جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید، باز هم با تکرار ادعاهای واهی درباره دریافت پهپاد از ایران از سوی روسیه در جنگ اوکراین پرداخت و گفت: رابطه نوپای تهران-مسکو برای اوکراین بد است.

ادعای کاخ سفید: ایران به روسیه پهپاد تحویل می‌دهد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، یک مقام ارشد کاخ سفید در نشستی خبری با خودداری از تایید ادعای یک روزنامه آمریکایی درباره روابط دفاعی تهران-مسکو، از تعمیق این ارتباط ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری اوکراین فرم، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید در یک نشست خبری با تکرار ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، گفت که روسیه همچنان در حال دریافت پهپادها از ایران برای استفاده در جنگ اوکراین است.

با این وجود، کربی ادعای روزنامه وال‌استریت‌ژورنال را مبنی بر کمک ایران به روسیه برای تاسیس کارخانه‌ای در این کشور جهت تولید پهپادهای دارای طراحی ایران، تایید نکرد.

این مقام کاخ سفید گفت: شکی نداریم که روسیه همچنان از ایران پهپاد دریافت می‌کند و از آن‌ها برای کشتن اوکراینی‌های بی‌گناه استفاده می‌کند.

روابط روسیه و ایران در حوزه نظامی در حال عمیق‌تر شدن است

کربی اشاره کرده که روابط روسیه و ایران در حوزه نظامی در حال عمیق‌تر شدن است و در حال حاضر، نشانه‌های واضحی وجود دارد که دو کشور به دنبال به اشتراک گذاشتن فناوری نظامی هستند.

او با اشاره به روابط تهران-مسکو مدعی شد: این رابطه دفاعی نوپا نه‌تنها برای مردم اوکراین بد است، بلکه برای شرکا و دوستان ما در سراسر خاورمیانه نیز بد است.

اظهارات کربی در پی این مطرح می‌شود که اوکراین و دیگر متحدان غربی آن مدعی هستند که ایران با عرضه پهپادها به روسیه، از جنگ آن علیه اوکراین حمایت می‌کند.

این ادعا از سوی ایران و مقامات روسیه رد شده است و آن را بی‌ارتباط با همکاری‌های نظامی دوجانبه خود دانسته‌اند. مقامات روسیه نیز تاکید کرده‌اند که این کشور از پهپادهای ساخت داخل در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز گذشته در واکنش به این ادعای روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفت: ما برنامه‌های تولیدات [پهپادی] خودمان را داریم و من نمی‌دانم این روزنامه در گزارش‌ خود به اظهارات کدام منابع مطلع استناد کرده است.

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز گذشته در نشست خبری هفتگی‌اش سخنگوی وزارت خارجه ایران با تکذیب ادعاهای مطرح شده در ارتباط با ارسال تجهیزات از جمله پهپاد از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین تصریح کرد: مسیر روابط کشورها با یکدیگر یک مسیر دو جانبه است که مبتنی بر منافع و احترام دو جانبه تعریف می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با کمک‌های آمریکا و غرب به اوکراین در ارتباط با بحران رخ داده بین این کشور و روسیه و از طرف دیگر ادعاهای مطرح شده در مورد کمک نظامی ایران به روسیه در این جنگ، گفت: این نشان دهنده نفاق و سیاست دوگانه در مورد تحولات بین‌المللی از جمله بحران اوکراین است.

او ادامه داد: اعداد و ارقامی که از میزان کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین در این جنگ منتشر شده و علاوه بر آن فروش اقلام نظامی آمریکا به اروپا جهت کمک اروپا به اوکراین در این جنگ اعداد و ارقام سنگینی است و اگر این ارقام و اعداد مصروف صلح سازی در اوکراین می‌شد ما شاهد این همه خسارت در اوکراین نبودیم و نیازی نبود که اوکراین به جای نگاه کردن به ریشه این بحران اتهامات نادرست و اشتباهی را متوجه ایران کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرد: همانطور که بارها گفته‌ایم سیاست ما عدم حمایت از جنگ و عدم حمایت از هیچ کدام از طرفین این جنگ است و امیدواریم مقامات اوکراین با نگاه به ریشه بحران و اتخاذ رویکرد صحیح سیاسی، منافع خود و ملت خود را قربانی سیاست‌های توسعه طلبانه آمریکا و ناتو نکنند.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی بین ایران و اوکراین در خصوص ادعاهای مطرح شده علیه تهران، گفت: ما برای برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی مشکل خاصی نداریم و می‌توانیم دور جدید این گفت‌وگوها را انجام دهیم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید