در دین اسلام سگ نجس است و نگهداری آن در خانه مشکلاتی را به همراه دارد که در این مطلب به چرایی این موضوع پرداخته ایم.

آیا سگ نجس است؟ | چرا نمی‌توان سگ را در خانه نگه داشت؟

به گزارش سلام نو، یکی از سوالات پیرامون نگهداری سگ، این پرسش است که «چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟» که در این مطلب، به پاسخ این سؤال خواهیم پرداخت:

سگ یکی از نجاسات و نجس العین است یعنی تمام اجزاء بدنش حتی آب دهان او نجس است. حکم نجس بودن آن هم در احادیث معصومین بیان شده است و قبول احادیث معصومین هم به حکم آیات قرآن واجب است.

۱- سگ حیوان نجس العین است و نجاست سگ ذاتی است یعنی خلقت سگ از آغاز به همین گونه بوده است. ذاتی هر چیزی را نمی توان از آن چیز جداکرد و اصطلاحا گفته میشود : الذاتی لایعلل / امر ذاتی قابل تعلیل و علت داشتن نیست.

۲- خداوند حکیم است و احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد، تشریع شده اند یعنی در آن چه خداوند به انجام آن دستور داده، فواید و مصلحت هایی وجود دارد که با توجه به آن ها، به انجام آن دستور داده شده است و درآن چه ممنوع و حرام شده، مفسده و مضراتی وجود داشته که خداوند با توجه به آن ها، آن را ممنوع و حرام کرده است.

سگ یکی از نجاسات و نجس العین است یعنی تمام اجزاء بدنش حتی آب دهان او نجس است. حکم نجس بودن آن هم در احادیث معصومین بیان شده است و قبول احادیث معصومین هم به حکم آیات قرآن واجب است. در اسلام چیزی بنام سگ خانگی نیست و نگهداری سگ در خانه جایز نمی باشد.

نگهداری سگ مشکلاتی را برای زندگی ایجاد میکند. در روایت از امام صادق(ع) از نوشیدن و وضو گرفتن با پس مانده آبی که بعضی از حیوانات ( گوسفند، گاو، شتر، الاغ ، اسب، استر وسنورو درندگان) نوشیده اند، سوال کرد. امام فرمود: بنوش و وضو بگیر. سپس از سگ سوال کردم. امام فرمود: نه. پرسیدم: آیا او یک درنده (مثل دیگر درندگان) نیست؟ فرمود: نه به خدا ، او نجس است . نه به خدا ، او نجس است.

امام صادق (ع) می فرماید : همانا خداوند نیافرید موجودی را که نجس تر از سگ باشد. فرمود: هرگاه سگ از ظرفی آب خورد، آن آب را دور بریز. فرمود: هرگاه رطوبتی از سگ به لباس شما برخورد کرد، پس آنرا بشویید.

۳- اما از نظر علمی و پزشکی در نجاست سگ آلودگی زیاد است و موجب مضرات زیادی برای انسان می شود، مفید بودن و منفعت داشتن و یا وفادار بودن سگ، دلیل بر حلیت و پاک بودن نیست، چرا که خون، با آنکه از هر چیزی فوائد بیشتری دارد و زندگی انسان به آن بستگی دارد، دلیل بر این نشده تا پاک باشد.

همچنین نجاست او یعنی با آب وخاک هم پاک نمی شود و خوردن گوشت او حرام است زیرا با پیشرفت های علمی، بعضی از فلسفه های آن کشف گردیده است. سگ بیولوژیکی ضعیف دارد و بسیار مستعد ابتلا به عفونت های انگلی است.

علاوه بر این مصرف گوشت سگ با هشت نوع بیماری در ارتباط است و کرم تریشن از طریق سگها نیز قابل انتقال است و بافت های سگ نیز به راحتی آلوده می شوند. در روده سگ کِرم کوچکی به طول چهار میلی متر به نام «تینیا ایکینوسکوس» است. وقتی از سگ مدفوع بیرون می آید، تخم های زیادی از این کِرم همراه مدفوع بیرون می آید و به اطراف مقعد سگ می چسبد.

سگ به وسیله زبانش آن تخم ها را به قسمت های دیگر بدنش منتقل نموده و همه جا را آلوده می کند. اگر یکی از این تخم ها به معده انسان وارد شود، مرض های گوناگونی تولید می کند که احیاناً منجر به مرگ می شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۳۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 22
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    15 5
    سگ بجز باکتری و ویروس هایی که به انسان منتقل می کند که در کتب علمی کاملا اثبات شده جز حیواناتی است که در امور جنسی هم نسبت به بوی هورمون های جنسی انسان واکنش نشان می دهد و تحریک می شود ...... براستی نگهداری چنین موجودی در خانه عقلانی است ؟
  • میترا IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    10 5
    سگ مدفوع خودش رو می خوره
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    5 1
    در روایات داریم که حرامزاده ای مثل یزید هم سگ و میمون باز بوده و در ان زمان هم لباس و زیورالات به انها میپوشانیده و...
  • FR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    4 1
    من خودم موافق نگه داری سگ تو خونه نیستم اما سگ در خونه های بزرگ لازمه البته بیرون وهمه اینها این اجازه را به ادمها نمیده که این م جودات بیگناه را ادیت کنند یا بکشند گناه بزرگی هست
    • رشید IR ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
      0 0
      التماس شعور
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    16 0
    نجس بودنش برکنار ولی وفا دارد
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    9 1
    پس سگ اصحاب کهف چی؟
  • اسماغیل IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    7 0
    متاسفانه بلد نیستید درست قضیه رو جا بندازید سگ حیوان است و جای زندگی او در طبیعت است و تولید مثل و زندگی طبیعی باید داشته باشد متاسفانه با جفتگیری های غیر کار شناسی باعث می شوند مثلا سگی با جثه بزرگ و پاهای ضعیف به دنیا بیاید و یا مثلا سگ هاسکی که جایش در منطق بسیار سرد است را در شهر مان ببینیم این ظلم به این حیوانات است مورد دیگر اینکه، در کشورهای غربی، گوسفند در خارج از کشتارگاه ذبح نمی شود، در کشور ما گوسفند در خارج کشتارگاه ذبح می شود و ضایعات گوسفند و روده آن را سگها نی خورند در روده ی گوسفند موجودی زندوی می کند که بعد از خورده شدن توسط سگ و مدفوع سگ و الودگی محیط و محصولات کشاورزی باعث کیست هیداتیک می شود حساسیت و بسیاری از بیماری های دیگر البته من خق میدهم به افرادی که مشکلات عاطفی و روانی شدید دارند و برلی اینکه ارام باشند به نگهداری سگ می پردازند خلاصه این موضوع باید از نظر بهداشتی و روانی بررسی گردد مزایا و معایب آمدزش داده شود و راهکارهای منطقی ارایه گردد تا هم حقوق حیوانات رعایت شود و هم حقوق انسانها قابل توجه اینکه حفظ محیط زیست و رعایت حقوق حیوانات الزامی می باشد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید