این روزها تبلیغات درباره اخذ اقامت با خرید ملک در ترکیه بسیار به چشم می خورد. در این مطلب به این موضوع پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

اخذ اقامت با خرید ملک در ترکیه

براساس قوانین کشور ترکیه، هر تبعه خارجی می تواند با خرید ملک در این کشور، نسبت به اخذ اقامت ترکیه اقدام کند و این اقامت تا زمانی که ملک خریداری شده در تملک متقاضی باشد، تمدید می شود.

در نظر داشته باشید که علاوه بر مزایای متعدد این روش که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، با داشتن این اقامت شما می توانید برای سایر روش های مهاجرتی، از طریق سفارتخانه های آن کشورها در ترکیه (خصوصاً کشورهای اروپایی) به مراتب سریعتر و راحتتر اقدام کنید.

شرایط اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک 

شما برای این کار در ابتدا باید به ترکیه سفر کرده و با بازدید از املاک مختلف، ملک مدنظر خود را انتخاب کنید. پس از خرید ملک و انتقال سند به نام شما، می توانید از اداره مهاجرت ترکیه (Göç İdaresi)، برای دریافت اقامت درخواست وقت ملاقات (Randevu) کنید و در زمان مشخص شده با در دست داشتن مدارک لازم به این اداره مراجعه و اقامت یک ساله خود را دریافت کنید. مدارک و فرآیند انجام این کار در ادامه توضیح داده خواهد شد.

حداقل سرمایه برای خرید ملک در ترکیه 

از نظر قانون محدودیتی برای حداقل سرمایه جهت خرید ملک در ترکیه وجود ندارد. اما شما باید بدانید که برای خرید ملک در ترکیه حداقل به چه مقدار سرمایه نیاز دارید.

قیمت خانه در ترکیه به عوامل گوناگونی نظیر شهر و محله انتخاب شده، قرار داشتن یا نداشتن ملک در برج ها و پروژه های بزرگ و مجهز، سن بنا، امکانات ملک و… بستگی دارد. اما به طور معمول قیمت ملک در ترکیه حداقل از متری ۳ هزار لیر شروع می شود و شما برای خرید یک خانه معمولی و کوچک (۵۰ متری) در ترکیه باید حداقل مبلغ ۲۵۰ هزار لیر به بالا را در نظر بگیرید.

 قیمت خانه در ترکیه به پول ایران 

قیمت خانه در ترکیه به پول ایران با توجه به قیمت روز لیر محاسبه می شود. به عنوان مثال اگر قیمت لیر را حدود ۲۴۰۰ تومان در نظر بگیریم (که در حال حاضر نیز حدود همین مقدار است)، بنابراین قیمت یک خانه ۲۵۰ هزار لیری در ترکیه، چیزی در حدود ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

در نظر داشته باشید که با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت خانه در تهران، حتی در محلات متوسط و رو به پایین نیز کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان نیست، شما با همین مقدار پول می توانید یک خانه نسبتاً خوب در ترکیه خریداری کنید و از مزایای دریافت اقامت و پاسپورت ترکیه نیز بهره مند شوید و در این کشور کار و زندگی کنید.

اخذ اقامت با خرید ملک در ترکیه

قوانین اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک

مطابق با به روز ترین قوانین ترکیه در رابطه با اخذ اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه، شما با خرید ملکی (خانه، آپارتمان، زمین و …) به ارزش حداقل ۲۵۰ هزار دلار آمریکا می توانید جهت دریافت شهروندی و تابعیت ترکیه درخواست دهید.

به این صورت نیست که ملکی را خریداری بفرمایید، شهروندی ترکیه را دریافت کنید و سپس برای فروش ملکتان در ترکیه اقدام کنید. برای اینکه بتوانید این تابعیت را حفظ کنید باید تا ۳ سال ملکی که خرید کرده اید را نگه دارید. پس از اخذ تابعیت، می توایند برای دریافت پاسپورت ترکیه اقدام کنید که در حدو ۶۵ تا ۸۰ روز زمان می برد.

چنانچه ۲۵۰ هزار دلار ندارید، نگران نباشید با ۶۰ هزار دلار هم می توانید اقامت توریستی ترکیه را دریافت کنید، که می توانید آن را تا ۱۰ سال تمدید کنید. نکته ای که وجود دارد نمی توانید با این اقامت کار کنید، زیرا مجوز کار بهتان تعلق نمی گیرد. از دیگر قوانین مربوط به اخذ اقامت از طریق خرید خانه در ترکیه می توان به این مورد اشاره کرد که با مجوز تحصیلی هر چند سال هم که در ترکیه حضور داشته باشید جز سال های اقامتی تان برای اخذ اقامت دائم ترکیه محسوب نمی شود.

 شرایط ملک برای اخذ اقامت ترکیه 

بر اساس قوانین ترکیه، تنها شرط لازم در این فرآیند این است که باید شش دانگ سند ملک به نام متقاضی و یا به صورت مشترک فقط به صورت ۳ دانگ، ۳ دانگ به نام اعضای همان خانواده باشد و هیچ ویژگی خاصی برای ملک خریداری شده قید نشده است.

اخذ اقامت با خرید ملک در ترکیه

شهر مناسب برای خرید ملک در ترکیه 

خیر. شما می توانید در هر شهری از ترکیه، ملک مدنظرتان را بر اساس سلیقه خود انتخاب کنید. اگر شما شهرهای مدرن، بزرگ و پرجمعیت را دوست دارید، خرید ملک در شهرهایی نظیر استانبول، آنکارا و ازمیر مناسب شماست، و اگر دوستدار طبیعت و فضای سرسبز هستید و همچنین قصد خرید خانه ارزان قیمت در ترکیه را دارید، شهرهایی نظیر آنتالیا، آنالیا و مارماریس را به شما پیشنهاد می کنیم.

آیا با خرید یک ملک در ترکیه، به اعضای خانواده فرد متقاضی نیز اقامت ترکیه داده می شود؟

بله. با خرید ملک در ترکیه می توانید برای خود، همسر و تمام فرزندان زیر ۱۸ سال اقامت ترکیه را دریافت کنید.

اگر شما دارای فرزند بالای ۱۸سال هستید، می توانید او را در سند خانه شریک کنید تا برای او نیز به همراه خود اقامت ترکیه را دریافت کنید. البته به یاد داشته باشید که آفیسر اداره مهاجرت ترکیه در این خصوص آزادی و اختیار عمل در تصمیم گیری دارد و می تواند این درخواست را رد کند.

اقامت ترکیه با اجاره خانه

یکی دیگر از روش های اخذ اقامت ترکیه، اقامت ترکیه با اجاره خانه است. این اقامت از نوع توریستی می باشد، به این معنا که فرد اجازه کار یا تحصیل در کشور ترکیه ندارد و برای کار و تحصیل در ترکیه باید مجوز دریافت کند و نوع اقامت خود را تغییر دهد. پیش از سال ۲۰۲۰ اقامت توریستی ترکیه از طریق اجاره ملک به صورت دو ساله اعطا می شد که قابلیت تمدید نیز داشت. اما در قوانین جدید که از ابتدای سال ۲۰۲۰ و در سال ۲۰۲۱ نیز اجرا شده است، این اقامت به صورت یک ساله اعطا می شود و پس از پایان یک سال قابلیت تمدید ندارد. برای تمدید این نوع اقامت باید حداقل یک سال از پایان اقامت قبلی گذشته باشد.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید