۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۸
کد خبر: 55419061

ارومیه دیدنی‌های کم‌نظیری دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره چند دیدنی مهم در اطراف ارومیه بیشتر بدانید.

چند دیدنی مهم در اطراف ارومیه

سلام نو _ سرویس گردشگری: ارومیه از شهرهای استان آذربایجان غربی است که نه‌تنها جاذبه‌های منحصربه‌فردی را در خود جای داده است، بلکه دیدنیهای متعددی در حوالی آن وجود دارد که لذت سفر به این منطقه را دوچندان می‌کنند. سالانه گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور راهی این شهر می‌شوند تا ضمن استفاده از آب‌وهوای مطبوع و معاشرت با مردم خون‌گرم آن، به جاهای دیدنی ارومیه سر بزنند.

اطراف ارومیه و تماشایی‌ترین دیدنی‌های ممکن

دریاچه سیلوانا

دریاچه سیلوانا ‌پشت سد شهرچای قرار دارد که آب آن از کوه‌های سیلوانا تامین می‌شود. این جاذبه گردشگری از سال ۱۳۸۴ تاکنون پذیرای گردشگران بسیاری، به‌خصوص در فصل بهار و تابستان بوده است. با این وجود، بهترین فصل سفر به این دریاچه‌، بهار است؛ درست زمانی که درختان و گیاهان اطراف دریاچه در زیباترین حالت خود قرار دارند.

صدای امواج آب و سکوت و آرامشی که در روزهای غیرتعطیل بر این منطقه حاکم است، بهترین فرصت برای زدودن خستگی و گرفتن انرژی از طبیعت محسوب می‌شود. کوه‌های اطراف دریاچه که عموما مملو از برف هستند، زیبایی منطقه را دوچندان کرده‌اند.

چند دیدنی مهم در اطراف ارومیه

جاده منتهی به دریاچه کاملا آسفالت است و از این نظر هیچ مشکلی نخواهید داشت. طبیعت بکر و کوه‌های بلند سیلوانا باعث شده‌اند که طی چند سال گذشته مسابقات پاراگلایدر در کنار دریاچه برگزار شود.

فاصله از مرکز شهر: ۴۰ کیلومتر- ۵۵ دقیقه

آدرس: ارومیه، شهر سیلوانا، دریاچه سیلوانا

غار سهولان

غار سهولان از جذاب‌ترین غارهای آبی کشور واقع در ۴۳ کیلومتری جنوب شرق شهر مهاباد است که روزانه گردشگر بسیاری از سراسر کشور از آن دیدن می‌کنند. طبق پژوهش‌ کارشناسان، این غار حدود ۷۰ میلیون سال قبل، یعنی در اواخر دوره کرتاسه به وجود آمده است.

سهولان به زبان کردی به‌معنای یخبندان است که شاید علت این نام‌گذاری، اختلاف دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ای غار با محیط بیرون باشد. جالب اینکه مردم بومی به‌واسطه وجود تعداد بسیاری کبوتر در این غار، به آن غار لونه کوتر (لانه کبوتر) نیز می‌گویند.

عمق آب غار به ۵۰ متر می‌رسد، گرچه میانگین عمقش حدود ۲۰ متر است؛ همچنین ارتفاع دریاچه داخل غار از سطح دریا ۱,۷۵۰ متر است. در اینجا نیز مشابه غار علیصدر می‌توانید شاهد قندیل‌های زیبا باشید و با قایق پارویی به گشت‌وگذار روی دریاچه بپردازید.

چند دیدنی مهم در اطراف ارومیه

دیدن کل غار سه ساعت زمان می‌برد که مستلزم عبور از سه حوضچه، چند تونل و دالانی باریک است. بازدید از غار سهولان در همه فصول امکان‌پذیر است؛ هرچند با توجه به سرمای هوا در فصول سرد سال و همین طور اختلاف دمای ۱۵ درجه‌ای غار نسبت به محیط بیرون که آن را سردتر نیز می‌کند، بهار و تابستان را می‌توان بهترین زمان بازدید از غار سهولان دانست.

فاصله از مرکز شهر: ۱۵۶ کیلومتر- دو ساعت و ۱۵ دقیقه

آدرس: استان آذربایجان غربی، مهاباد، جاده بوکان - مهاباد، غار سهولان

دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف ارومیه

دریاچه ارومیه

محال است تا ارومیه بروید و به دریاچه زیبای آن سری نزدید. این دریاچه یکی از جاهای دیدنی اطراف ارومیه است که گردشگرهای زیادی برای بازدید از آن به ارومیه می‌روند. دریاچه ارومیه مثل جواهری در غربی‌ترین بخش ایران می‌درخشد. هرساله میزان زیادی نمک از این دریاچه استخراج می‌کنند. ساحل‌های ماسه‌ای ، لجنی و صخره‌ای اطراف دریاچه چشم‌انداز بسیار تماشایی‌ای دارد. با کم‌وزیادشدن غلظت نمک و فعالیت‌های میکروسکوپی رنگ دریاچه سرخ و نارنجی می‌شود. طبیعت چشمگیر و گونه‌های مختلف پرندگان از جاذبه‌های طبیعی دریاچه ارومیه است.

چند دیدنی مهم در اطراف ارومیه

در فصل‌های مناسب تنی به آب دریاچه ارومیه بزنید؛ البته به‌خاطر غلظت بالای نمک، به‌راحتی روی آب شنار می‌مانید. قایق‌سواری هم از دیگر امکانات تفریحی دریاچه است. فراموش نکنید که در این دریاچه صحنه‌های اعجاب‌انگیز از طبیعت انتظارتان را می‌کشد. بی‌ترید این تصاویر از پشت لنز دوربینتان دیدنی‌تر می‌شود.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ۲۰کیلومتری ارومیه

روستای هفت آباد

روستای هفت آباد یکی از خوش‌آب‌وهواترین جاهای تفریحی ارومیه است. وجود چشمه آبگرم روستا توریست‌های زیادی را به طرف این منطقه می‌کشاند. دمای آب چشمه حدود ۳۲ تا ۳۴ درجه سانتی‌گراد است. آب‌تنی در این چشمه دردهای مفصلی را بهتر می‌کند. ساخت استخر در ورودی این چشمه استفاده از این آب را راحت‌تر کرده است. می‌توانید کنار استفاده از چشمه از طبیعت دل‌نشین روستا هم دیدن کنید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، بخش سیلوانا، روستای هفت آباد.

تالاب گلمرز

تالاب‌ها از تماشایی‌ترین جاذبه‌های طبیعت هستند. می‌توانید در بازدید از جاهای دیدنی اطراف ارومیه به تالاب گلمرز سری بزنید. در چشم‌انداز تالاب، کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده زاگرس خودنمایی می‌کند. با شروع بهار و آب‌شدن برف‌ها حجم آب تالاب بیشتر از هر زمان دیگری است.

چند دیدنی مهم در اطراف ارومیه

خبر خوب این است که اطراف این تالاب مغازه‌های مواد خوراکی و ایستگاه‌های قایق‌رانی مهیاست. از بابت رستوران و کافی‌شاپ هم خیالتان راحت باشد. می‌توانید ساعتی را روی آب تالاب قایق‌سواری کنید و از تماشای مناظر اطراف لذت ببرید؛ اما فراموش نکنید که اجازه شنا در این تالاب را ندارید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، روستای گلمرز

جزیره اشک

شاید اسم جزیره شما را به یاد جنوب و خلیج فارس بیندازد؛ اما جزیره اشک، جزیره‌ای کوچک در دل دریاچه ارومیه است. این جزیره گونه‌های جانوری و گیاهی ویژه‌ای دارد. گوزن زرد ایرانی یکی از نایاب‌ترین حیواناتی است که در این جزیره زندگی می‌کند؛ اما این روزها به‌خاطر حجم کم آب در این منطقه به فکر انتقال این حیوان هستند. همیشه پرنده‌های مهاجر در مسیر رفتن به جنوب، در جزیره اشک ارومیه توقف می‌کنند. مرغ آتش، کاکایی، آنقوت و تنجه بخشی از این پرندگان هستند.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، بخش جنوبی کبودان، ۴۰کیلومتری بندر گلمانخانه

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید