هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی، به بیان اعداد و اراقم تورم موجود در جامعه و پیش بینی افزایش آن پرداخت و گفت: میزان در نظر گرفته برای افزایش حقوق کارمندان به پای تورم نمی رسد.

میزان حقوق کارمندان برای سال ۱۴۰۲ در مجلس افزایش می‌یابد؟

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، یک کارشناس اقتصادی با اشاره به پیش‌بینی های صورت گرفته برای افزایش میزان حقوق در مجلس شورای اسلامی گفت: این اتفاق ممکن است رخ بدهد اما در هر حال باید از ابتدا اعداد و ارقام دقیق پیش‌بینی می‌شد تا بعدا بهانه از بین رفتن توازن بودجه مطرح نشود.

هادی حق‌شناس با اشاره به نرخ تورم در اقتصاد ایران گفت: به طور قطع و یقین میزان افزایش دستمزد در نظر گرفته شده در بودجه ۱۴۰۲ نمی‌تواند منجر به تقویت سبد معیشت و بنیه مالی کارمندان شود.

حق‌شناس اظهار کرد: پاسخ به این مساله بسیار ساده است اما استدلال‌های مختلفی می‌توان برای این قضیه مطرح کرد.

وی توضیح داد: میانگین افزایش حقوق در نظر گرفته شده برابر با ۲۰ درصد خواهد بود اما در عین حال در شرایط فعلی با تورم ۴۵ درصدی مواجه هستیم و به احتمال زیاد در دو ماه باقی‌مانده از سال ۱۴۰۱ این روند ادامه خواهد یافت.

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: باید توجه داشت در دی‌ماه امسال هم تورم نقطه به نقطه، هم تورم ماهانه و نیز میانگین تورم به ۴۶.۳ درصد رسیده است و طبیعی است که تا پایان سال روند فعلی تورم ادامه یابد .

حق‌شناس ادامه داد: تورم بیانگر افزایش سطح عمومی قیمت کالا و خدمات طی یک‌سال بوده و اکنون تورم حدود ۴۵ درصد است؛ پس چگونه افزایش حقوق‌ها را به طور میانگین ۲۰ درصد در نظر گرفته‌اند؟

وی عنوان کرد: مفهوم این اقدام را می‌توان این‌گونه دانست که حداقل به میزان ۲۵درصد حقوق کارکنان دولت باید افزایش یابد تا وضعیت سال آینده شبیه سال‌جاری شود؛ در حالی‌که در سال‌جاری هم وضعیت کارکنان دولت مطلوب نبوده و بخشی از ۳۰درصد از جمعیت که اکنون زیر خط فقر هستند را کارکنان دولت، ‌کارگران و بازنشستگان تشکیل می‌دهند.

کد خبرنگار: ۱۴
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • سعید IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    0 0
    سلام، موتورمحرکه چرخه اقتصاد داخلی کشور حقوق کارمندان دولت است چراکه این قشر برای گذران زندگی شرافتمندانه براساس حقوق دریافتی خود رفتارهای اقتصادی تعیین کننده ای را نشان میدهند و این موضوع در سرعت چرخه اقتصادی کشور بسیار مهم است و درصورتیکه توان خرید کارمندان دولت بالا باشد آنها تقاضای بیشتری نسبت به کالاهای عرضه شده در کشور نشان میدهند و در نتیجه تولید و اشتغال بالاتر رفته و روند توسعه بیشتر خواهدشد. از طرفی درصورت افزایش توان خریدکارمندان دولت، اعتبار دولت نیز بواسطه افزایش جایگاه اجتماعی کارمندانش بیشتر خواهدشد وصد البته زمینه فساد و رانت را کاهش خواهد داد. بنظر من دولت با افزایش حقوق کارمندان می تواند درآمد خود را از طریق دریافت مالیات از تولید کنندگان بیشتر کند چون تولید کنندگان با افزایش فروش و ارتقاء محصولات و افزایش صادرات ازیک ریال افزایش حقوق کارمندان میتوانند حداقل سه ریال درآمدکسب کنند و دولت دیگر نیازی به ایجاد تورم مصنوعی غیرقابل محاربرای تامین نیازهای خود نخواهد داشت.بخاطر همین درکشورهای پیشرفته میزان افزایش حقوق از میزان تورم بیشتر است و این یک چرخه تورم سالم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید