اردبیل غذاهای متنوعی دارد و انتخاب بین طیف وسیع غذاهای آن دشوار است به همین دلیل با ما همراه باشید تا بدانیم بهترین غذاهای محلی اردبیل چیست.

بهترین غذاهای محلی اردبیل چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: اردبیل دیاری تقریبا کوهستانی و سرد است و به همین دلیل است که آش ها جزو پرطرفدارترین غذاها محسوب می شوند. میوه های خشک در آش های اردبیلی به وفور مصرف می شوند و بر خواص غذایی آنها می افزایند. بخش مهمی از غذاهای سنتی اردبیل با ترکیب آرد و کره و شکر تهیه می شوند و به دلیل کالری بالا خوراکی مناسب در فصول سرد سال هستند.

چند غذای محلی بهتر در اردبیل

آش میوه

آش میوه یکی از آش‌های مخصوص مناطق آذربایجان و به ویژه استان اردبیل است که برای طبخ آن از موادی مثل لوبیا قرمز، نخود، عدس، برنج، گندم پوست کنده، رشته آش، گوشت چرخ کرده، آلوی خورشی، برگه آلو زرد، قیسی زردآلو، آلبالو خشک، گوجه برقالی و سبزی هایی همچون تره، جعفری، گشنیز و برگ چغندر استفاده می شود. این آش ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و به دلیل داشتن انواع میوه‌های خشک، خوراکی سبک به شمار می رود و شستشو دهنده دستگاه گوارش نیز هست.

بهترین غذاهای محلی اردبیل چیست؟

استفاده از سبزی در این آش اجباری نیست و می توان آنها را از مواد اولیه حذف کرد؛ اما وجود سبزی در آش بر ارزش غذایی آن می افزاید.

پیچاق قیمه

پیچاق قیمه یا پیچاخ قیمه که از آن با عنوان خورش بادام نیز یاد می شود غذایی خوشمزه و محلی است که طرفدارانش در اردبیل یکی دو تا نیستند. استفاده از خلال بادام ارزش غذایی بسیاری به این خورش بخشیده است چرا که این آجیل منبع غنی آنتی اکسیدان محسوب می شود و خاصیت ضد سرطانی دارد؛ همچنین برای بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا نیز مفید است.

در تهیه این خورش علاوه بر بادام از گوشت گوسفندی، پیاز، برگ بو، تخم‌مرغ، ادویه‌ شامل کاری، فلفل، زردچوبه، دارچین، هل ساییده شده و نمک نیز استفاده می کنند. این غذای خوش‌طعم در اردبیل همراه برنج، سبزی‌خوردن و ماست سرو می شود.

چیغیرتما

چیغیرتما غذایی خوشمزه است که به راحتی آماده می شود. نام این غذا در زبان آذری نشان از اضافه کردن تخم‌مرغ در آخرین مرحله‌ طبخ غذا دارد.

بهترین غذاهای محلی اردبیل چیست؟

این غذای ساده دارای تنوع جالبی است و بانوان خوش‌ذوق ایرانی انواع آن شامل چیغیرتمای بوقلمون، مرغ و ... را طبخ می کنند. کافیست پیاز، روغن، تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل و کره را در دسترس داشته باشید تا بتوانید ساده ترین نوع چیغیرتما که همان املت گوجه فرنگی است را تهیه کنید. مردم اردبیل معمولا در آن از مرغ هم استفاده می کنند و چیغیرتمای مرغ می پزند.

غذاهای محلی اردبیل، خوشمزه و مقوی

باسترما پلو

اصالت این غذا برای باکو است البته گاهی این غذا را اصالتا برای شهرستان آستارا می دانند. شاید اسم عجیب این غذا ذهنتان را مشغول کرده باشد اما از آن جایی که در هنگام خوردن آن مواد اولیه ی غذا را نمی بینید برای همین است که به آن باسترما (مدفون شده) می گویند. نکته ی جالب درباره ی این غذا نحوه ی سرو آن است که معمولا در قابلمه های کوچک و تک نفره انجام می شود. مواد لازم برای پختن این غذا برنج، سیب زمینی، رب ازگیل، گردو، پیاز، مرغ، زعفران، رب به، رب آلوچه است.

بهترین غذاهای محلی اردبیل چیست؟

خشیل

خشیل یکی دیگر از غذاهای سنتی اردبیل است که با بلغور گندم پخته می‌شود و می‌توانید آن را برای صبحانه میل کنید؛ هرچند که به‌خاطر طعم شیرینش برای دسر نیز به کار می‌رود. این غذای مقوی و پرکالری که ظاهری شبیه به حلیم دارد، برای روزهای سرد سال بسیار مناسب است و برای چند ساعت شما را سیر نگه خواهد داشت.

بلغور را یک ساعت خیس کنید و سپس همراه با آب و زردچوبه روی حرارت بگذارید تا بپزد و لعاب بیندازد. در صورتی که آب آن کم شد و هنوز نپخته بود، می‌توانید به آن آب اضافه کنید. در این مرحله کره را در آن بریزید. آرد را در نصف لیوان آب حل کرده و با مقدار کمی نمک به بلغور اضافه کنید. وقتی آرد از خامی درآمد و خشیل غلیظ شد و غلظتی مثل حلیم پیدا کرد، حرارت را خاموش کنید. آن را در ظرف سرو بکشید و با دارچین، کره آب‌شده و شیره توت یا انگور یا عسل تزیین و نوش جان کنید.

تره اسفناج اردبیل برای گیاه‌خواران

اگر به دنبال خوردن یک غذای کاملا گیاهی ولی در عین حال سرشار از آهن و ویتامین هستید، به سراغ تره اسفناج بروید.

بهترین غذاهای محلی اردبیل چیست؟

این غذای سنتی اردبیلی دستور پخت آسانی دارد و مواد لازم آن شامل اسفناج، تخم مرغ، برنج نیم دانه، سیر، نارنج، کره و ادویه می‌شود. پس اگر می‌خواهید در کمترین زمان تره اسفناج اردبیلی را آماده کنید، تنها باید برنج و اسفناج را با هم بپزید و سپس مواد را خوب بکوبید. برای مرحله بعدی نیز سیر را رنده کرده و با کمی نمک، فلفل و زردچوبه تفت دهید. سپس مواد را مخلوط و پس از گذشت چند دقیقه، تخم مرغ‌ها را با کره اضافه نمایید. در نهایت تره اسفناج را در ظرف بریزید و با نان و ترشی میل کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید