۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 55418796

حد ترخص کرج تا چالوس از کدام نقطه جاده چالوس آغاز می شود؟ در این مطلب به پاسخ به این پرسش پرداخته ایم.

حد ترخص کرج تا چالوس

سلام نو-سرویس گردشگری: در این مطلب قصد داریم به صحبت درباره حد ترخص کرج تا چالوس و همچنین توضیح جزئیات احکام فقهی درباره حد ترخص و مسافت شرعی بپردازیم. جاده چالوس و جاذبه های گردشگری آن همواره مسافران بسیاری را جذب خود می کنند. یکی از دغدغه های این مسافران این است که بدانند حد ترخص این جاده از کدام نقطه آن شروع می شود. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با پاسخ دقیق این پرسش آشنا شوید.

حد فقهی ترخص چیست؟

حد ترخص در اصطلاح فقهی به مسافتی اطلاق می شود که مسافران پس از عبور از آن باید نماز خود را شکسته بخوانند. همچنین مسافران می توانند پس از عبور از حد ترخص روزه خود را نیز افطار کنند. چرا که روزه با عبور از حد ترخص باطل می گردد. در فقه اسلامی مفهوم دیگری نیز وجود دارد که بسیار شبیه به حد ترخص است و آن «مسافت شرعی» می باشد. این دو مفهوم البته با یکدیگر متفاوت هستند اما شباهت زیاد آنها با یکدیگر معمولا موجب سوء برداشت مسافران می شود.

مفهوم مسافت شرعی به این معنی است که اگر مسافتی که مسافر قصد طی نمودن آن را دارد بیشتر از هشت فرسخ باشد نماز مسافر حین سفر باید شکسته خوانده شود. در این تعریف ابتدای مسافت مورد اشاره و مبدأ محاسبه مسافت شرعی آخرین منازل مسکونی شهری است که مسافر در آن سکونت دارد. میزان دقیق هشت فرسخ بنا به روایت های مختلف و احکام شرعی گوناگون بین چهل تا چهل و پنج کیلومتر متغیر می باشد.

اما مسافر تنها زمانی قادر خواهد بود نماز خود را شکسته ادا کند و روزه خویش را افطار نماید که از حد ترخص عبور کرده باشد. یعنی مقدار مشخصی از مسیر سفر خود را طی نموده باشد. ملاک و معیار تعیین نمودن این حد ترخص نقطه ای از مسیر است که از آنجا به بعد صدای اذان مسجدهای شهر محل سکونت مسافر قابل شنیدن نیست و دیوارهای شهر نیز دیده نمی شوند. البته تنها یکی از این دو شرط برای جاری شدن حد ترخص کافی خواهد بود.

حد ترخص کرج تا چالوس

حد ترخص جاده چالوس چقدر است؟

نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که حد ترخص تنها زمانی محاسبه می شود که مسافر از مسافت شرعی عبور کرده باشد. یعنی مثلا اگر شما قصد سفر به نقطه ای در سی و پنج کیلومتری شهر خود را داشته باشید، حتی اگر مثلا در کیلومتر بیستم مسیر نه صدای اذان مسجدهای شهر خود را بشنوید و نه دیوارهای شهر را ببینید، باز هم نماز شما شکسته نخواهد بود. چرا که هنوز از مسافت شرعی عبور نکرده اید.

بعضی از افراد در ماه رمضان در صبح روزی که قصد سفر به نقطه ای آنسوی مسافت شرعی را دارند صبحانه مفصلی میل می کنند و بعد راهی سفر می شوند. این کار مطابق احکام شرعی و با توجه به توضیحات فوق شرعا حرام است. فرد تنها زمانی می تواند روزه خود را افطار کند که از مسافت شرعی و همچنین از حد ترخص عبور کرده باشد. نکته دیگر این است که معیار تعیین حد ترخص قابل شنیدن نبودن صدای اذان بدون بلندگو است. در این تعریف اذان هایی که از طریق بلندگو شنیده می شوند ملاک محاسبه قرار نمی گیرند.

حد ترخص کرج تا چالوس

جاده چالوس زیبا

حد ترخص کرج تا چالوس چقدر است؟

بر اساس توضیحاتی که ارائه شد باید بگوییم که حد ترخص کرج تا چالوس با رعایت کامل احتیاط تنها می تواند از فاصله چهل و پنج کیلومتری با شهر کرج آغاز شود. بنابراین این حد برای ساکنان شهر کرج از محدوده دهستان نسا به بعد شروع می شود. منطقه آسارا شمالی ترین بخش استان البرز است که از پنجاه و شش روستای کوهستانی و نیمه کوهستانی تشکیل شده است. این منطقه سه دهستان را در درون خود جای داده است: دهستان آدران، دهستان آسارا و دهستان نسا. نکته این است که کل محدوده دهستان های آسارا و آدران به هیچ وجه تحت شمول حد ترخص کرج تا چالوس قرار نمی گیرند. این حد تنها از دهستان نسا و آن هم نه تمام محدوده این دهستان، بلکه شمالی ترین بخش دهستان نسا آغاز می شود.

به طور تقریبی می توان گفت که حد ترخص کرج تا چالوس از روستای شهرستانک به آنسو محاسبه می شود. توجه کنید که حد ترخص همانطور که گفتیم معیار کمی و عددی ندارد. این مسافت شرعی است که با معیار کمی (هشت فرسخ معادل چهل تا چهل و پنج کیلومتر) مشخص می شود. بنابراین شما ساکن هر شهر یا روستایی که هستید می بایست پس از عبور از مسافت شرعی دو عامل تعیین حد ترخص را نیز بررسی کنید تا سپس با قطعیت مشخص شود که آیا باید نمازتان را شکسته بخوانید و روزه تان را افطار کنید یا خیر.

نکته دیگر در خصوص حد ترخص کرج تا چالوس این است که معیار مسافت شرعی تنها شهر محل سکونت مسافر است. نه استان محل سکونت او یا روستاهای تابعه شهرستان محل سکونت او. بنابراین اگر شما ساکن کرج باشید نمازتان در روستای گچسر واقع در شصت و پنج کیلومتری شمال شرق کرج شکسته خواهد بود. درحالیکه روستای گچسر نیز یکی از روستاهای زیرمجموعه استان البرز است.

با در نظر گرفتن جمیع موارد و تمامی نکات فوق قادر خواهید بود حد ترخص کرج تا چالوس را با قطعیت محاسبه کنید و از قبولی نماز و روزه خود اطمینان حاصل کنید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید