این روزها خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان بیش از پیش افزایش داشته است. برخی به قصد اخذ قامت ترکیه اقدام به خریداری خانه می کنند. اما این راه خطراتی نیز دارد که در این مطلب به آن پرداخته ایم.

خطرات خرید ملک در ترکیه که از آن بی خبری!

آمار سال ۲۰۲۳، حاکی از آن است که خرید ملک در ترکیه، از هر زمان دیگری بیشتر شده است. بخش اعظمی از این آمار، مستقیما به ایرانیان اختصاص دارد؛ به گونه‌ای گه گویا کشور ترکیه، به وطن دوم ما ایرانی‌ها تبدیل شده است. همه با هزار امید و آرزو برای خرید خانه، به این کشور روانه می‌شوند، بدون آنکه اصلا از خطرات خرید ملک در ترکیه، آگاه باشند.

بله درست است؛ ترکیه نیز مثل هر کشور دیگر، در کنار مزایا و آزادی‌هایی که در اختیار مهاجران قرار می‌دهد، معایب و مشکلاتی را نیز به وجود می‌آورد. گرفتن پاسپورت ترکیه با خرید ملک، هرچند آسان است و آروزی بسیاری از ما است، اما سختی‌هایی را نیز به دنبال دارد. این معضلی است که شاید اکثر ایرانیان به آن دچار شوند؛ زیرا بدون اطلاع از خطرات خرید ملک در ترکیه، هرگز نمی‌توان زندگی شاد و دلپذیری را در این کشور آغاز نمود.

معایب خرید ملک در ترکیه

بیشترین خطراتی که مردم را در خرید خانه در ترکیه تهدید می کند، مربوط به نا آگاهی آنها می شود. این نا آگاهی سبب می شود افراد سود جو و کلاهبردار بتوانند به راحتی به نیت خود برسند. اما خطراتی که متقاضیان خرید ملک در ترکیه را تهدید می کنند، چه مواردی هستند؟

شرکت های توریستی و آژانس های مسافرتی

متاسفانه برخی از افراد برای خرید ملک و خانه به آژانس های مسافرتی و شرکت های توریستی مراجعه می کنند. تخصص این قبیل شرکت ها فقط در زمینه گردشگری و توریستی می باشد. حتی این شرکت ها مجوز های لازم برای خرید و فروش ملک در کشور های دیگر را ندارند. اما به دلیل اطلاعات جامعی که در مورد خرید ملک در ترکیه کسب نموده اند به راحتی می توانند مسافران خود را فریب دهند و با اخذ مبالغ زیادی از آنها به نیت شوم خود برسند. به یاد داشته باشید برای انجام هر کاری باید به متخصص و کارشناس مربوط به آن مراجعه کنید. آژانس های مسافرتی و شرکت های توریستی فقط در امر گردشگری تخصص و مجوز دارند.

حتی در اغلب مواقع دیده شده است، آژانس های مسافرتی خود را به عنوان شرکت واسط در امر مهاجرت معرفی کرده اند و به این شیوه هم پول واسطه گری خود را می گیرند و هم مبالغ مربوط به خرید خانه در ترکیه را از مشتری اخذ می کنند.

خطرات خرید ملک در ترکیه که از آن بی خبری!

شرکت های املاک واسط در کشور مبدا

دسته دیگر از شرکت ها و موسسات که خرید خانه از آنها به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود، شرکت هایی است که در ایران وجود دارند. این قبیل شرکت ها با تبلیغات مختلف سعی در فریب مردم دارند. باید بدانید تمامی شرکت های املاک و موسسات مهاجرتی به ترکیه برای انجام روال کاری خود در ترکیه به مجوز نیاز دارند. مجوز های لازم فقط از سوی دولت ترکیه اخذ می گردد. اغلب شرکت های املاک که در تهران با واسطه برای مشتریان خود (در ترکیه) ملک خریداری می کنند هیچ گونه مجوزی از سوی دولت ترکیه ندارند. خرید ملک از این شرکت ها یک ریسک بزرگ است.

شرکت های املاک محلی کوچک

با توجه به اینکه خرید ملک توسط اتباع خارجی در ترکیه افزایش یافته است، شرکت های بسیاری در ترکیه به وجود آمده اند که اغلب آنها مجوز های لازم در این حوزه را ندارند. شرکت های بدون مجوز برای آنکه در سطح شهر شناخته نشوند و بازرسان دولتی از وجود آنها با خبر نشوند. در مکان های کم تردد شهر شرکت خود را افتتاح می کنند و از راه های مختلف مشتری به دست می آورند. این شرکت ها اغلب کوچک هستند و نام و نشانی ندارند. تحت هیچ شرایطی به این قبیل شرکت ها مراجعه نکنید. متاسفانه اخیرا دیده شده کارشناسان این شرکت ها بعد از اخذ مبالغ هنگفت از مشتریان خود، شرکت را به طور کلی منحل می کنند.

شرکت های مهاجرتی و وکلای حقوقی بدون نام و نشان

متاسفانه این روز ها به راحتی می توان یک شرکت بدون مجوز دایر نمود و بعد از مدتی سودجویی از مردم درب آن را بست. اخیرا در ایران نیز برخی از افراد با معرفی خود به عنوان وکیل مهاجرت سعی در فریب مردم دارند که متاسفانه بسیاری از مردم در دام این افراد افتاده اند. وکلای مهاجرت که بدون مجوز و با پروانه جعلی کار می کنند، با گرفتن مبالغ بالایی قول اخذ اقامت و شهروندی ترکیه را به مراجعه کنندگان خود می دهند. اما دریغ از اینکه برای این افراد کاری انجام دهند. پیشنهاد ما به شما این است که در مراجعه به این افراد در ابتدا پروانه وکالت آنها را بررسی نمایید. این افراد باید مجوز های لازم از کشور ترکیه را اخذ کرده باشند.

افراد و شرکت های واسط دوستان و آشنایان

متاسفانه افراد کلاهبردار حتی به نزدیکان خود نیز رحم نمی کنند، در اصل این اشخاص کار خود را از آشنایان و اقوام خود آغاز می کنند. به یاد داشته باشید در امر مهاجرت و یا خرید ملک در ترکیه به هیچ کسی اعتماد نکنید حتی اقوام و نزدیکان خود.

خطرات خرید ملک در ترکیه که از آن بی خبری!

نکات مهم خرید خانه در ترکیه

با توجه به افزایش خرید خانه در ترکیه، افرادی سودجو از این فرصت استفاده کرده و اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. بنابراین رعایت یکسری نکات و داشتن اطلاعات لازم و کافی در زمینه خرید ملک در ترکیه از اهمیت زیادی برای شما برخوردار است تا سرمایه خود را از دست ندهید. برخی از این نکات مهم که هنگام خرید خانه در ترکیه باید بدانید شامل موارد زیر است:

  • شرکت و املاکی که خانه را از آن‌ها خریداری می‌کنید دارای مجوز رسمی دولت ترکیه باشند.
  • قبل از انتقال هر گونه وجه برای خرید ملک در ترکیه، استعلام لازم را در مورد بدهی بانکی، وام بانکی، محدودیت‌های قانونی و … انجام دهید. به عبارتی ملک خریداری شده به دولت، بانک و اداره مالیات بدهکار نباشد. می‌توانید استعلام این موارد را با مراجعه به اداره تاپو به دست آورید.
  • اتباع خارجی از پرداخت هزینه مالیات ملک معاف هستند.
  • ملک خریداری شده دارای سند رسمی معتبر ترکیه یعنی تاپو باشد و در اداره تاپو به ثبت رسمی رسیده باشد. این ملک باید از یک شخص ترک خریداری شود تا بتوانید اقامت ترکیه را دریافت کنید.
  • اگر ملک در حال ساخت است و پیش خرید شده است باید دارای سند رسمی باشد.
  • اگر برای اخذ اقامت و شهروندی ترکیه اقدام به خرید ملک کرده‌اید، ارزش ملک خریداری شده باید حداقل ۲۵۰ هزار دلار باشد.
  • توجه داشته باشید که با یک سند به ارزش حداقل ۲۵۰ هزار دلار، تنها یک نفر و اعضای خانواده با سن زیر ۱۸ سال می‌توانند برای دریافت شهروندی درخواست بدهند. یعنی به ازای هر فرد بالغ و بالای ۱۸ سال باید ۲۵۰ هزار دلار برای خرید ملک و از حساب شخص متقاضی برای فروشنده واریز شود.
  • دریافت شهروندی ترکیه با سند یک ملک برای چند نفر امکان‌پذیر است اما به شرطی که هر کدام از شرکا، ۲۵۰ هزار دلار از حساب‌های جداگانه و به اسم خود به حساب فروشنده پرداخت کرده باشند. به طور مثال اگر ارزش ملکی در ترکیه ۵۰۰ هزار دلار باشد، دو نفر می‌توانند با پرداخت جداگانه ۲۵۰ هزار دلار از حساب خود به حساب فروشنده، دو سند برای یک ملک بگیرند و درخواست شهروندی خود را به صورت جداگانه ثبت کنند.
  • مبلغ ملک فقط از حساب متقاضی اصلی به حساب فروشنده ملک پرداخت شود.
  • اگر کفالت والدین خود یا یکی از آن‌ها را بر عهده دارید می‌توانید با سند یک ملک مشترک برای دریافت اقامت اقدام کنید. باید مدارک رسمی و معتبر از ایران مانند مدارک کفالت بهزیستی تهیه کرده و ترجمه کرده و به سفارت یا اداره مهاجرت ترکیه ببرید.
  • از خرید خانه وام‌دار در ترکیه پرهیز کنید.

در نظر داشتن فاصله مراکز درمانی و مراکز خرید با خانه‌ای که خریداری می‌کنید.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید