۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲
کد خبر: 55420353

در این مطلب به معرفی چند مورد از روستاهای اطراف هشتگرد از جمله روستای برغان و روستای فشند می پردازیم.

روستاهای اطراف هشتگرد

سلام نو-سرویس گردشگری: هشتگرد یکی از شهرهای استان البرز و مرکز شهرستان ساوجبلاغ می باشد. این شهر به لحاظ جغرافیایی در حد فاصل دو شهر کرج و قزوین قرار گرفته است و منطقه ای نیمه خشک و تا حدودی سردسیر محسوب می شود. در این مطلب قصد داریم به معرفی شماری از روستاهای اطراف هشتگرد بپردازیم. با ما همراه باشید.

روستای برغان

روستای برغان یکی از مشهورترین روستاهای اطراف هشتگرد است. این روستا در بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ و در حد فاصل دو شهر کرج و هشتگرد واقع شده است. برغان روستایی به شدت سرسبز و با آب و هوایی معتدل است. این روستا در ارتفاع حدود هزار و ششصد متری از سطح دریا قرار گرفته است و می توان آن را منطقه ای ییلاقی به شمار آورد. این روستا بافت سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده است و از کوچه ها و خانه هایی کاه گلی تشکیل شده است. سراسر محدوده اطراف این روستا با درختان انبوه گردو، توت و آلو پوشیده شده است. رودخانه برغان، چنار قدیمی برغان و مدرسه قدیمی ابوریحان از جمله جاذبه های گردشگری موجود در این روستا هستند.

روستای فشند

یکی دیگر از روستاهای اطراف هشتگرد روستای فشند است که البته نام قدیمی آن پشند می باشد. این روستا در شمال شهر هشتگرد و در فاصله هفتاد و پنج کیلومتری با تهران واقع شده است. عمده شهرت این روستا به خاطر سیب زمینی پشندی است. این روستا در ارتفاع هزار و هشتصد متری از سطح دریا قرار دارد و با حدود دو هزار و پانصد نفر جمعیت یکی از روستاهای پر جمعیت ایران به شمار می رود. در این روستا سه امامزاده قرار دارد که عبارتند از امامزاده مظفر، امامزاده مطهر و امامزاده طاهر. همچنین در این روستا یک آرامگاه مذهبی رازآمیز نیز قرار دارد که نام آن خاتون قیامت می باشد. مردم محلی معتقدند که فقط زنان مجاز هستند که به این مکان مقدس وارد شوند. افسانه های محلی حاکی از اینند که مردان در صورت ورود به این مکان کور یا عقیم می شوند.

روستاهای اطراف هشتگرد

روستای آردهه

روستای آردهه

روستای آردهه نیز یکی دیگر از روستاهای اطراف هشتگرد می باشد. این روستا در شمال شرقی هشتگرد و در فاصله حدود سی و پنج کیلومتری با غرب کرج، در دامنه جنوبی رشته کوه البرز واقع شده است. مهمترین جاذبه گردشگری این روستای ییلاقی باغ های گیلاس آن هستند. آردهه پرورش دهنده یکی از مرغوب ترین گیلاس های ایران است و بخش بزرگی از این روستا با باغ های انبوه گیلاس پوشیده شده است. گردو نیز دیگر محصول کشاورزی و باغداری روستای آردهه می باشد.

روستای ینگی امام

از جمله دیگر روستاهای اطراف هشتگرد می توان به روستای ینگی امام اشاره کرد. این روستا در حاشیه جاده کرج - هشتگرد قرار گرفته است. مهمترین جاذبه گردشگری این روستا تپه تاریخی آن است که باستان شناسان حدس می زنند محل سکونت یکی از کهن ترین اقوام بدوی آریایی بوده است. در روستای ینگی امام یک کاروانسرا نیز قرار دارد که کاروانسرای شاه عباسی نام دارد. این کاروانسرای کهن که امروزه در معرض تخریب قرار دارد در متن سفرنامه های مهمی چون سفرنامه ناصرخسرو، سفرنامه لرد کرزن و سفرنامه میرزا حسین فراهانی مورد اشاره قرار گرفته است. ینگی امام یک امامزاده نیز دارد که آثار معماری و صنایع دستی ارزشمندی نیز در درون آن قرار دارد. جالب است بدانید که روستای ینگی امام به دلیل سکونت میزان قابل توجهی از مهاجران افغان در آن به کابل کوچولو شهرت یافته است.

روستاهای اطراف هشتگرد

روستای هیو

روستای هیو

دیگر روستای دیدنی در میان روستاهای اطراف هشتگرد روستای هیو می باشد. این روستا در حد فاصل دو شهر نظرآباد و هشتگرد واقع شده است. روستای هیو در ارتفاع هزار و پانصد متری از سطح دریا و در منطقه ای سردسیر قرار گرفته است. در چهل روز سال در این روستا یخبندان سختی اتفاق می افتد و مسیرهای منتهی به روستا در فصل زمستان بسیار صعب العبور می باشند. باستان شناسان قدمت روستای هیو را به عصر آهن مربوط می دانند. تخمین زده می شود که سکونت در این روستا سابقه ای دو هزار ساله دارد. در قسمت غربی این روستا یک قلعه تاریخی با نام قلعه گبران قرار گرفته است. در ساخت این قلعه از مصالحی همچون سنگ، خشت و آجر استفاده شده است. قدمت قلعه گبران مشخص نیست اما اسناد تاریخی نشان می دهند که این قلعه در دوران سلجوقیان یک دژ نظامی فعال و مستحکم بوده است.

کد خبرنگار: ۲۰
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • حسین پالیزپیشه IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    0 0
    باسلام و خداقوت ممنون که از اطرلف هشتگرد دیدن کردید و مطلب گذاشتید کوشک زر یکی از قدیمی ترین روستاهاست ،لطفا دیدن بفرمایید
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    1 0
    خوب است که از روستاهای خط بالا مطلب نوشتید ، اما آیا از روستاهای خط پائین هم اطلاعاتی دارید؟ از تپه باستانی موشه لان اسماعیل آباد ، از تپه باستانی گرجیان ایقربلاغ با جاده چناران ش ، ...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید