رئیس‌جمهور آمریکا برای نخستین‌بار در خصوص طرح کابینه اسرائیل تحت عنوان اصلاحات قضایی صحبت کرد.

حمله تند بایدن به نتانیاهو درباره اصلاحات قضایی در اسرائیل
به گزارش سلام نو به نقل از فارس، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته (شنبه، ۱۱فوریه) برای نخستین‌بار در مورد طرح کابینه راست‌گرا و افراطی رژیم صهیونیستی تحت عنوان اصلاح سیستم قضایی به نخست‌وزیری «بنیامین نتانیاهو» اظهار نظر کرد.

طبق گزارش پایگاه خبری «آی‌۲۴»، بایدن در گفت‌وگو با «نیویورک تایمز» گفت: «نبوغ دموکراسی آمریکایی و اسرائیلی در این است که بر پایه نهادهای قوی و بر اساس کنترل و توازن، و یک قوه قضاییه مستقل ساخته شده‌اند».

رئیس‌جمهور آمریکا در این باره ادامه داد: توافق در مورد تغییرات اساسی و اطمینان از پذیرش آن‌ها توسط مردم برای تداوم پیداکردن، امری بسیار مهم در اصلاحات است.

رسانه‌های صهیونیستی در این باره گزارش دادند که اظهارات بایدن در راستای تکمیل نظرات «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی درباره وضعیت کنونی سرزمین‌های اشغالی و تشدید هشدارهای کاخ سفید به تل‌آویو است؛ به همین دلیل واشنگتن از تلاش‌های کابینه نتانیاهو برای انجام اصلاحات همه‌جانبه در سیستم قضایی ناراضی شده است.

پیش از این، رسانه‌های صهیونیستی به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده بودند که دولت آمریکا قصد ندارد تل‌آویو و شهرک‌نشینان را برای اجرای اصلاحات جامع قضایی تحت فشار قرار دهد.

مخالفان نتانیاهو و شهرک‌نشینان طرح‌ اصلاحات قضایی را پروژه کنترل سیاسی کابینه تل آویو بر انتصاب قضات، از جمله قضات دیوان عالی و تضعیف توانایی این نهاد برای لغو قوانین یا صدور احکام علیه کابینه می‌دانند.

صدها هزار صهیونیست در اعتراض به این طرح، به همراه معارضان نتانیاهو طی پنج هفته اخیر تا شب گذشته به خیابان‌ها آمدند؛ به طوری که اختلافات سیاسی عمیقی در فلسطین اشغالی ایجاد شده و تحلیلگران را به هشدار درباره شروع یک جنگ داخلی در این رژیم وادار کرده است.

بسیاری معتقدند که طرح اصلاحات قضایی باعث فرار نتانیاهو از محاکمه در زمینه پرونده‌های فساد مالی وی و دریافت رشوه می‌شود. نتانیاهو در حال حاضر دارای چهار پرونده باز در محاکم قضایی رژیم صهیونیستی است.

براساس گزارش فاکس نیوز، اظهارات حمایتی «یاریو لوین» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی از این اصلاحات، درحالی مطرح می‌شود که پیش از این هرتزوگ خواستار تعلیق طرح اصلاحات قضایی شده بود. او در بیانیه‌ای خطاب به کابینه نتانیاهو گفته بود: کل روند را متوقف کنید، نفس عمیق بکشید و وارد گفت‌وگو شوید زیرا اکثریت قابل ملاحظه‌ای خواهان این هستند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید