۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
کد خبر: 55417932

اردبیل قدمتی طولانی دارد، به همین جهت بناهای موجود در آن ارزشمند و دیدنی هستند با ما همراه باشید و درباره مهم‌ترین بناهای تاریخی اردبیل بدانید.

مهم‌ترین بناهای تاریخی اردبیل

سلام نو _ سرویس گردشگری: اردبیل یکی جذاب‌ترین مقاصد گردشگری ایران به ویژه در فصول گرم است که سالانه گردشگران زیادی را به خود می‌بینید. اردبیل، شهری است، بسیار زیبا و تماشای جاهای دیدنی اردبیل در تمامی فصول سال، هر مسافر و گردشگری را به وجد می‌آورد. این کلانشهر شمال غربی ایران را جاذبه‌های طبیعی همچون کوهستان‌های زیبا، دریاچه‌ها، بازارهای سنتی، مکان‌های تاریخی و باستانی، جنگل‌ها و مراتع سرسبز، خانه‌های تاریخی و موزه‌های دیدنی به یکی از محبوب‌ترین و پربازدیدترین شهرهای ایران در چند سال گذشته تبدیل کرده است، به همین جهت در ادامه به تعدادی از بناهای مهم تاریخی در اردبیل می‌پردازیم.

اردبیل و مهم‌ترین بناهای تاریخی در آن

کاروانسرای عباسی نقدی کندی

کاروانسرای عباسی نقدی کندی مشرق به دره نقدی در حاشیه رودخانه‌ای با همین نام قرار دارد و قدمت آن به عصر صفویان می‌رسد. در کنار این کاروان‌سرا قبرستانی وجود دارد که احتمال می‌رود متعلق به زمان کاربری آن بوده باشد.

کاروانسرای سرباز وطن (قانلی بلاغ)

کاروانسرای سرباز وطن (قانلی بلاغ) تنها کاروانسرای نوع چهار ایوانی از عصر صفویه است که در فاصله حدود ۸۰۰ متری نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده است.

مهم‌ترین بناهای تاریخی اردبیل

ایوان‌های چهارگانه آن از خارج به‌شکل پنج ضلعی و حالت برج پنج ضلعی به خود گرفته است. نمای خارجی کاروان‌سرا شامل یک دروازه ورودی در ضلع شرقی به عرض چهار متر و ارتفاع حدودا پنج متر و سه اطاق در اطراف آن است و فضای خارجی کاروانسرا فاقد طاق‌نما و تزیینات کاشی‌کاری است.

کاروانسرای شورگل

کاروانسرای شورگل روی تپه‌ای به ارتفاع سه متر قرار دارد. از ویژگی‌های خاص بنا استفاده از لاشه سنگ در کل بنا حتی در زدن طاق‌ها، قوس‌ها و سر درها و کوهستانی بودن پلان کاروانسرا است. در این محوطه سفال‌هایی از دوره اسلامی و دوره اشکانی کشف شده است که بر اساس آن‌ها قدمت این کاروانسرا احتمالا به قرن پنجم تا اواخر قرن هشتم هجری قمری می‌رسد.

مجموعه بقعه شیخ امین الدین جبرئیل

مجموعه بقعه شیخ امین‌الدین جبرئیل از بهترین نمونه‌های آرامگاهی معماری اسلامی است که از شاهکارهای دوره صفویه محسوب می‌شود. این مجموعه تاریخی شامل حصار، حیاط بقعه، ایوان جلوبنا، رواق، بنای اصلی بقعه، حجرات و غرفه‌ها است. بنای این مقبره به‌طور نامساوی از دو قسمت تشکیل شده است، یک عمارت چهارگوش مرکزی و یک مقصوره مانند پنج ضلعی در جلو دارد.

مهم‌ترین بناهای تاریخی اردبیل

مسجد جامع اردبیل

مسجد جامع اردبیل یا جمعه، مسجد مربوط به دوره سلجوقیان است که کنار آتشکده‌ای احداث شده است. این مسجد تا اوایل دوره صفوی کاربری داشت. در دوره ایلخانی جمعه مسجد برای آخرین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. نقشه این مسجد برخلاف مساجد دوره سلجوقی ساخته شده‌ است که اغلب به‌صورت چهار ایوانی بنا می‌شده‌اند. زیر تالار اصلی مسجد، به‌منظور تسهیل عبور و مرور مردم و دسته‌ها و اجتماعات، دهلیزها و راهروهایی به‌صورت شبکه‌ای منظم، طراحی شده است. مسجد جامع اردبیل از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد اسلامی ایران است که هم‌اکنون محوطه مکعبی آن سرپا است.

بناهای تاریخی مهم‌تر اردبیل

مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از نظر معماری اسلامی دارای اهمیت بسیاری است. شاه اسماعیل یکم و چندی از سران صفویه در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده‌اند. معماری این بنا همانند معماری عصر رنسانس است و هنر خالص شرقی را با کاشی‌کاری، طرح‌ها، قاب، پنجره‌ها، مقرنس‌کاری‌ها و آجرکاری‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد. این مجموعه تاریخی از شاهکارهای دوره اسلامی است که روی بنایی از عصر مغول احداث شده است.

مهم‌ترین بناهای تاریخی اردبیل

سه موزه تخصصی باستان‌شناسی، موزه سنگ و کتابخانه تخصصی بقعه شیخ صفی و موزه چینی‌ها یا چینی‌خانه در این مجموعه تاریخی قرار دارد. موزه چینی‌خانه، با حدود چهار قرن قدمت، در بخش شرقی رواق اصلی مجموعه‌ شیخ صفی‌الدیل اردبیلی، قرار دارد و طراح آن شیخ بهایی از مشاهیر و دانشمندان دوره حکومت صفویان است.

بازار سنتی اردبیل

مجموعه‌ی تاریخی بازار سرپوشیده‌ی اردبیل در محوطه‌ای مثلثی‌شکل در طرفین خیابان امام خمینی قرار دارد و به‌دلیل دارابودن قدمت کهن و معماری اصیل ایرانی ازجمله جالب‌توجه‌ترین بازارهای سنتی کشورمان و یکی از جاهای دیدنی اردبیل است. این بازار در قرن‌های هفتم و هشتم قمری رونق فراوانی داشت و به‌ویژه در دوران سلطنت شاه‌طهماسب اول از اهمیت خاصی برخوردار شد. حتی اگر خرید هم نکنید، قدم زدن این بازار مسقف با حجره‌های قدیمی می‌تواند شیرین و خاطره‌ساز باشد.

برج شاطر

برج شاطر که آن را با نام گنبد شاطر نیز می‌شناسند، از جمله قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اردبیل به حساب می‌آید. این برج قدیمی در روستای صومه قرار دارد که از توابع استان اردبیل است.

مهم‌ترین بناهای تاریخی اردبیل

برای دسترسی به این روستا فقط کافی است 6 کیلومتر از شهر اردبیل دور شوید. پس بهتر است حتماً حداقل یک بار سری به این روستا بزنید. قدمت برج شاطر به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد. بر اساس شباهت این برج از نظر معماری به آثار قرن هشتم، برج شاطر را نیز به همان دوران نسبت می‌دهند.

آدرس: استان اردبیل، روستای صومعه

خانه تاریخی رضازاده

خانه تاریخی رضازاده در اواخر دوره قاجار در محله اوچدگان ساخته ‌شده و یکی از مکان‌های دیدنی اردبیل است. ساختمان این خانه در دو طبقه ساخته‌شده و پلان ساختمان دوطبقه آن به شکل نعل طراحی شده که اتاق شاه‌نشین در میان ساختمان و در اطراف آن اتاق‌هایی به شکل قرینه در دو طرف بنا ساخته شده‌اند. در تزئینات ساختمان آجر به کار رفته و پایه‌ها و دیوارها از خشت خام هستند.

این خانه تاریخی مدت‌ها به‌عنوان اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل استفاده می‌شد و در حال حاضر به موزه شهدا تبدیل شده است. در این موزه تصاویری از شهدا، وصیت‌نامه، لباس و لوازم جنگ شهدا به نمایش گذاشته‌ شده است.

آدرس خانه تاریخی رضازاده

اردبیل، بلوار طالقانی، کوچه اوچ دکان

مهم‌ترین بناهای تاریخی اردبیل

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید