۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۳
کد خبر: 55418811

شهر اندیمشک از شهر های، استان خوزستان است. در این مقاله به معرفی تعدادی از جاهای دیدنی اندیمشک می پردازیم.

جاهای دیدنی اندیمشک

سلام نو-سرویس گردشگری: در این مقاله به معرفی شهر اندیمشک و جاهای دیدنی اندیمشک می پردازیم. جهت آشنایی بیشتر با این شهر و جاذبه های دیدنی آن همراه ما باشید.

معرفی اندیمشک و تعدادی از جاهای دیدنی اندیمشک

یکی از شهر های جنوب غربی کشور، اندیمشک است و یکی از شهر های استان خوزستان محسوب می شود. در کوهپایه های زاگرس مرکزی می توانید این شهر را مشاهده کنید. این شهر در مجاورت مکان های لور و اری ترین قرار گرفته است. این دو مکان از خرابه های شهر باستانی و قدیمی کشور محسوب می شوند. به همین علت در شهر اندیمشک می توانید آثار تاریخی بسیاری مشاهده کنید. شهر اندیمشک به علت اینکه سه استان خوزستان، کرمانشاه و لرستان را به یکدیگر وصل کرده است، از شهر های مهم کشور به حساب می آید. پل صیحه، قلعه حسینی، آرامگاه محمود علی، قلعه رزه، سد کرخه، دژ سرقلا، امامزاده احمد و... تعدادی از جاهای دیدنی اندیمشک هستند که در ادامه به معرفی کامل آنها می پردازیم.

معرفی پل صیحه از جاهای دیدنی اندیمشک

پل صیحه از جمله جاهای دیدنی اندیمشک به شمار می آید. این پل تا شهر اندیمشک ۸ کیلومتر فاصله دارد. قدمت پل صیحه به دوران صفویان باز می گردد. این آثار تاریخی در سال ۱۳۷۹ شناسایی و به عنوان یکی از آثار تاریخی اندیمشک معرفی شد. پل صیحه یکی از آثار ملی محسوب می شود که به ثبت رسیده است. این پل از ۱۲ دهنه تشکیل شده است. در زمان های قدیم از این دهانه ها برای انتقال آب استفاده می کردند. از این دهانه ها برای آبیاری زمین های کشاورزی استفاده می کردند. در ساخت این پل از آجر، گل، آهک و ساروج استفاده شده است. این پل با نام آباره عباس خان نیز شناخته می شود. این آثار تاریخی دارای استحکام و استقامت بسیاری می باشد.

آشنایی با قلعه حسینی

در این بخش به معرفی یکی دیگر از جاهای دیدنی اندیمشک می پردازیم. قلعه حسینی یکی از جاهای دیدنی اندیمشک است که سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. با گذر از جاده ی اندیمشک به سمت پل دختر می توانید این آثار تاریخی را مشاهده کنید. قلعه حسینی در دوران صفویان ساخته شده است. قلعه حسینی در شهر اندیمشک و در روستای قلعه رزه واقع شده است. این قلعه در دو طبقه مجزا ساخته شده است که طبق تحقیقات انجام شده بر روی آن، پی برده اند که طبقه دوم آن در زمان های قدیم برای نگهبانی استفاده می کردند. در قسمت غربی قلعه حسینی، پلکان هایی ساخته شده است که با استفاده از آن می توانید به طبقه دوم بروید. در ساخت این قلعه از مصالحی مانند ساروج و سنگ لاشه استفاده شده است.

جاهای دیدنی اندیمشک

جاهای دیدنی اندیمشک

معرفی آرامگاه محمود علی از جاهای دیدنی اندیمشک

از دیگر جاهای دیدنی اندیمشک می توان به آرامگاه محمود علی اشاره کرد. این آرامگاه در روستای محمود علی واقع شده است. در بخش الوار گرمسیری اندیمشک و در روستای محمودعلی می توانید این مقبره را مشاهده کنید. آرامگاه محمود علی متعلق به قرون میانه اسلامی است. گنبد این مقبره مخروطی شکل است و از سطح مقبره تا این گنبد حدود هشت متر فاصله است. گنبد در دو طبقه ساخته شده است که دارای دو جداره مجزا می باشد. دو جداره بودن این مقبره به این معناست که فضایی بین گنبد و مقبره وجود دارد و دریچه ای نیز در آن مکان است که از طریق این دریچه می توانید وارد مقبره شوید. در مرکز این مقبره، قبر محمود علی واقع شده است. در نزدیکی این آرامگاه، گورستانی قدیمی کشف شده است. با تحقیق بر روی قبر های آن گورستان، متوجه شده اند که نوشته های بر روی قبر ها به خط کوفی هستند.

آشنایی با قلعه رزه

قلعه رزه یکی از جاهای دیدنی اندیمشک به حساب می آید. قلعه رزمانان و قلعه رزمان، نام های دیگر این آثار تاریخی هستند. در جاده ی خرم آباد به اندیمشک می توانید این قلعه را مشاهده کنید. کاروانیانی که از خرم آباد به اندیمشک در حال رفت و آمد بودند، قلعه رزه محل سکونت آنها بوده است. این آثار در دوران صفویان ساخته شده است. حسین خان والی، معمار این بنا است و در سال ۱۰۰۸ هجری قمری آن را ساخته است. این قلعه دارای ۱۴ اتاق مسکونی است. تمامی این اتاق ها به یکدیگر راه دارند. این قلعه از سنگ قلوه، ساروج و گچ ساخته شده است. در قسمت شمالی این قلعه، عمارتی دو طبقه ساخته شده است که مساحت آن کوچک تر از قلعه است.

جاهای دیدنی اندیمشک

جاهای دیدنی اندیمشک

معرفی سد کرخه از جاهای دیدنی اندیمشک

شهر اندیمشک دارای جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی بسیاری است که به معرفی شماری از آنها پرداختیم. در این بخش به معرفی یکی دیگر از جاهای دیدنی اندیمشک می پردازیم. سد کرخه یکی از جاهای دیدنی اندیمشک است. این سد تا شهر اندیمشک حدود ۲۱ کیلومتر فاصله دارد. روی رودخانه کرخه می توانید این سد را مشاهده کنید. جلوگیری از سیلاب، از مهم ترین ویژگی های این سد است. کشاورزان برای آبیاری زمین های خود از آب موجود در این سد استفاده می کنند. در اطراف این سد امکانات رفاهی برای گردشگران مهیا شده است.

امید است اطلاعات جامع و مفیدی درباره ی جاهای دیدنی اندیمشک به دست آورده باشید.

کد خبرنگار: ۲۰
۲۹دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • مردم IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    12 3
    بیت الزهرا یادت رفت یادبود حسنوند
  • مجید IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    9 7
    دوست عزیز جاهای دیگه ای رو مثل سد دز و سد بالارود و منگره و.... رو فراموش کردید
  • ناشناس IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    10 7
    باسلام سد دز یکی ازمکانهای تاریخی وجادبه های گردشگری شهرستان اندیمشک است با احترام به کسی که این مقاله رودرباره اندیمشک نوشته جاهای دیدنی دیگه اندیمشک روچرابه طور کامل ننوشته سد دز که یکی ازسدهای مهم کشور است وقدمت چندساله داره منطقه دیدنی پلاژ که نزدیک سد دز وجای بسیار زیبا ومکانی مناسب گردشگری هست رو چرا ننوشته
    • کورش کبیر IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      5 18
      خودت میگی سد دز یعنی سد همیشگی دزفول مثل خلیج همیشه فارس درسته یه چند وقت دراختیار اندیمشک گذاشته شده ولی اول اسمش دز دزفول هست قدمت ساختش هم مال سال ۴۰ هست زمانی که اندیمشک نبود وصالح اباد بوده پاینده باد دز دزفول
    • ای IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      3 3
      در که اسمش روش هستش متعلق به دزفول هستش
    • مهدی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      2 0
      اینایی که میگن دز یعنی دزفول حتما شوش هم مال شوشتر چون ش داره یا کرمان مال کرمانشاه هست چون ک داره و یا بگیم دزفول مال دهدز هست چون دز داره 🤣🤣 برید سال ساخت ایستگاه راه آهن رو ببینید و یا سرچ کنید ببینید سد دز کی و در چه زمانی ثبت ملی شده به نام اندیمشک بعد بیایید نظر بدید و این حرفاتون واس کل مردم و گردشگران ایران شده سوژه خنده !! و در کل ما افتخار میکنیم صالح آبادی و اندیمشکی با اصالت و هویت هستیم که اصالتمون موزه ها فریاد میزنند. زنده باد اندیمشک و اندیمشکی ✌️✌️❤️❤️
  • صدیقه GB ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    8 4
    اندیمشک زیبا و دیدنی هست بی نظیره
  • علی آقا IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    6 2
    دوست عزیز جاهای بسیاری دیگه رو ننوشتین،مثل سد دز،سد بالارود،پلاژ،منگره و...‌
  • ناشناس IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    6 10
    عزیز سد دز اسمش روشه ومال دزفول هست نه اندیمشک دز یعنی دزفول نه اندیمشک کرخه پیشکش خودتون
  • ترا IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    1 3
    اگه اطلاعاتی درباره جغرافیای منطقه نمی‌دانید پس بیسوادید واین شیطنت های شما قابل بخشش نیست..
  • ابلیس IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    5 2
    اخه زمان صفویه شهری بنام اندیمشک وجود داشته،
  • میروحید IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 1
    سد دز دراندیمشکه ولی هیچ منفعتی برای مردم اندیمشک نداره
  • محمد IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    6 3
    سد دز بدلیل اینکه برروی رودخانه دز ساخته شده است ،به این اسم نامگذاری شده است و ارتباطی به دزفول ندارد .یکم اطلاعات خودتون رو ببرین بالا. سد دز متعلق به شهر اندیمشک هست.
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 0
    صالح آباد
  • حسین IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    1 0
    نه خیر دوستان.اسم شهر دزفول رو بخاطر رودخونه دز که از داخل شهر عبور می‌کنه ، گذاشتن. سد دز واقع در اراضی شهر باستانی اریترین(اندیمشک)هست .
  • علی IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    0 0
    سلام. دزفول و اندیمشک همیشه در کنار هم و باهم برادر هستند پاینده باد ایران
  • مهدی IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    0 0
    سلام اندیمشک جای دیدنی نداره بجز پایگاه وحدتی دزفول
  • مهدی IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    0 0
    اندیمشک شهر سدهای استوار و رودهای خروشان 😍 اونایی که میگن دز یعنی دزفول حتما کرمان مال کرمانشاه هست چون ک داره دهدز مال دزفول هست چون دز داره 😁 برید یکم مطالعه کنید ببین که در چه سالی راه آهن اندیمشک ساخته شده تا به قدمت اندیمشک و صالح آباد پی ببرید و سد دز به اسم چ شهری ثبت ملی شده و اینجور خودتون رو سوژه طنز دیگران نکنید!!! مناطق گردشگری اندیمشک سد دز و دریاچه سد دز ؛سد کرخه و دریاچه سد کرخه ؛ منطقه گردشگری چم سوز که در پایین دست سد دز و قلعه مختار قرار گرفته ؛ منطقه گردشگری تنگوان و کمونه و پارک فدک دز و پل شکسته و منگره و کول آب و ......
  • پونه IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    0 0
    سلام برهمه دوستان کشمکش و عدوات چرا ؟ دشمنی از شیطان است همه اندیمشک قدمت زیادی داره به گفته مورخین که به زمان کوروش کبیر برمی گرده ودر انجا یونانی های اسیر را ازاد میکنه تا به سبک خودشون شهری بسازند انها هم شهری رابنا میکنند ونامش را اری ترین می گذارند وهم دزفول که نام سابقش دژپل بوده است هر دو شهر زیبا با مردمی خونگرم و مهربان هستند ودر جنگ مردانه در مقابل دشمن ایستادگی کردند در جنگ دزفول بیش از هر شهری موشک باران شد واندیمشک بیشترین زمان بمباران هوایی و پر تعداد ترین هواپیما را در طول جنگ در دنیا تحمل کرد. درود بر مردمانی که ایستادند وجان دادن اما در مقابل دشمن زانو نزدند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید