شهر کرج با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوع، از بهترین مقاصد گردشگری در نزدیکی پایتخت است و در طول سال گردشگران زیادی را میزبانی می‌کند.

دیدنی های کرج که باید تجربه کنید

کرج، مرکز استان البرز و از شهرهای ییلاقی و خوش آب و هوا در نزدیکی تهران است که دسترسی مناسبی به جاذبه‌های طبیعی متنوع دارد. پارک‌ها و بوستان‌های جنگلی و روستاهای ییلاقی و معتدل از بهترین جاهای دیدنی کرج هستند که گردشگران را در طول سال به این شهر جذب می‌کنند. در کرج به‌جز جاذبه‌های طبیعی زیبا، دیدنی های تاریخی متنوعی نیز وجود دارند که توجه گردشگران علاقه‌مند به تاریخ را به خود جلب می‌کنند.

چنانچه قصد سفر به کرج را دارید یا در شهرهای اطراف آن زندگی می‌کنید، حتما زمانی را به بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر اختصاص دهید. برای آشنایی با برخی از پرطرفدارترین دیدنی های کرج با ما همراه شوید.

پارک های کرج

پارک های کرج شامل بوستان‌های سرسبز جنگلی و پارک‌های موضوعی متنوعی می‌شوند و ظرفیت‌های بالایی برای اتراق در طبیعت و گشت‌وگذار دارند. یکی از معروف‌ترین پارک‌های کرج، پارک ایران کوچک نام دارد که در آن سازه‌هایی زیبا از نمادهای ملی و جاهای دیدنی ایران در استان‌های مختلف ساخته شده است. در بخش‌هایی از پارک ایران کوچک نیز تندیس‌هایی از مشاهیر و مفاخر ایران زمین به چشم می‌خورند. از این پارک با نام «پارک اقوام» نیز یاد می‌کنند و انواع صنایع دستی مناطق مختلف کشور در غرفه‌های محلی آن یافت می‌شوند.

پارک ایران کوچک در واقع بخشی از بوستان جنگلی فاتح یا باغ فاتح است؛ اما ورودی جداگانه دارد. در باغ فاتح کرج امکانات متنوعی مانند زمین‌های تنیس، پیست‌های ورزشی، کافی شاپ، رستوران و کلبه کتاب تعبیه شده است. گشت‌وگذار در این پارک نیز در جوار پارک ایران کوچک خالی از لطف نیست.

دیدنی های کرج که باید تجربه کنید

منبع عکس: اقتصاد آنلاین، عکاس نامشخص

از دیگر پارک‌های معروف و پرطرفدار کرج می‌توان به پارک چمران اشاره کرد. این پارک در واقع بوستانی بزرگ با بخش‌های مختلف مانند پارک جنگلی، شهربازی، باغ گل‌ها، پارک ترافیک و پارک بانوان است. جشنواره لاله‌های پارک چمران هر ساله از اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت در باغ گل‌های این مجموعه برپا می‌شود و گردشگران زیادی را به سوی کرج می‌کشاند. از دیگر پارک های کرج می‌توان به بوستان جنگلی جهان نما، پارک خانواده، پارک آتشگاه و پارک هامون اشاره کرد.

روستاهای کرج

روستاهای کرج مقاصدی مناسب برای لذت از زیبایی‌های طبیعت در بهار و فرار از گرمای تابستان هستند؛ اما تماشای طبیعت رنگارنگ پاییزی و ییلاق‌های سفیدپوش آن‌ها در نیمه دوم سال نیز خالی از لطف نیست.

یکی از معروف‌ترین روستاهای کرج، روستای برغان است که در دامنه‌های سرسبز البرز و در ارتفاع بیش از ۱,۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این روستا میان رودهای «سنج» و «شاهرود» واقع شده است و آلوچه برغانی از معروف‌ترین سوغات‌های آن است. روستای برغان در شمال غربی کرج قرار دارد و دسترسی به آن از چند مسیر انجام می‌شود. از پرترددترین مسیرهای دسترسی به روستای برغان می‌توان به جاده‌های کردان-برغان و باغستان-آتشگاه اشاره کرد.

روستای آتشگاه از دیگر ییلاق‌های سرسبز و تماشایی در شمال غربی کرج است که فاصله‌ای کوتاه از روستای برغان قرار دارد. اطراف این روستا آبشارها و چشمه‌های متعددی به چشم می‌خورند که سبب اعتدال هوای این منطقه در طول فصل‌های گرم می‌شوند. روستای آتشگاه به‌جز جاذبه‌های طبیعی، دیدنی‌های تاریخی جالب توجهی نیز دارد که بازدید از آن‌ها در کنار لذت از طبیعت زیبا، خالی از لطف نیست.

روستای کندر دیگر روستای معروف کرج در فاصله تقریبی ۲۰ کیلومتری از شمال شرقی این شهر است. کندر در بخش آسارا قرار دارد و دسترسی به آن از مسیر جاده چالوس میسر است. برجسته‌ترین جاذبه گردشگری این روستا، دشت لاله‌های کندر است. دشت لاله های کندر هر ساله از اواسط فروردین ماه مملو از گل‌های رنگارنگ لاله می‌شود. این دشت به همت ساکنان روستای کندر در سال ۱۳۹۹ تاسیس شد و گردشگران زیادی را هر ساله به این منطقه جذب می‌کند. از دیگر روستاهای ییلاقی کرج می‌توان به روستاهای خور، ارنگه، پورکان و واریان اشاره کرد.

مراکز خرید کرج

دیدنی های کرج که باید تجربه کنید

مراکز خرید کرج از جمله جاهای دیدنی و مراکز گردشگری این شهر هستند که تنوع بالایی دارند. مراکز خرید کرج شامل برخی مجتمع‌های تجاری مدرن با امکانات رفاهی گسترده و همین طور پاساژهای قدیمی و معروفی می‌شوند که هر یک ظرفیت‌های مختلفی برای خرید و گردشگری دارند.

در مراکز خرید لوکس کرج از فروشگاه‌های مختلف پوشاک، لوازم‌خانگی، محصولات بهداشتی و لوازم دیجیتال گرفته تا فود کورت، شهربازی‌های سرپوشیده و پردیس‌های سینمایی تعبیه شده‌اند؛ همین مسئله این مراکز را به گزینه‌هایی جامع برای صرف اوقات فراغت تبدیل کرده‌اند. برخی پاساژهای قدیمی کرج نیز از مراکز خرید محبوب در مرکز شهر هستند که مشتریان ثابت و طرفداران مخصوص به خود را دارند. از مهم‌ترین مراکز خرید کرج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرکز خرید مبنا در بلوار شهرداری مهرشهر
  • مجتمع اکومال در رزکان نو
  • مرکز خرید پروما با دو شعبه در جاده ماهدشت و رجایی شهر
  • مرکز خرید گلستان در گوهردشت
  • مرکز خرید مهستان در بلوار نبوت
  • پاساژ پارسیان در بلوار ملاصدرا
  • مجتمع نیکا مال در گوهردشت
  • مجتمع تجاری تندیس در شاهین ویلا

جاذبه های تاریخی کرج

جاذبه های تاریخی کرج از دیگر جاهای دیدنی این شهر هستند که بازدید از آن‌ها برای گردشگران علاقه‌مند به تاریخ جالب توجه خواهد بود. از معروف‌ترین دیدنی های تاریخی کرج می‌توان به پل شاه عباسی و کاخ شمس اشاره کرد. پل شاه عباسی که با نام «پل دختر» نیز شناخته می‌شود در نزدیکی ورودی جاده چالوس در شرق کرج و بر رودخانه کرج قرار دارد. قدمت این سازه تاریخی به دوره حکومت سلجوقیان می‌رسد و در گذشته مسیر ارتباطی بین ری و قزوین بود.

کاخ شمس یا مروارد نیز از دیگر جاذبه های تاریخی کرج در منطقه مهر شهر است که در زمان حکومت پهلوی ساخته شد. معماری این کاخ بسیار زیبا است و محوطه فضای سبز گسترده‌ای اطراف آن به چشم می‌خورد. بارها برنامه مرمت و نوسازی این بنا برای حضور گردشگران مورد بررسی قرار گرفته است؛ اما هم‌چنان بازدید از داخل کاخ شمس برای عموم گردشگران امکان‌پذیر نیست. پل شاه عباسی و کاخ شمس در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده‌اند.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید