ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اعلام کرد که در یک سال گذشته بیش از۱۰۰ میلیارد دلار به اوکراین کمک کردیم و درباره افزایش فعالیت‌های جاسوسی چین در اروپا هشدار داد.

هشدار درباره افزایش فعالیت‌های جاسوسی چین در اروپا

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، دبیرکل ناتو در کنفرانس خبری مشترکی با وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، ناتو در سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کمک مالی، نظامی و بشردوستانه برای دولت اوکراین ارسال کرده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در این کنفرانس خبری مشترک با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: ناتو از فوریه سال گذشته حمایت بی‌سابقه‌ای از اوکراین داشته که حدود ۱۲۰ میلیارد دلار کمک نظامی، بشردوستانه و مالی بوده است.

وی افزود: در حالی که آمریکا نقش ضروری ایفا کرده، کانادا و کشورهای اروپایی بیش از نیمی از کل این کمک را که شامل تانک، سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته و دیگر تسلیحات می‌شود، فراهم کرده‌اند.

به گفته بلینکن، آمریکا کمک نظامی به ارزش تقریبا ۳۰ میلیارد دلار برای اوکراین فراهم کرده در حالی که دیگر اعضای ناتو در این زمینه ۱۳ میلیارد دلار کمک کرده‌اند. آمریکا همچنین ده‌ها میلیارد دلار کمک بشردوستانه و مالی در اختیار دولت کی‌یف قرار داده است.

وی افزود: کلید راه حل دیپلماتیک نهایی جنگ اوکراین این است که قدرت در میدان جنگ به نفع اوکراین باشد.

استولتنبرگ و بلینکن پس از کنفرانس خبری مشترک‌شان با لوید آستین، وزیر دفاع و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار خواهند داشت و تخصیص بودجه بیشتر به اوکراین در برنامه گفت‌وگوها قرار دارد.

وزارت دفاع روسیه در دسامبر سال گذشته میلادی برآورد کرده بود که غرب تسلیحات، مهمات و تدارکات نظامی به ارزش ۹۷ میلیارد دلار برای اوکراین فراهم کرده است. مسکو بارها به غرب هشدار داده که مسلح کردن اوکراین تنها باعث طولانی‌تر شدن این جنگ می‌شود و خطر یک رویارویی مستقیم را نیز به همراه دارد.

اگرچه چندین تن از مقامات غربی علنا اعلام کرده‌اند که اوکراین برای "ارزش‌های" آنها و نظم جهانی مبارزه می‌کند و وزیر دفاع اوکراین نیز تاکید کرده که کی‌یف در حال انجام یکی از ماموریت های ناتوست، اما آمریکا و ناتو همچنان تاکید دارند که آنها از نظر فنی یکی از طرفین جنگ نیستند.

استولتنبرگ همچنین هشدار داد که چین در حال افزایش فعالیت‌های جاسوسی خود در اروپا است.

دبیرکل ناتو گفت: کشف بالون بر فراز قاره آمریکا «الگوی رفتار چین را تأیید می‌کند که در آن می‌بینیم که چین در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری زیادی در قابلیت‌های نظامی جدید، از جمله انواع مختلف سکوهای نظارتی و اطلاعاتی انجام داده است».

او گفت: ما همچنین شاهد افزایش فعالیت‌های اطلاعاتی چین در اروپا هستیم. باز هم پلتفرم‌های مختلف. آنها از ماهواره‌ها استفاده می‌کنند، از سایبر استفاده می‌کنند، و همانطور که بر فراز ایالات متحده دیده‌ایم، از بالن نیز استفاده می‌کنند. پس ما فقط باید هوشیار باشیم. ما باید از خطر دائمی اطلاعات چین آگاه باشیم و سپس قدم برداریم، بدانیم برای محافظت از خود چه کنیم، و همچنین باید به روشی محتاطانه، مسئولانه و هوشیارانه واکنش نشان دهیم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید