ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به دعوت رسمی «شی جین پینگ» همتای چینی خود روز گذشته وارد چین شد و مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

کاخ سفید: چین را به مقابله با ایران تشویق می‌کنیم

به گزارش سلام نو به نقل از العالم، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به دیدار آیت الله سید ابراهیم رئیسی و شی جین پینگ روسای جمهور ایران و چین گفت که واشنگتن به تعامل با پکن ادامه می‌دهد تا آن را به مقابله با ایران تشویق کند.

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید عصر سه شنبه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه ایا واشنگتن دیدار روسای جمهور ایران و چین را شکست تحریم ها علیه ایران می داند و پیامی برای دو کشور دارد؟ گفت که قصد ندارد در مورد این گفتگوها گمانه زنی کند.

سخنگوی کاخ سفید در عین حال با تکرار اتهامات ضد ایرانی بار دیگر به سیاست های فشار حداکثری آمریکا علیه تهران اذعان کرد و گفت: ما به تعامل با جمهوری خلق چین و سایر کشورها در سطح جهانی ادامه می دهیم تا آنها را تشویق کنیم برای مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران گام بردارند.

برخلاف سیاست فشار حداکثری آمریکا و تحریم های اقتصادی که واشنگتن علیه ایران و رقبای خود از جمله چین و روسیه اعمال می کند، شی جین پینگ رئیس جمهور چین روز سه شنبه در دیدار با سید ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود در پکن به صراحت بر مشارکت سازنده چین در مذاکرات احیای توافق هسته ای تاکید و خاطرنشان کرد که کشورش از حقوق قانونی ایران و حل موضوع هسته ای حمایت می کند.

رئیس جمهور چین گفت: پکن از حمایت ایران از حقوق قانونی خود و طی کردن راه های مناسب برای حل موضوع هسته ای در سریع ترین زمان ممکن پشتیبانی می کند.

شی جین پینگ همچنین درمورد روابط چین و ایران خاطرنشان کرد که کشورش به طور جدی در پی گسترش همکاری نزدیک با ایران و تقویت و رشد همکاری های استراتژیک است.

امضای ۲۰ سند همکاری میان مقامات تهران و پکن

مراسم امضای اسناد و تفاهم نامه همکاری بین تهران و پکن دیروز (سه شنبه) در حضور رئیسان جمهور و بین وزیران دو کشور در کنگره ملی خلق چین برگزار شد و دو کشور ۲۰ سند همکاری امضا کردند.

تفاهمات همکاری در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی از جمله اسناد امضا شده میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و چین است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دهمین سفر خارجی خود در ۱۸ ماه اخیر که بامداد سه شنبه به وقت تهران وارد پکن پایتخت چین و دومین شهر بزرگ این کشور شد و عصر همان روز به وقت پکن در ساختمان کنگره خلق چین مورد استقبال رسمی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین قرار گرفت.

این سفر در حالی انجام می شود که تهران- پکن گام‌های بلندی برای اجرای برنامه جامع مشترک ۲۵ ساله ایران و چین برداشته‌اند و سطح مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور در عالی‌ترین سطوح قرار دارد.

چین بزرگترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود و بر اساس آمار ۱۰ ماهه گمرک ایران، این کشور با ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مقصد اصلی صادرات ایران بوده و در مقابل کشورمان نیز در این مدت ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار واردات از چین داشته است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید