ارومیه در درون و اطراف خود جاذبه‌های تکرار نشدنی بسیاری دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره زمستان و جاذبه‌های بی‌همتای ارومیه بیشتر بدانید.

زمستان و جاذبه‌های بی‌همتای ارومیه

سلام نو _ سرویس گردشگری: اطراف ارومیه پر از کشتزارها و باغ‌های انگور و سیب است. پارک ملی و مناطق حفاظت شده، چشمه‌ها، کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده، مراتع ییلاقی و از همه مهم‌تر دریاچه ارومیه با جزایر متعدد و پرندگان گوناگونی که ساکن آن هستند، این شهر را از نظر طبیعی متمایز کرده است به همین جهت این دیار در اطراف خود جاذبه‌های بی‌نظیری دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

جاذبه‌های زمستانی و بی‌نظیر ارومیه

پیست اسکی خوشاکو

پیست اسکی خوشاکو تنها پیست اسکی استان آذربایجان غربی است که به‌لطف مناظر خیره‌کننده و امکانات مناسب، علاقه‌مندان ورزش‌های زمستانی را به خود جذب می‌کند.

این پیست ۵۰ هزار متر مربعی، در ارتفاع ۲,۸۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و دارای سه تله‌سیژ و یک تله آموزشی است. ضمن اینکه امکان کرایه وسایل اسکی نیز وجود دارد. تیوب‌سواری، ساخت آدم‌برفی، ورزش‌هایی نظیر پاراگلایدر از دیگر تفریح‌های رایج در پیست اسکی به شمار می‌آید.

با توجه به اینکه در روزهای برفی، جاده‌های منتهی به پیست مملو از برف می‌شود، حتما زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی به‌همراه داشته باشید.

زمستان و جاذبه‌های بی‌همتای ارومیه

فاصله از مرکز شهر: ۴۵ کیلومتر- حدود یک ساعت

آدرس: استان آذربایجان غربی، غرب ارومیه، راژان، روستای خوشاکو، پیست اسکی خوشاکو

آبشار یخی سولی

آبشار یخی سولی با طبیعت زیبا و بکری که دارد، از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری زمستانی استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود. این آبشار در جنوب شهرستان سلماس قرار گرفته و یکی از زیباترین آبشارهای یخی کشور است.

آبشار یخی یادشده در فصل زمستان میزبان طبیعت‌گردان و کوهنوردان بسیاری از اقصی نقاط ایران است که برای یخ‌نوردی به این آبشار می‌روند.

فاصله: ۹۰ کیلومتر- یک ساعت و ۴۵ دقیقه

آدرس: استان آذربایجان غربی، ۳۳ کیلومتری جنوب شهرستان سلماس، در جوار روستای سولی، آبشار یخی سولی

گردشگاه سلطان یعقوب

گردشگاه سلطان یعقوب نقده که با نام‌های هفت چشمه یا یئدی گوز نیز معروف است، در پایین کوه سلطان یعقوب و در کنار روستای بالقچی قرار دارد.

علت نام‌گذاری این گردشگاه به هفت چشمه به‌خاطر وجود چشمه‌ای بسیار زیبا در کنار کوه است که آب هفت نقطه از کوه به آن جاری می‌شود. پوشش گیاهی متنوعی در این محل به چشم می‌خورد و اکثر درختان آن را سرو و چنار تشکیل می‌دهند.

زمستان و جاذبه‌های بی‌همتای ارومیه

در صورتی که به گردشگاه سلطان یعقوب بروید، می‌توانید از امکاناتی همچون آب آشامیدنی، فضای سبز، امکانات رفاهی، ورزشی، شهربازی، رستوران، پارکینگ و... نهایت استفاده را ببرید.

این محل تفریحی در همه فصول سال بازدیدکننده دارد و علاوه بر بهار و تابستان که برای گردش و کوهنوردی مناسب است، با رسیدن فصل سرما و ریزش برف، امکان تیوب‌سواری و اسکی در آن وجود دارد. مردم بومی اغلب در روزهای تعطیل یا موقع غروب خورشید راهی تفرجگاه می‌شوند؛ به‌ویژه که در طول شب نمای بسیار زیبایی پیدا می‌کند.

فاصله از مرکز شهر: ۸۸ کیلومتر- یک ساعت و ۲۰ دقیقه

آدرس: استان آذربایجان غربی، سه کیلومتری جنوب غرب شهر نقده، گردشگاه سلطان یعقوب

چند جاذبه بی‌همتای ارومیه در زمستان

تالاب سولدوز نقده

تالاب سولدوز، از جاهای دیدنی نقده است که گردشگران داخلی و خارجی بسیاری در طول سال، به‌خصوص ایام تعطیل از آن دیدن می‌کنند. این تالاب ۴۰۰ هکتاری علاوه بر داشتن انواع گیاهان نظیر نی، جگن، گز، زیستگاه گونه‌های جانوری متعددی همچون فلامینگو، پلیکان سفید، چوب‌پا، تنجه، آنقوت و مرغابی‌ است.

با این اوصاف می‌توان گفت که تالاب سولدوز به‌خاطر پوشش گیاهی متنوع و وجود سایت پرنده‌نگری، محل ایدئالی برای اکورتوریست در اواخر زمستان، بهار و تابستان به شمار می‌رود.

زمستان و جاذبه‌های بی‌همتای ارومیه

جالب اینکه درست در ۶ ماهه نخست سال، تعداد پرندگان مهاجر تالاب به ۵۰۰۰ قطعه می‌رسد. در واقع این تالاب زیبا در مسیر مهاجرت پرندگانی قرار دارد که این محل را برای لانه‌گذاری و جوجه‌آوری انتخاب می‌کنند.

فاصله از مرکز شهر: ۱۲۶ کیلومتر- یک ساعت و ۴۰ دقیقه

آدرس: استان آذربایجان غربی، نقده، جاده ارومیه به نقده، ضلع جنوبی دریاچه ارومیه، تالاب سولدوز

قلعه کاظم داشی

اگر گذرتان به ارومیه افتاد، سری به قلعه کاظم داشی بزنید. این قلعه یکی از جاهای دیدنی اطراف ارومیه است. قلعه کاظم داشی در بخشی از ساحل دریاچه ارومیه است و قدمتی تاریخی دارد. داستان‌های تاریخی مختلفی درباره این قلعه در کتاب‌ها نوشته‌اند. به همین خاطر با اسم‌های مختلفی مثل داش قلاسی، قلعه سنگ، قیرخلار قالاسی یا قلعه چهل نفر معروف است.

آثار تاریخی زیادی را در این قلعه کشف کرده‌اند. بی‌تردید بازدید از چشم‌انداز شگفت‌انگیز اطراف همه را برای صعود به بالای تخته‌سنگ مشتاق می‌کند. از یک طرف دریاچه ارومیه جلوی چشم‌هایتان است و در طرف دیگر می‌توانید دشت شقایق‌های زیبا را ببینید. فاصله قلعه کاظم داشی با ارومیه ۷۵ کیلومتر است.

زمستان و جاذبه‌های بی‌همتای ارومیه

برای بازدید از آن باید به طرف سلماس بروید. به سه‌راهی قوشچی که رسید مسیر را تا رسیدن به شهر ادامه بدهید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، یک‌ونیم کیلومتری روستای گورچین قلعه

قلعه بانک

در ۱۸کیلومتری ارومیه قلعه‌ای تماشایی از دوره صفوی به یادگار مانده است. قلعه بانک یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه است که امیرخان پیشنهاد ساخت آن را داد. شاه عباس هم با این درخواست موافقت کرد. صاحب اصلی قلعه شخصی به اسم میرصوما بود. چهارطبقه‌ای‌بودن قلعه همه را شگفت‌زده می‌کند. این بنا را بالای کوهی ساخته‌اند و از دور مثل مخروطی خودنمایی می‌کند. تمام بخش‌های این قلعه از سنگ، آهک و آهن است و زیبایی خاصی دارد. برای بازدید از این قلعه باید به بخش صومای برادردوست ارومیه بروید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ۱۸کیلومتری شهرستان ارومیه، بخش صومای برادردوست.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید