رئیس اتحادیه نان صنعتی: گفته می‌شود دلیل اصلی تجمع نانوایان به موضوع کاهش سهمیه آرد بازمی‌گردد که ظاهرا این مشکل برطرف شده است.

تجمع اعتراضی نانوایان در پی کاهش سهمیه آرد / نارضایتی مردم از کمبود نان

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، امروز تعداد زیادی از نانوایان سراسر پایتخت با حضور در اتحادیه نانوایان تهران نسبت به کاهش سهمیه آرد و بالا رفتن هزینه طبخ نان در مقابل ثابت ماندن نرخ آن اعتراض کردند.

محسن لزومیان، رئیس اتحادیه نان صنعتی، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره چرایی تجمع نانوایان توضیح داد: گفته می‌شود دلیل اصلی تجمع نانوایان به موضوع کاهش سهمیه آرد بازمی‌گردد که ظاهرا این مشکل برطرف شده است.

نارضایتی مردم از کمبود نان

در حالی نانوایان از شرایط فعلی خود گلایه‌مند هستند که بسیاری از مردم به‌ویژه در شهرستان‌ها، از صف‌های طویل و کمبود نان سخن می‌گویند. یک شهروند ساکن در شهرستان پاکدشت به تجارت‌نیوز می‌‎گوید: در حال حاضر ساعت پخت نانوایی‌ها در این شهرستان بسیار کاهش یافته و در اغلب موارد برای خرید نان با صف‌های طولانی مواجه هستیم.

یک شهروند ساکن در تهران به تخلف برخی نانوایی‌ها اشاره و عنوان می‌کند: در حال حاضر برخی از نانوایی اقدام به فروش زعفران و یا سایر اقلام کرده و معادل هزینه آن را با قیمت نان محاسبه می‌کنند. همچنین آنها از طریق دستگاه کارتخوان نان، هزینه آن را دریافت می‌کنند که این خود یک تخلف محسوب می‌شود، چرا که می‌توانند معادل آرد آن را به صورت آزاد به فروش برسانند.

او توضیح داد: چند روز قبل از یک نانوایی سنگکی اقدام به خرید زعفران کردم که هزینه آن 90 هزار تومان شد، اما نانوایی از اخذ وجه آن امتناع و معادل 30 نان را در دستگاه کارتخوان ثبت کرد! این در حالی است که این تعداد نان باید طبخ و به دست مصرف‌کننده می‌‎رسید.

چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نوشته بود: برخی از نانوایی‌ها مشتری‌ها را مجبور می‌کنند که نان را به اشکال مختلف مانند نان کنجدی، نان زعفرانی، نان حاوی سبزیجات و انواع دیگر خریداری کنند. با این شیوه دستگاه کارتخوان هوشمند چهار قرص نان ثبت می‌کنند، اما در عمل دو قرص نان به مشتریان تحویل می‌دهند.

محمد جلال، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز بر این موضوع مهر تایید زد و در گفتگو با صداوسیما اعلام کرد که رصد داده‌های کارت‌خوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها نشان می‌دهد روزانه ۵۰۰۰ تن آرد، یعنی حدود ۵۰ میلیون قرص نان لواش در نانوایی‌ها گم می‌شود.

طرح هوشمندسازی نان رضایت‌بخش نبود

به نظر می‌رسد طرح هوشمندسازی نان نتوانسته رضایت‌مندی نانوایی و مردم را به دنبال داشته باشد؛ چرا که از طرفی نانوایی‌ها از افزایش هزینه تولید نان در صورتی که قیمت نان افزایشی نداشته سخن می‌گویند و از طرف دیگر مردم از کمبود و شلوغی صف نانوایی‌ها و بالا نرفتن کیفیت نان رضایت ندارند.

مرکز پژوهش‌های مجلس، دو نرخی شدن قیمت آرد را عامل این موضوع عنوان کرده است که باعث شده بسیاری از نانوایی‌ها به جای پخت نان اقدام به فروش آرد به صورت آزاد کنند. البته این موضوع ریشه در نبود سودآوری پخت نان داشت. نانوایی‌ها در این باره عنوان می‌کردند که با توجه به افزایش هزینه تولید از جمله هزینه کارگری، انرژی و سوخت، خمیرمایه، اجاره بها، بیمه و … ناچار به این کار هستند.

به نظر می‌رسد با ادامه مشکلات نانوایی‌ها و بی‌توجهی دولت به افزایش هزینه طبخ نان، همچنان تخلف در برخی از نانوایی‌ها ادامه داشته باشد و خرید نان بیش از گذشته برای شهروندان به‌ویژه ساکنان شهرستان‌ها و استان‌های کمتربرخوردار که سبد غذایی آنها ارتباط تنگاتنگی با نان دارد، سخت شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید