اردبیل غذاهای خاص و منحصربه فرد بسیاری دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره چند غذای درجه یک اردبیلی که باید چشید، بدانید.

چند غذای درجه یک اردبیلی که باید چشید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگرچه اغلب به خاطر بازدید از مکان‌دیدنی اردبیل رهسپار این شهر می‌شویم، اما جاذبه‌های اردبیل تنها به امکان دیدنی محدود نیست. غذاهای محلی این استان از جاذبه‌های اصلی اردبیل محسوب می‌شوند، پس در سفر به این دیار سعی کنید غذاهای محلی را جایگزین غذاهای روزمره کنید تا علاوه‌بر تنوع در رژیم غذایی خود، با طعم‌های بی‌نظیری این غذاها نیز آشنا شوید.

غذاهای درجه یک و خوشمزه اردبیل

ساج ایچی

از ترکیب پیاز، کره، ماست ترجیحا ترش و غلیظ، نمک، سیر و گوشت قرمه غذایی اشتها برانگیز و خوشمزه به نام ساج ایچی تهیه می شود که بر سر سفره اردبیلی ها به چشم می خورد. به هیچ عنوان سیر از این غذا حذف نمی شود چرا که بیشتر طعم آن ناشی از همین ماده است؛ اما می توان به جای گوشت در آن از مرغ استفاده کرد.

بزباش

بزباش در واقع همان آبگوشت بزباش است که در همه جای ایران طبخ می شود و تنها تفاوت های ریزی در طرز تهیه دارد.

چند غذای درجه یک اردبیلی که باید چشید!

گوشت ماهیچه یا سر دست با استخوان، تره و جعفری و کمی شنبلیله، لوبیای قرمز یا چشم بلبل، لیمو عمانی، روغن، پیاز، سیب زمینی و نمک و فلفل مواد اولیه این غذا هستند که باید در مدت زمان طولانی پخته شود تا به اصطلاح جا بیفتد.

خینگل

عشایر دشت مغان در استان اردبیل با استفاده از آرد، آب، گوشت چرخ کرده، پیاز، ماست، سیر، رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل غذایی لذیذ به نام خینگل می پزند. آنها با آرد خمیر تهیه می کنند و آن را به قطر دو سه میلی متر باز کرده و به اندازه مربع های کوچک می برند. این خمیرها در هوای آزاد خشک و سپس پخته می شوند. گوشت چرخ کرده و ماست و سیر را نیز به همراه این غذا می خورند.

یومورتا کوفته سی

یومورتا کوفته سی یا کتلت تخم مرغ، غذایی تشکیل شده از لپه، برنج، تخم مرغ، سبزی شامل تره، گشنیز، جعفری، مرزه و کمی ترخون، پیاز، رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل است که در روغن سرخ می شود.

چند غذای درجه یک اردبیلی که باید چشید!

این غذا به دلیل وجود سبزی های مختلف بسیار مفید است و وجود تخم مرغ، آن را به خوراکی سرشار از مواد مغذی تبدیل می کند.

اردبیل و غذاهای درجه یک و خواستنی آن

شیر پلو

اردبیلی ها با برنج، شیر، روغن، کره و نمک غذایی ساده و خوشمزه آماده می کنند که شیر پلو نام دارد. آنها برنج را شسته و خیس می کنند و سپس آن را با روغن و کره داغ و بدون آب یا شیر درون قابلمه می ریزند. پس از مدتی شیر را به آن اضافه کرده و پس از چند جوش آن را دم می کنند.

رشته پلو

رشته پلو غذایی است که بسیاری از ما طعم آن را بارها چشیده ایم؛ اما اردبیلی ها آن را غذای سنتی خود می دانند و برای طبخ آن سنگ تمام می گذارند. برنج، رشته پلویی، سینه مرغ، کشمش پلویی، کره و پیاز داغ و زعفران دم کرده مواد مورد نیاز برای آماده سازی این غذا هستند. برخی بر این باورند که این غذا باید در ابتدای سال نو خورده شود و شگون دارد.

چند غذای درجه یک اردبیلی که باید چشید!

آش دوغ

آش دوغ را می‌توان محبوب‌ترین و معروف‌ترین غذای محلی اردبیل دانست. اگر به این شهر سفر کردید حتما طعم این آش خوشمزه را بچشید تا شما هم یکی از طرفداران آن شوید. البته امروزه در اکثر شهرهای کشورمان این آش را درست می‌کنند، اما اصالت آن به اردبیل می‌رسد.

در تهیه آش دوغ اردبیلی از برنج، دوغ محلی ترش، نخود، سبزی شامل تره، جعفری و شوید، سیر، نمک و فلفل استفاده می‌شود و طعم آن بسیار مطبوع است. البته در بعضی از دستورهای تهیه این آش محلی از مواد اولیه دیگری مانند گوشت چرخ کرده نیز استفاده می‌شود.

یرکوکی خورشی (خورش هویج)

خورش هویج یکی از غذاهای محلی اردبیل است که در تبریز نیز آن را تهیه و میل می‌کنند. برای تهیه این خورش از گوشت قرمز، هویج، زعفران، پیاز، رب گوجه، آبلیمو، آبغوره و نمک استفاد می‌شود. استفاده از هویج در طبخ یر کوکی طعمی متفاوت به آن بخشید است. توصیه می‌کنیم در سفر به اردبیل این غذای خوشمزه را از دست ندهید.

چند غذای درجه یک اردبیلی که باید چشید!

باسترما پلو

باسترما پلو در اصل یکی از غذاهای سنتی آستارا محسوب می‌شود. باسترما به معنی مدفون شده است، زیرا تمام محتویات این غذا زیر برنج پنهان می‌شود. بنابراین زمانی که باسترما پلو را سفارش می‌دهید در ابتدا فقط ظرفی پر از برنج خواهید دید. در تهیه این غذا از رب ازگیل، گردو، رب آلوچه، رب به، مرغ، سیب زمینی، زعفران، برنج، پیاز و کره استفاده می‌شود.

دویماج

دویماج از غذاهای سنتی ایرانی، به‌ویژه استان‌های ترک زبان است که در اردبیل نیز تهیه می‌شود. اهالی این منطقه از کشور این غذا را به‌عنوان یک عصرانه خوشمزه و ساده در عصرهای بلند تابستانی همراه با میوه‌هایی مثل انگور و هندوانه میل می‌کنند. علاوه بر این، دویماج گزینه‌ای عالی در سر سفره‌های افطاری به حساب می‌آید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید