد درگیر است. گرفتگی صدا در ساعات متفاوت روز می تواند فرد را درگیر کند و استفاده از یک راه حل فوری می تواند در این مواقع بسیار سودمند و مثمر ثمر باشد. استفاده از داروی گیاهی بواسطه داشتن ترکیبات موثره بی عارضه برای درمان حائز اهمیت است. شرکت داروسازی باریج اسانس با عرضه محصول تارتونیک، گامی بلند در جهت بهبود سلامت جامعه برداشته است.

درمان سریع گرفتگی صدا

تارتونیک باریج شامل موارد بارهنگ، ریحان، قدومه و بالنگو است که به معرفی این مواد موثره میپردازیم:

بارهنگ  ( Plantago major)
 

بارهنگ از زمان های قدیم به طور گسترده برای مدیریت طیف گسترده ای از بیماری ها از جمله گلودرد، سرفه ، زخم، تب و یبوست استفاده می شده است. مطالعات جدیدی که روی بارهنگ انجام شده این گیاه را بعنوان یک التیام دهنده زخم، ضد التهاب، ضد درد، ضد باکتری ، ضد ویروس و همچنین یک آنتی اکسیدان معرفی می کند.

بارهنگ، چندین ماده شیمیایی با فعالیت ضد التهابی و ضد دردی دارد که استفاده از آن را در درمان التهاب گلو و دهان در طب رایج به خوبی تبیین می کند.

در طب سنتی، استفاده از بارهنگ برای درمان زخم های دهان و التهاب گلو به دلیل اثرات ضد التهابی و ضد دردی رایج بوده است  از دگرانولاسیون ماست سل ها جلوگیری می کند و می تواند برای درمان آسم و بیماری های آلرژیک استفاده شود.

ریحان (Ocimum basilicum)

 تخم ریحان یا تخم شربتی از قدیم الایام به علت داشتن ترکیبات موسیلاژی دانه که با جذب آب به حالت ژله ای تبدیل می شوند به عنوان یک نوشیدنی در فرهنگ ما ایرانیان جای داشته است و آن را به یک گیاه با ارزش غذایی و دارویی تبدیل کرده است.

گیاه ریحان از دیرباز به طور سنتی در درمان بیماری هایی چون سردرد، سرفه، اسهال، انواع انگل ها، زگیل  و ناراحتی های کلیوی مورد استفاده قرار می گرفته است. اثرات ریحان در مطالعات جدید را از جمله می توان در درمان های پوستی، درد مفاصل، سیستم گوارشی، ادراری – تناسلی آن و همچنین اثر برسیستم تنفسی درمان برونشیت، سرفه، درد گوش و ورم سینوس ها، همچنین اثرات ضد ویروسی، ضد باکتری و قارچی ذکر کرد. پودر دانه ریحان باعث افزایش تیتر آنتی بادی و در نتیجه افزایش قدرت سیستم ایمنی شده است. همچنین اثر ضد التهابی و التیام زخم در لعاب دانه ریحان نیز ثابت شده است .

قدومه (Alyssum homolocarpum)

ترکیبات موسیلاژی، روغنی و پروتئینی در دانه های قدومه وجود دارد. قدومه بطور سنتی بعنوان خلط آور، ضدالتهاب برای درمان سرفه، گلودرد و گرفتگی صدا بکار می رفته است.

بالنگو

این دانه ها اثرات فارماکولوژیک بسیاری از جمله: ضد میکروبی، ضد درد، آنتی اکسیدانی، ضد افسردگی، ضد اضطراب، آرام بخش، ضد استفراغ، کاهش چربی خون، محافظتی و بسیاری از اثرات دارویی دیگر را اعمال کرده اند.

 ضماد دانه ها بعنوان ضد التهاب و آبسه بکار رفته است. بالنگو در طب سنتی بعنوان خلط آور در درمان سرماخوردگی ، سرفه، تب، کاربرد داشته، شواهدی مبنی بر استعمال بعنوان ادرار آور، مقوی قلب ،آرام بخش و درمان بیماری های عفونی و بهبود زخم گزارش شده است .

ساشه تارتونیک باریج متشکل از : بذر بارهنگ ، بذر ریحان، بذر قدومه ، بذر بالنگو برای رفع گرفتگی صدا، نرم کننده حنجره، خشونت حلق، رفع سرفه استفاده میگردد. این ترکیب طور سنتی قرنها برای بیماری های فوق مورد استفاده قرار می گرفته و با خواص ضد التهابی و ضد میکروب خود قادر است ورم گلو و عفونت دستگاه تنفسی را کاهش داده و از این طریق گرفتگی صدا، سوزش گلو و سرفه را درمان کند.

اثرات دارو درمانی تارتونیک:

اثرات درمانی تارتونیک شامل رفع گرفتگی صدا، نرم کننده حنجره، خشونت حلق، رفع سرفه است و دستور مصرف ان به شرح زیر است: مقادیر ذکر شده از ساشه تارتونیک (برای گروههای سنی مختلف) را در یک لیوان آب داغ (۲۰۰ سی سی) بریزید، بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه که لعاب آن آزاد شد، قاشق قاشق مصرف نمایید. محتویات لیوان یکباره مصرف نشود بلکه قاشق- قاشق میل شود، زیرا با این روش اثربخشی دارو بیشتر خواهد بود. کودکان بالای ۲ سال ( با وزن کمتر از ۳۰ کیلوگرم): ۲ تا ۳ مرتبه، هر مرتبه نصف محتویات ساشه، بزرگسالان و کودکان با وزن بیشتر از ۳۰ کیلوگرم: ۲ تا ۳ مرتبه، هر مرتبه یک ساشه کامل

منع مصرف خاصی برای دارو تارتونیک گزارش نشده است. همچنین تداخل دارویی خاصی برای دارو ذکر نشده است. در حین مصرف این فرآورده، از خوردن ترشیجات و غذاهای سرخ کرده پرهیز شود. فرآورده تارتونیک را از دید و دسترس اطفال دور نگهدارید. فرآورده را در محل خشک، خنک، دور از نور و دمای ۱۵ تا۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید. از فرآورده‌های تاریخ گذشته استفاده نکنید.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صبا IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    0 0
    داروی بسیار موثری بود راضیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید