موزه‌های اردبیل یکی از دیگری جذاب‌تر و دیدنی‌تر هستند در همین راستا با ما همراه باشید و درباره چند موزه جالب و تماشایی در اردبیل بدانید.

چند موزه جالب و تماشایی در اردبیل

سلام نو _ سرویس گردشگری: موزه های اردبیل از آن دست جاذبه‌های گردشگری شمال غرب ایران است که سیروسیاحت در آن را نباید از دست بدهید. قدم‌زدن در میان آثار نفیس تاریخ باستان و تماشای جلوه‌های فرهنگ و هنر قدیم استان اردبیل، هر علاقه‌مندی به تاریخ و سرگذشت این سرزمین را سر ذوق می‌آورد. این ناحیه ایران سرشار از دیدنی‌های تاریخی جذاب و منحصربه‌فرد است که حکایت حکومت‌ها و آمدوشد پادشاهان گوناگون را نشان می‌دهد. قصه موزه های اردبیل را که برایتان بگوییم متوجه می‌شوید که خیلی از این موزه‌ها در محل جاذبه‌های تاریخی این شهر بنا شده‌اند.

موزه‌های جالب در اردبیل که باید دید

موزه صنایع دستی اردبیل (حمام شیخ)

بسیاری از حمام‌های تاریخی ایران به موزه تبدیل شده‌اند تا با ظاهر زیباتری میزبان علاقه‌مندان به هنر و تاریخ ایران باشند؛ حمام شیخ اردبیل نیز از این قاعده مستثنا نیست. حمام شیخ با قدمت ۳۰۰ سال در سال ۱۳۸۷ به موزه صنایع دستی اردبیل تغییر کاربری داد. صنایع دستی جمع‌آوری شده در این موزه اردبیل شامل بیش از ۳۰۰ دست‌بافته‌های سنتی شامل فرش و گلیم، وسایلی با طراحی معرق، ظروف سفالی، آثار شیشه‌گری، منبت‌کاری، مسگری و صنعت چرم است.

چند موزه جالب و تماشایی در اردبیل

معماری موزه حمام شیخ یا همان موزه صنایع دستی اردبیل مانند اغلب حمام‌های قدیمی شامل سربینه، هشتی، رختکن و شاه‌نشین است. همچنین نقاشی‌هایی با طرح اسلیمی و نقش گل و طبیعت و پرندگان روی دیواره‌های حمام کار شده است که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. این موزه امروزه محلی برای برگزاری کارگاه‌های نقاشی، قلمزنی و معرق‌کاری هم هست تا نسل جوان را با آثار هنری ایرانی آشنا کند. اگر هم بعد از بازدید موزه خواستید دلی از عزا درآورید، رستوران و کبابی قربان از بهترین رستوران های اردبیل در نزدیکی این موزه قرار دارد.

آدرس: اردبیل، میدان عالی قاپو، جنب مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

موزه باستان شناسی اردبیل

موزه باستان شناسی اردبیل (موزه شاه اسماعیل خطایی) در سال ۱۳۸۷ در زمینی با وسعت هزار و ۷۰۰ مترمربع ساخته شد. این موزه اردبیل افتخار دارد تا نگهدارنده آثاری باشد که تا یک میلیون سال قدمت دارند یا قدمتشان حتی به دوران پیش از اسلام برمی‌گردند؛ بنابراین در این موزه از مجموعه موزه های اردبیل با قدیمی‌ترین بقایای باستان‌شناسی ایران آشنا می‌شویم.

چند موزه جالب و تماشایی در اردبیل

به‌طور کلی آثار نگهداری‌شده در این موزه به ۳ بخش آثار تاریخی اسلامی، آثار پیش از اسلام و آثار دوره تاریخی تقسیم می‌شوند. ظرف‌های سفال، مجسمه‌ها، ظروف شیشه‌ای و چینی ازجمله آثار تاریخی به‌جامانده از دوران هخامنشی و اشکانی هستند که در این موزه نگهداری می‌شود.

در قسمت دیگری از بنای موزه، بخش‌هایی از قلعه قدیمی بوینی بوغون مرمت شده است تا میزبان علاقه‌مندان به تاریخ باشد این قلعه به گفته کارشناسان موزه تا ۴۵۰۰ سال قدمت دارد. درواقع این موزه بخشی از فضای بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی را دربرگرفته است. خانه ارشادی اردبیل از دیگر بناهای نزدیک این موزه است که پس از موزه‌گردی، آن را هم می‌توانید ببینید.

آدرس: اردبیل، میدان عالی قاپو ، جنب مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

موزه‌های تماشایی اردبیل

موزه چینی خانه شیخ صفی الدین اردبیل

از دیگر جاذبه های گردشگری اردبیل، موزه چینی خانه است که دارای ۴ قرن قدمت می باشد. این موزه سمت شرقی رواق اصلی مجموعه شیخ صفی الدیل اردبیلی است و طراح آن یکی از مشاهیر و دانشمندان دوران حکومت صفویان به نام شیخ بهایی بوده است.

چند موزه جالب و تماشایی در اردبیل

این موزه تالاری است که از چهار شاه نشین و طاق نما تشکیل شده است و برای ساحخت آن از مقرنس های رنگی و نقوش زیبای اسلیمی استفاده شده است. اما به غیر از این موارد آنچه که باعث جذابیت این موزه شده استحکام بالای آن در هنگام وقوع زلزله است.

آدرس: اردبیل، میدان عالی قاپو مجموعه تاریخی فرهنگی شیخ صفی

موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی

موزه های اردبیل یکی از یکی جذاب‌تر هستند و به راستی نمی‌توان گفت کدام یک از موزه های اردبیل بهترین است! موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی، تنها موزه‌ای به شمار می‌رود که در همه‌ گروه‌های سنی در بیش‌ترین شاخص عنوان منتخب را کسب کرده است.

با اینکه از آغاز فعالیت و افتتاح موزه در سال ۱۳۹۳ چیزی نگذشته، ولی موزه تاریخ علوم اردبیل توانسته در طی سال‌های پیاپی (۳ سال) عنوان موزه برتر کشور را از آن خود کند. در این موزه حدود ۵۰۰ قطعه اشیا و تجهیزات، ۵۰۰ قطعه سند قدیمی و ۱۵۰ قطعه اسناد مربوط به افتخارات علمی دانشگاه و یادبودها در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته شده است.

چند موزه جالب و تماشایی در اردبیل

موزه عمارت شهرداری اردبیل

موزه عمارت شهرداری اردبیل یا به عبارتی موزه شهروندی اردبیل با معماری سنتی ایرامی و اسلامی و به لحاظ نمای بیرونی و درونی جزو آثار برجسته شهر محسوب می شود،فرمت بنای موزه عمارت شهرداری اردبیل بیشتر در قالب بارآفرینی هویت تاریخی و شهری اردبیل بوده و هم اکنون با برخورداری از نورپردازی نوین به عنوان نمادی از تاریخ اردبیل در معرض چشم گردشگران و شهروندان قرار گرفته است. موزه عمارت شهرداری اردبیل که نشان‌ دهنده فرهنگ، تاریخ و معرفی مفاخر و هنر شهر است در کنار دیگر ذخایر معنوی اردبیل به شهروندان معرفی می ‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید