ارومیه جاذبه‌های زیبا و دیدنی پر شماری دارد، از این رو با ما همراه باشید و درباره زیبایی‌های باورنکردنی جاذبه‌های طبیعی ارومیه بیشتر بدانید.

زیبایی‌های باورنکردنی جاذبه‌های طبیعی ارومیه

سلام نو _ سرویس گردشگری: ایران سرزمینی پهناور است که هر نقطه از آن، سرشار از جاذبه‌ های فرهنگی، طبیعی و تاریخی است. یکی از مناطق زیبا و پر از جاذبه در ایران، شهر ارومیه است. ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی،‌ قدیمی ترین شهر در منطقه شمال غربی ایران است که در ۲۰ کیلومتری دریاچه ارومیه قرار گرفته است. در ادامه به تعدادی از جاذبه های طبیعی و زیبای ارومیه می‌پردازیم.

چند جاذبه طبیعی و زیبای ارومیه

سیر داغی

اگر قصد کوهنوردی در ارومیه را دارید، خود را به کوه سیر داغی برسانید. جایی که در تمام روزهای هفته کوهنوردانی را در مسیر خود می‌بینید که به سمت قله صعود می‌کنند.

این کوه با شیب کم، چشم‌انداز زیبایی به شهر دارد و یکی از کوه‌های امن در ارومیه است که بسیاری از افراد آن را برای گلگشت انتخاب می‌کنند. این کوه دارای امکانات مختلف مثل پارکینگ، رستوران، کافه، سرویس بهداشتی است.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ۲ کیلومتری جنوب غرب شهر ارومیه

زیبایی‌های باورنکردنی جاذبه‌های طبیعی ارومیه

کوه دالامپر

دالامپر یکی از شگفت‌انگیزترین مناطق ارومیه است که باید در لیست جاهای دیدنی ارومیه آن را اضافه کنید. کوه دالامپر با ارتفاع ۳۵۰۰ متری چشم‌اندازی شگفت‌انگیز از یخچال‌های طبیعی چندهزارساله و دریاچه‌های طبیعی دارد.

ضمن اینکه در مرز سه کشور ایران، عراق و ترکیه است که با صعود به قله می‌توانید خاک هر سه کشور را ببینید. در انتهای کوه هم آبشاری وجود دارد که از ذوب شدن برف کوه و جاری شدن رود سرچشمه می‌گیرد که دیدن آن هم خالی از لطف نخواهد بود.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ۴۵ کیلومتری ارومیه

غار تمتمه

اگر می‌خواهید تجربه‌ای از دل تاریخ کهن سکونت انسان را در دل طبیعت ببینید، جای درستی آمده‌اید. غار تمتمه یا تمتمان در ۲۰ کیلومتر ارومیه در کوهی به همین نام قرار دارد. جایی که خبر از حضور انسان در دوران پارینه سنگی می‌دهد و نشانه‌هایی از سکونت انسان با کندن غار در قسمت انتهایی آن وجود دارد. این غار همچنین به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: ایران، استان آذربایجان غربی، ۲۰ کیلومتری جاده ارومیه، سرو، روستای تمتمان

زیبایی‌های باورنکردنی جاذبه‌های طبیعی ارومیه

آبشار سولک

در غرب ارومیه و دامنه سرسبز و خنک نوار مرزی ایران و ترکیه روستای سولک با طبیعتی زیبا و سرسبز قرار دارد. این روستا دارای یک دره زیباست که به آبشار منتهی می‌شود و به دره هفت کانی یا هفت چشمه معروف است.

این آبشار با ارتفاع ۷۶ متری از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می‌گیرد و در تمام سال پر آب است تا جایی که در روزهای گرم تابستان هم بخش‌هایی از آن را خواهید دید که پوشیده از برف است.

آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه، روستای سولک

چشمه آب گرم هفت آباد

ارومیه شهر چهار فصلی است که در فصول سرد هم می‌توانید روی آن حساب باز کنید. یکی از جاهای دیدنی ارومیه در زمستان، چشمه آب گرم هفت آباد در روستایی به همین نام و در دامنه کوهی با آتشفشان خاموش است. این چشمه علاوه بر خواص درمانی یکی از پرطرف‌دارترین مناطق گردشگری و دارای استخرهای آب است.

آدرس: استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، بخش سیلوانا، روستای هفت آباد

زیبایی‌های باورنکردنی جاذبه‌های طبیعی ارومیه

جاذبه‌های طبیعی و باورنکردنی ارومیه

چشمه آب معدنی کوه زنبیل

یکی از چشمه های آب معدنی که خواص درمانی بسیاری دارد، چشمه آب معدنی کوه زنبیل است. این کوه بیشتر با نام زنبیل داغی شناخته می شود که در مجاورت دریاچه ارومیه و در دهستان نازلو قرار دارد. چشمه آب معدنی کوه زنبیل یکی از چشمه های آب معدنی موجود در ارومیه است که هرساله گردشگران و بومیان زیادی را به سمت خود جذب می کند. این چشمه شامل یک حوضچه به شکل دایره است و عمقی نزدیک به ۲۵ سانتی متر دارد. قطر این چشمه حدود ۴ متر است. چشمه از کف حوض جوشیده و از آن گاز خارج می شود. آب چشمه شامل مواد معدنی بی کربنات کلسیم، منیزیم آهن دار و سولفات است که برای درمان بیماری های پوستی و مفصلی بسیار موثر است. آب معدنی کوه زنبیل بسیار گواراست و با نوشیدن آن جان تازه ای می گیرید.

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و یکی از شورترین دریاچه های جهان محسوب می شود. این دریاچه ششمین دریاچه بزرگ آب شور دنیاست.

زیبایی‌های باورنکردنی جاذبه‌های طبیعی ارومیه

طبق تقسیمات کشوری این دریاچه بین دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است. این دریاچه به دلیل بحران کم آبی کشور با خشکی رو به رو شده بود اما خوشبختانه مجددا جانی تازه یافت و امروزه یکی از جاهای دیدنی ارومیه به حساب می آید. دراچه ارومیه زیستگاه بسیاری از پرندگان به شمار می رود و صد ها جزیره کوچک در آن جای گرفته است. دریاچه ارومیه در سال ۱۳۵۲ در فهرست پارک های ملی ایران به ثبت رسید. این پارک ملی از زیستگاه های طبیعی جانوران در ایران بوده و یکی از ۹ ذخیره گاه زیست کره در ایران است.

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو از بی نظیر ترین و بکر ترین جاذبه های طبیعی آذربایجان غربی است. این دریاچه در ۴۵ کیلومتری غرب ارومیه و در میان کوه های مرزی ایران و ترکیه واقع شده است که با چشم اندازی زیبا مکانی برای استراحت مسافران بوده و زیبایی آن چشم هر بیننده ای را خیره می کند. این دریاچه نام خود را از رهبر مسیحیان یعنی بنیامین مارشیمون گرفته است.

زیبایی‌های باورنکردنی جاذبه‌های طبیعی ارومیه

مساحت دریاچه بسیار وسیع و نیلگون مارمیشو ۵ هکتار بوده و عمقی حدود ۵۰ الی ۶۰ متر دارد. آب دریاچه مارمیشو از تجمع آب رودخانه نازلوچای حاصل می گردد و رودخانه نازلوچای نیز از کوه های ستاره لوند و بایبون سرچشمه می گیرد و در نهایت در تنگه ای سرسبز و تماشایی جریان می یابد. دریاچه مارمیشو زیستگاه گیاهانی مانند درختان بید، درختان گردو، درختان بلوط، بنه، عناب، گلابی، زالزالک، بادام، گز، صنوبر و سایر درختچه‌ ها است. هم چنین پرندگان مهاجر مختلفی نیز در این دریاچه زندگی می کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید